Gå til innhold

Trening tidlig i graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere anbefale trening under graviditet, og hvilken form? Jeg begynte så kjekt å gå turer helt i starten, men er nå blitt litt slapp og bekymret for å anstrenge i tilfelle det skulle ende i en SA.

Er ellers blitt ganske beroliget da jeg har lest at det kun er ca 10 % risiko for SA etter niende graviditetsuke (som jeg er i nå).

Legen sa jeg ikke skulle trene hardt nå hvis jeg ikke er vant til det, og nå legger jeg jo alle kluter inn for at de første 12 uker skal overstås med godt resultat. Tørr ikke helt å trene igjen til uke 13, men er dette hysteri?

Skrevet

Hvis det er snakk om gåturer, så skal du ikke bekymre deg. Ut og gå! :)

Gjest stoltdavettu :-)
Skrevet

Jeg trente 3-4 ganger i uka (på helsestudio) da jeg ble gravid, og det fortsatte jeg med. Den dagen jeg fødte, var jeg på aerobic- time på formddagen. 11 timer senere var jenta født :)

Skrevet

Gå turer er da helt fint. Faktisk er stavgang sterkt anbefalt for gravide. :-)

Gjest Lilje30
Skrevet

Jeg trente 3-4 ganger i uka (på helsestudio) da jeg ble gravid, og det fortsatte jeg med. Den dagen jeg fødte, var jeg på aerobic- time på formddagen. 11 timer senere var jenta født :)

Det er noe annet. De som er vant til å trene kan fortsette med dette og det er veldig bra for både graviditet og fødsel . Det er snakk om de som aldri har trent tidligere og som får det for seg å begynne når de blir gravide, disse anbefaler å ikke ta i så hardt.

Skrevet

Ææh, ok, da skal jeg nok komme i gang fortere enn svint, hvis jeg skal måle meg med det der. Du syns vel fødselen var en "piece of cake" også du da;-) Men flott jobbet, ville nok vært litt stolt jeg også hvis jeg kunne si det samme i august!

Skrevet

Hvis det er snakk om gåturer, så skal du ikke bekymre deg. Ut og gå! :)

Jeg har fått på meg treningstøyet, nå skal jeg bare over dørstokken;-)

Skrevet

Hold omtrent det aktivitetsnivået du du er vant til å ha. Ikke sett igang noen storaksjon for å komme i bedre form hvis du ikke trener til vanlig, men sett deg heller ikke i sofaen i ni måneder (jeg har forstått at du ikke gjør det, altså!).

Jeg trente (aerobics-aktig) i første svangerskap til magen ble for stor til at jeg kunne gjøre alle øvelsene. Jeg ville ikke ha noen spesialoppmerksomhet, så da droppet jeg det. Tror jeg da var i 5. måned. Men det var et (ganske mye slappere) treningstilbud på jobben som jeg byttet over til - mindre hopping og løping. Det holdt jeg på med ganske lenge såvidt jeg husker.

I svangerskap nr. to trente jeg ikke, fordi det stort sett var sommerferiepause. Jeg spontanaborterte etter ca. 11 uker. Jeg var litt eldre enn du er og hadde strevd i årevis med å bli gravid igjen.

Tredje gangen oppdaget jeg også at jeg var gravid i sommerferien. Det svangerskapet så også ut til å gå feil vei, jeg hadde tidlige blødninger. Derfor lot jeg være å trene etter ferien. Men jeg levde heller ikke noe sofaliv - hadde ingen bekkenplager eller noe sånt. Resten av svangerskapet gikk normalt, og endte med en fin gutt.

HVIS du skulle være så uheldig å spontanabortere, skjer det i hvert fall ikke fordi du gjorde det ene eller det andre. Uønskede svangerskap har i tidligere tider vært forsøkt fordrevet med løfting, risting, pressing og andre anstrengelser - stort sett uten hell.

Lykke til!

Skrevet

Hold omtrent det aktivitetsnivået du du er vant til å ha. Ikke sett igang noen storaksjon for å komme i bedre form hvis du ikke trener til vanlig, men sett deg heller ikke i sofaen i ni måneder (jeg har forstått at du ikke gjør det, altså!).

