Gjest tenåring i opposisjon Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 datter ? Hun og en annen jente på 20 år har bestilt seg flybillett til oslo. Datteren min har ikke fått lov, hun har ikke spurt meg som forelder om dette er greit. Fikk vite det gjennom noen andre. Har nå konfrontert datteren min, og hun sier hun drar uansett. Turen har som formål "fest". Har kontaktet 20 åringen hun skal reise med, hun avviser meg og sier hun ikke kan nekte 16 åringen å være med. 0 Siter
Faure Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Dere får benytte dere av en god gammeldags husarrest. Det blir å velge det ene av to onder, men da er hun iallefall trygg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Hun er ikke myndig og dere bestemmer fremdeles faktisk. Aldri i verden om mine får dra til Oslo "på fest" når de er 16! Her er jeg faktisk enig med Faure (?) som nevnte god, gammeldags husarrest. Og en skikkelig samtale, dersom det kan være en ørliten mulighet for at noe går inn. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Du får vise henne hva som foregår i Oslo nå for tida, og si at det finnes ikke aktuelt å la henne reise. Hun er ikke myndig, og det bør bety at du kan avbestille flybilletten hennes. Kontakt flyselskapet. 0 Siter
Gjest praktisk og konkret Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Dere får benytte dere av en god gammeldags husarrest. Det blir å velge det ene av to onder, men da er hun iallefall trygg. Du råder til husarrest. Jeg bare lurer på: Hvordan klarer man egentlig det i praksis? En 16-åring i opprørsfasen vil vel ikke respektere det? De fleste låser på ytterdøren har jo lås på innsiden som man lett kan få opp. Skal man låse selve døren til rommet hennes? Hva om hun da hopper ut vinduet? og hva hvis hun skal på do? Jeg spør helt åpent altså, jeg er nysgjerrig på det rent praktiske. Jeg har ikke tenåringer selv enda, men gruer meg til den fasen allerede.......... 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Frata goder er et middel. Du bestemmer. Si dette- og at dersom hun ikke respekterer det, så blir hun fratatt goder.Det være seg om lommepenger, internett etc. Har hun betalt billetten? Lommepenger til turen? 20 åringen ga lite støtte men synes være særdeles umoden. Men hun har ikke ansvaret for det her. Det er 16 åringen som trosser dere- og som må tas. Husarrest er selvsagt annet middel. Husarrest - hvor hun passes på. Drar hun ut så hentes hun. Flaut for henne om foreldre stiller opp hos hennes venner for å annonsere at jenta skal hjem pga husarrest. Det er viktig at hun får vite at det er dette som er konsekvensen av at hun evt stikker avgårde uten å si i fra. En annen ting er å jobbe for å bedre forholdet mellom jenta og dere. Når hun erhjemme, inviter henne til stua fordi dere "tilfeldigvis" har masse godteri på bordet. Ha evt en film på. Småprat om bare "ufarlige" ting- om filmen,eller annet. Gjør dette jevnlig. Foreslå evt en dametur (mor/datter) for å se på klær. Formål er å minne henne på hvor trivelige dere faktisk er- slik at hun helst vil bevare dere i det "trivelige moduset". 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Du råder til husarrest. Jeg bare lurer på: Hvordan klarer man egentlig det i praksis? En 16-åring i opprørsfasen vil vel ikke respektere det? De fleste låser på ytterdøren har jo lås på innsiden som man lett kan få opp. Skal man låse selve døren til rommet hennes? Hva om hun da hopper ut vinduet? og hva hvis hun skal på do? Jeg spør helt åpent altså, jeg er nysgjerrig på det rent praktiske. Jeg har ikke tenåringer selv enda, men gruer meg til den fasen allerede.......... Skal jeg være ærlig har jeg ingen tro på at husarrest skal fungere på en 16-åring. Å låse dører og slikt gjør bare vondt verre. Ting kan være vanskelig i den alderen, men det må løses på andre måter. