Gå til innhold

Hvilken side sovner du på...

Anbefalte innlegg

Gjest Venstrehendt
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen sammenheng mellom hvilke hånd vi skriver med og hvordan vi legger oss til å sove.. jeg er venstrehendt og legger meg alltid til å sove på venstre side, min mann er høyrehendt og sovner best når han får ligge mot høyre..

Hva med Dere??

Og en annen ting med det samme, heter det på eller i Lillestrøm ??Vi har alltid sagt i Lillestrøm men i helgen har jeg hørt ved flere annledninger at det er blitt sagt på Lillestrøm...

Skrevet

Jeg er høyrehendt og sovner best på venstre side. Det samme med mannen min.

Det heter "i Lillestrøm".

Gjest Lilje30
Skrevet

Det variere hvilken side jeg sovner på, jeg snur meg flere ganger før jeg sovner.

Men hvis jeg sover sammen med noen, sover jeg alltid med ryggen til denne personen (samboer/kjæreste).

Persille1365381127
Skrevet

Det heter på Lillestrøm :)

Det er et sted, ikke en egen kommune eller by - tror jeg...

Det varierer hvilken side jeg faktisk sovner på (er høyrehendt). Men om jeg sover sammen med noen sover jeg med ryggen til vedkommende. Om jeg er alene ligger jeg alltid på høyre side først, men vrir meg ofte til den andre siden før jeg sovner.

Skrevet

Jeg tror ikke sovesiden har noe med om man er høyre- eller venstrehendt å gjøre. :o) Min kjære sover uansett med ryggen mot meg, samme hvilken side av meg han ligger på. *Hehe* Dvs. han sovner med ryggen mot meg, men kan snu seg som en propell halve natta. Jeg sovner like godt på begge sider tror jeg, også på ryggen.

Skrevet

Jeg ligger på begge sidene, men sovner vel oftes påmin høyreside.

Jeg er høyrehendt, men spiser, og spiller gitar med venstre.

:0)

Skrevet

Det heter på Lillestrøm :)

Det er et sted, ikke en egen kommune eller by - tror jeg...

Det varierer hvilken side jeg faktisk sovner på (er høyrehendt). Men om jeg sover sammen med noen sover jeg med ryggen til vedkommende. Om jeg er alene ligger jeg alltid på høyre side først, men vrir meg ofte til den andre siden før jeg sovner.

Jeg mener at Lillestrøm har by status.

Men nå er ikke jeg derfra da, men det mener jeg bestemt, di har i alle fall hatt bystatus tideligere.

Persille1365381127
Skrevet

Men nå er ikke jeg derfra da, men det mener jeg bestemt, di har i alle fall hatt bystatus tideligere.

Kan godt hende... Men det heter likevel på :)

Skrevet

Jeg sier i lillestrøm.

Sover like godt begge veier tror jeg, har jeg aldri tenkt på.

Ha en flott dag.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er vel ikke helt konsekvent at man sier "i" byer, det heter vel blant annet "på Lillehammer".

Skrevet

Det er vel ikke helt konsekvent at man sier "i" byer, det heter vel blant annet "på Lillehammer".

Ja, det har jeg da aldri sagt heller da.

Persille påsto at det var ett sted, verken by eller kommune, jeg påpekte bare det faktum at hun tok feil, Lillestrøm er en by i Skedsmo kommune ;-D

Skrevet

Ja, det har jeg da aldri sagt heller da.

Persille påsto at det var ett sted, verken by eller kommune, jeg påpekte bare det faktum at hun tok feil, Lillestrøm er en by i Skedsmo kommune ;-D

Ifølge www.skedsmo.kommune.no fikk Lillestrøm bystatus 13. juni 1998. :o) Og på kommunesidene omtales det som "i Lillestrøm".

Skrevet

''det heter vel blant annet "på Lillehammer".''

Ja, gjør det egentlig det? Høyskolen der, heter i alle fall Høyskolen i Lillehammer....

Ja, på og i er ikke mine sterkeste sider, men jeg kom bare på denne høyskolen, merkelig at det ikke heter På Lillehammer...

Skrevet

Ifølge www.skedsmo.kommune.no fikk Lillestrøm bystatus 13. juni 1998. :o) Og på kommunesidene omtales det som "i Lillestrøm".

Da kan vi vel gå ut ifra at det er det rette :-D

God søndag

Skrevet

Jeg sier i lillestrøm.

Sover like godt begge veier tror jeg, har jeg aldri tenkt på.

Ha en flott dag.

Skriver under her, jeg:-)

Gjest Elextra
Skrevet

''det heter vel blant annet "på Lillehammer".''

Ja, gjør det egentlig det? Høyskolen der, heter i alle fall Høyskolen i Lillehammer....

Ja, på og i er ikke mine sterkeste sider, men jeg kom bare på denne høyskolen, merkelig at det ikke heter På Lillehammer...

Jeg sier ikke at der grammatisk korrekt, jeg mener bare at de fleste fra Lillehammer sier de er oppvokst "på Lillehammer". Har jeg intrykk av, i hvertfall.

Skrevet

Jeg sier ikke at der grammatisk korrekt, jeg mener bare at de fleste fra Lillehammer sier de er oppvokst "på Lillehammer". Har jeg intrykk av, i hvertfall.

Alf Prøysen hadde en vise som het "Det var på Lillehammer"

Skrevet

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Rettskriving_Ordboeker/Skriveregler_og_grammatikk/I_eller_paa/#foran%20stedsnavn

Her er Språkrådets artikkel om dette, hvor det bl a sies:

''Foran de aller fleste stedsnavn (byer, steder, bygder, fjell- og landområder osv.) og administrative navn brukes i når det er påstedsangivelse:

i Andesfjellene, i Asia, i Bergen, i Drøbak, i Finnmark fylke, i Hamar kommune, i Nord-Norge, i New York, i Rondane, i Setesdalen, i Sør-Spania, i Trøndelag, i Tyskland, i Vladivostok

Et viktig unntak er en del navn på norske byer, tettsteder og landskaper, der på har tradisjon:

på Bryne, på Geilo, på Helgeland, på Kongsberg, på Lillehammer, på Lindås, på Molde, på Møre, på Oppdal, på Ringerike, på Rjukan, på Romerike, på Røros, på Sortland, på Stabekk, på Steinkjer, på Toten, på Tynset, på Vennesla, på Voss, på Åndalsnes, på Ås ''

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kan sovne både på høyre og venstre side, samt på mage og rygg. Snur meg flere ganger hver natt, og våkner av en eller annen grunn ofte på ryggen.

Tror det heter i Lillestrøm, men det vet jeg ikke sikkert. Kanskje man gikk over fra "på" til "i", i hvertfall offisielt, da stedet fikk bystatus?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...