Jeg trente (aerobics-aktig) i første svangerskap til magen ble for stor til at jeg kunne gjøre alle øvelsene. Jeg ville ikke ha noen spesialoppmerksomhet, så da droppet jeg det. Tror jeg da var i 5. måned. Men det var et (ganske mye slappere) treningstilbud på jobben som jeg byttet over til - mindre hopping og løping. Det holdt jeg på med ganske lenge såvidt jeg husker.

I svangerskap nr. to trente jeg ikke, fordi det stort sett var sommerferiepause. Jeg spontanaborterte etter ca. 11 uker. Jeg var litt eldre enn du er og hadde strevd i årevis med å bli gravid igjen.

Tredje gangen oppdaget jeg også at jeg var gravid i sommerferien. Det svangerskapet så også ut til å gå feil vei, jeg hadde tidlige blødninger. Derfor lot jeg være å trene etter ferien. Men jeg levde heller ikke noe sofaliv - hadde ingen bekkenplager eller noe sånt. Resten av svangerskapet gikk normalt, og endte med en fin gutt.

HVIS du skulle være så uheldig å spontanabortere, skjer det i hvert fall ikke fordi du gjorde det ene eller det andre. Uønskede svangerskap har i tidligere tider vært forsøkt fordrevet med løfting, risting, pressing og andre anstrengelser - stort sett uten hell.

Lykke til!

Mange takk for et utfyllende svar! Det er godt å høre hvilke erfaringer du har hatt mht til dine graviditeter. Klart jeg blir litt nervøs når jeg hører om spontanabort i uke 11 i svangerskap uten trening. Det gjør også at jeg får lyst til å ta meg sammen og bevege meg mere. Men jeg vil gjerne få en god effekt av en treningsmengde som passer til det nivået jeg er på nå. Og det er nok først og fremst gåturer:)

Skrevet

Mange takk for et utfyllende svar! Det er godt å høre hvilke erfaringer du har hatt mht til dine graviditeter. Klart jeg blir litt nervøs når jeg hører om spontanabort i uke 11 i svangerskap uten trening. Det gjør også at jeg får lyst til å ta meg sammen og bevege meg mere. Men jeg vil gjerne få en god effekt av en treningsmengde som passer til det nivået jeg er på nå. Og det er nok først og fremst gåturer:)

Jeg tror ikke det har noe særlig å si hva man gjør eller ikke, innenfor normale rammer. Det svangerskapet som endte med spontanabort, var det som for mitt vedkommende hadde mest optimale forhold - nesten ikke alkohol før jeg visste om graviditeten, rolig ferie, ingen trening osv.

Og jeg gjentar mitt faste argument: Tenk på alt som har vært gjort for å bli kvitt uønskede fostre, stort sett uten at det "hjalp"! Folk som har vært gjennom de mest ekstreme situasjoner, har oppdaget at de var gravide mens det sto på.

Skrevet

Det er ikke noe du gjør som forårsaker SA. SA skyldes at fosteret utvikler seg feil på celledelingsnivå, og trening har absolutt ikke noe å si. Tren så mye som du føler for, og vit at dersom det skulle ende galt er det ikke fordi du har trent for lite eller for mye eller spist for lite grønnsaker, men fordi cellene delte seg feil.

Skrevet

Det er ikke noe du gjør som forårsaker SA. SA skyldes at fosteret utvikler seg feil på celledelingsnivå, og trening har absolutt ikke noe å si. Tren så mye som du føler for, og vit at dersom det skulle ende galt er det ikke fordi du har trent for lite eller for mye eller spist for lite grønnsaker, men fordi cellene delte seg feil.

Takk for svar:)

Skrevet

Gjør det du gjorde før. Uansett er turer bare bra. Du er ikke syk, men gravid. Lykke til :)

Skrevet

Gjør det du gjorde før. Uansett er turer bare bra. Du er ikke syk, men gravid. Lykke til :)

Har nettopp vært ute og gått en tur, det føles godt:) Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...