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Skal jeg være ærlig har jeg ingen tro på at husarrest skal fungere på en 16-åring. Å låse dører og slikt gjør bare vondt verre. Ting kan være vanskelig i den alderen, men det må løses på andre måter. Husarrest er verste sort- og mine unger gjør sitt ytterste for å unngå det. Mine har hatt det en dag hver i løpet av sitt liv. Det innebar bare å vite at det var "husarrest" og at det ikke var lov å gå ut, ta i mot besøk, eller bruke data. Dørene var ikke låst. De kunne gått ut fysisk om de ville, men de gjorde det ikke. Kanskje var de redd for hvilke konsekvenser det ville gitt? Tror bare ordet i seg selv er skremmende. 0 Siter
fineline Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Du nekter henne å dra, og henter henne. Hvis du er hennes far så kan du bære henne hjem, hvis du er hennes mor så får du en mann med deg for å bære henne hjem. Du avbestiller flybilletten, og informerer henne om det. Du bestemmer, hun er ikke myndig. Jeg bor i Oslo, og mine barn dro ikke på festing rundt om kring i denne alderen. De holdt seg i nabolaget, og jeg viste hvor de var. Det var ofte en hard kamp og mye krangling. Heldigvis i ettertid så vant jeg;) Det er vi alle sammen glade for i dag. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Rådene du får er hvertfall gode for å få konflikten til å eskalere... Jeg har vært der hvor datteren din er, og hadde foreldrene mine gjort noen av tingene som blir foreslått i denne tråden hadde jeg nok antagelig stukket lenger enn jeg gjorde. Jeg ville snakket med henne, helt åpent og ærlig. Si at du ikke vil hun skal dra, og forklar henne hvorfor. Ikke si at hun bare er 16 og ikke gammel nok - for i hennes hode er det helt feil. Si at du er redd for henne, at det skjer ting som ikke er hyggelige i Oslo, at du ikke har noen mulighet for å hjelpe henne om noe skulle skje, osv. Ikke overdriv bildet du maler av Oslo, om hun drar og ser noe annet enn det hun har sagt - så vil det virke mot sin hensikt. Nå sier du ikke hva slags fest dette er, men siden hun er ganske mange år for ung til å gå på byen, så må hun jo bo hjemme hos noen? Si at du må vite hvem det er, og at du vil snakke med dem. Jeg ville ikke nektet henne å dra, men appellert til samvittighet og forståelse. Om hun drar får det konsekvenser, hun får ikke være hjemme alene, hun får ikke ha fester, hun får ikke ha besøk, hun får ikke... osv - kanskje du også kan si at du vil ringe barnevernet og be om råd, iom at dere ikke klarer dette på egenhånd (det er greit å overdrive litt...). Om hun ikke drar, og hun nå beviser at hun er fornuftig - så kan hun heller få en "belønning" senere. Dere kan dra en tur til Oslo sammen, gå på konsert, osv - det er masse ting som skjer her i sommer som kan være moro å være med på. Når det er sagt; noen har vel betalt denne flybilletten? Hun er for ung til å ha kredittkort, så hvem har betalt? 0 Siter
Gjest tenåring i opposisjon Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Rådene du får er hvertfall gode for å få konflikten til å eskalere... Jeg har vært der hvor datteren din er, og hadde foreldrene mine gjort noen av tingene som blir foreslått i denne tråden hadde jeg nok antagelig stukket lenger enn jeg gjorde. Jeg ville snakket med henne, helt åpent og ærlig. Si at du ikke vil hun skal dra, og forklar henne hvorfor. Ikke si at hun bare er 16 og ikke gammel nok - for i hennes hode er det helt feil. Si at du er redd for henne, at det skjer ting som ikke er hyggelige i Oslo, at du ikke har noen mulighet for å hjelpe henne om noe skulle skje, osv. Ikke overdriv bildet du maler av Oslo, om hun drar og ser noe annet enn det hun har sagt - så vil det virke mot sin hensikt. Nå sier du ikke hva slags fest dette er, men siden hun er ganske mange år for ung til å gå på byen, så må hun jo bo hjemme hos noen? Si at du må vite hvem det er, og at du vil snakke med dem. Jeg ville ikke nektet henne å dra, men appellert til samvittighet og forståelse. Om hun drar får det konsekvenser, hun får ikke være hjemme alene, hun får ikke ha fester, hun får ikke ha besøk, hun får ikke... osv - kanskje du også kan si at du vil ringe barnevernet og be om råd, iom at dere ikke klarer dette på egenhånd (det er greit å overdrive litt...). Om hun ikke drar, og hun nå beviser at hun er fornuftig - så kan hun heller få en "belønning" senere. Dere kan dra en tur til Oslo sammen, gå på konsert, osv - det er masse ting som skjer her i sommer som kan være moro å være med på. Når det er sagt; noen har vel betalt denne flybilletten? Hun er for ung til å ha kredittkort, så hvem har betalt? Jenta på 20 år har bestilt flybilletten. Hun holder med 16 åringen, og setter henne opp. Hun har ved flere anledninger dratt 16 åringen med der det er voksenfester, og har selv ikke fulgt regler. De tingene du nevner er forsøkt. Datteren min er svært sta og følger ikke det vi foreldre ber om, spesielt ikke hvis hun får medhold hos andre ungdommer. Har foreslått å dra sammen med henne til Oslo, men det vil hun ikke. Det blir for kjedelig. Blir ingen alkohol og røyking da. Hun ønsker å være voksen. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Jenta på 20 år har bestilt flybilletten. Hun holder med 16 åringen, og setter henne opp. Hun har ved flere anledninger dratt 16 åringen med der det er voksenfester, og har selv ikke fulgt regler. De tingene du nevner er forsøkt. Datteren min er svært sta og følger ikke det vi foreldre ber om, spesielt ikke hvis hun får medhold hos andre ungdommer. Har foreslått å dra sammen med henne til Oslo, men det vil hun ikke. Det blir for kjedelig. Blir ingen alkohol og røyking da. Hun ønsker å være voksen. Men det er hun ikke... Problemet er at hun ikke ser det selv, for hun føler seg sånn. Veldig politisk ukorrekt (og ikke helt alvorlig), men hva med å skjenke henne sanseløst full hjemme en kveld, og la henne leve med normalt hus dagen derpå? Dvs frokost med dårlig stekte egg, ting som skal gjøres, støyende søsken - og gjerne en familiemiddag også? Ikke sikkert hun får så lyst til å drikke igjen på en stund etter det... Jeg vet hva hun tenker, og jeg vet hva du tenker - men jeg har ingen løsning på hvordan dere skal få det til å fungere bedre. Jeg tenker at jeg kanskje ville ringt barnevernet, forklart dem problemet - og spurt om de hadde noen gode råd. Kanskje dere kan få se hvordan ungdom som bor på institusjon bor? Eller få snakke med noen som har startet "voksen"-livet litt for tidlig? Jeg har brukt barnevernet her vi bor flere ganger, ikke ifht mitt barn men ifht barnehagen, skolen og et par andre ting. Jeg har fått veldig gode råd, de har aldri "blandet seg" i det etterpå osv - de har bare hjulpet oss med de tingene vi har spurt om. Og så ville jeg forsøkt en telefon til flyselskapet - det kan hende de kansellerer billetten fordi hun ikke er myndig og reiser uten lov, det ser jo ikke pent ut om det står "lot 16-åring reise på tross av forbud fra foreldrene" på forsiden i VG... 0 Siter
Faure Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Du råder til husarrest. Jeg bare lurer på: Hvordan klarer man egentlig det i praksis? En 16-åring i opprørsfasen vil vel ikke respektere det? De fleste låser på ytterdøren har jo lås på innsiden som man lett kan få opp. Skal man låse selve døren til rommet hennes? Hva om hun da hopper ut vinduet? og hva hvis hun skal på do? Jeg spør helt åpent altså, jeg er nysgjerrig på det rent praktiske. Jeg har ikke tenåringer selv enda, men gruer meg til den fasen allerede.......... Du må tilbrine all din tid i hennes nærhet til faren er over tror jeg. Kanskje det kan bli en lykkelig slutt hvor dere blir bestevenner igjen? 0 Siter
Gjest tenåring i opposisjon Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Men det er hun ikke... Problemet er at hun ikke ser det selv, for hun føler seg sånn. Veldig politisk ukorrekt (og ikke helt alvorlig), men hva med å skjenke henne sanseløst full hjemme en kveld, og la henne leve med normalt hus dagen derpå? Dvs frokost med dårlig stekte egg, ting som skal gjøres, støyende søsken - og gjerne en familiemiddag også? Ikke sikkert hun får så lyst til å drikke igjen på en stund etter det... Jeg vet hva hun tenker, og jeg vet hva du tenker - men jeg har ingen løsning på hvordan dere skal få det til å fungere bedre. Jeg tenker at jeg kanskje ville ringt barnevernet, forklart dem problemet - og spurt om de hadde noen gode råd. Kanskje dere kan få se hvordan ungdom som bor på institusjon bor? Eller få snakke med noen som har startet "voksen"-livet litt for tidlig? Jeg har brukt barnevernet her vi bor flere ganger, ikke ifht mitt barn men ifht barnehagen, skolen og et par andre ting. Jeg har fått veldig gode råd, de har aldri "blandet seg" i det etterpå osv - de har bare hjulpet oss med de tingene vi har spurt om. Og så ville jeg forsøkt en telefon til flyselskapet - det kan hende de kansellerer billetten fordi hun ikke er myndig og reiser uten lov, det ser jo ikke pent ut om det står "lot 16-åring reise på tross av forbud fra foreldrene" på forsiden i VG... Tusen takk for svar, og velmente råd. Du har mange gode poeng. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Tusen takk for svar, og velmente råd. Du har mange gode poeng. Ingen årsak, lykke til 0 Siter
fyrlykt Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Jenta på 20 år har bestilt flybilletten. Hun holder med 16 åringen, og setter henne opp. Hun har ved flere anledninger dratt 16 åringen med der det er voksenfester, og har selv ikke fulgt regler. De tingene du nevner er forsøkt. Datteren min er svært sta og følger ikke det vi foreldre ber om, spesielt ikke hvis hun får medhold hos andre ungdommer. Har foreslått å dra sammen med henne til Oslo, men det vil hun ikke. Det blir for kjedelig. Blir ingen alkohol og røyking da. Hun ønsker å være voksen. Jeg tror jeg ville vurdert å anmelde 20-åringen som er myndig og gir din umyndige datter alkohol og røyk. En prat med politiet kan kanskje få 20-åringen til å innse sitt ansvar i forhold til dette. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Dette minner meg om en gang da jeg var 16 år. Skulle på hyttetur med gutta, og de var alle eldre enn meg. Først fikk jeg ikke lov. "Jeg reiser uansett, skjer det da noe, vil vi skilles som uvenner" Jeg fikk lov... 0 Siter
adelie Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Finn ut alle detaljer. Det må hun kunne informere deg om. Og vurder og diskuter din engstelse. Prøv å komme på parti med datteren din. Kanskje hun også har ting hun er engstelig for eller lurer på. Kanskje dere kan komme til et kompromiss om andre ting hun heller kan få lov til. Om dere ikke får igjen pengene for flybilletten, så ville jeg ikke la det ha noen betydning. Forresten da jeg var 16 var jeg invitert på fest med ei venninne og hennes venner, de var 26. Jeg ble nektet, men ble ikke lei meg, heller lettet. Det var godt å kunne si nei til festen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.