Gå til innhold

Hvilken side sovner du på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan sovne både på høyre og venstre side, samt på mage og rygg. Snur meg flere ganger hver natt, og våkner av en eller annen grunn ofte på ryggen.

Tror det heter i Lillestrøm, men det vet jeg ikke sikkert. Kanskje man gikk over fra "på" til "i", i hvertfall offisielt, da stedet fikk bystatus?

Det er vel ikke utenkelig at det over tid kan skje en endring mht om folk sier i eller på.

Mens jeg prøvde å google etter artikler om dette, fant jeg en artikkel der det sto at ihvertfall fra gammelt av var Moss en "på-by". Jeg har ingen personlig kjennskap til mossinger, men har aldri hørt eller sagt noe annet enn "i Moss".

candyqueen_83
Skrevet

Jeg er høyrehendt, men sovner på venstre side. Og det heter I Lillestrøm.

Skrevet

''På kan brukes om byene omkring Mjøsa.

Andre norske og utenlandske byer får i foran seg. Dette gjelder bare større byer. ''

http://norr.ismennt.is/NORSK_AL/GYM-SALEN/GRAMMATIKK/nettgrammatikk/paa.html

For norske byer utover mjøsbyene er det kun Røros jeg kommer på hvor jeg vil bruke "på".

Jeg bruker også "på" om en del (mange) av de nye "byene" som egentlig er tettsteder. Feks Otta, Ulsteinvik, Mo i Rana.

Skrevet

For norske byer utover mjøsbyene er det kun Røros jeg kommer på hvor jeg vil bruke "på".

Jeg bruker også "på" om en del (mange) av de nye "byene" som egentlig er tettsteder. Feks Otta, Ulsteinvik, Mo i Rana.

sier du "på Mo i Rana"???

Skrevet

Ved nærmere ettertanke... Man sier "på Mo", men sier man "på Mo i Rana" eller sier man "i Mo i Rana" når man bruker hele navnet? Tror jeg må sende en melding til ei jeg kjenner derfra. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

sier du "på Mo i Rana"???

Stusset også over den, men på den annen side sier jeg ikke Mo i Rana særlig ofte *S*

Skrevet

Stusset også over den, men på den annen side sier jeg ikke Mo i Rana særlig ofte *S*

Min venninne fra Mo sier man bor enten PÅ Mo eller I Mo i Rana. :o)

Skrevet

Ved nærmere ettertanke... Man sier "på Mo", men sier man "på Mo i Rana" eller sier man "i Mo i Rana" når man bruker hele navnet? Tror jeg må sende en melding til ei jeg kjenner derfra. :o)

Det heter ihvertfall "hæin Gunnar på Mo", men Prøysen mente neppe Mo i Rana? ;-)

Skrevet

Det heter ihvertfall "hæin Gunnar på Mo", men Prøysen mente neppe Mo i Rana? ;-)

(eller var det Amdahl som skrev teksten??)

Skrevet

Neppe, men de sier jo PÅ Mo i Mo i Rana også når de bruker bare Mo, bruker de hele sier de I Mo i Rana. :o) Sier min venninne derfra.

Skrevet

jeg sover på venstre side, og typen på høyre. jeg er høyrehendt..

jeg sier i lillestrøm..

Skrevet

Det heter på Lillestrøm :)

Det er et sted, ikke en egen kommune eller by - tror jeg...

Det varierer hvilken side jeg faktisk sovner på (er høyrehendt). Men om jeg sover sammen med noen sover jeg med ryggen til vedkommende. Om jeg er alene ligger jeg alltid på høyre side først, men vrir meg ofte til den andre siden før jeg sovner.

lillestrøm er en by jo-..

Skrevet

(eller var det Amdahl som skrev teksten??)

Det var vel Amdahl som skrev melodiene og Prøysen som skrev tekstene - men de samarbeidet jo, så visse tilpasninger ble sikkert gjort for å få det til å "gå opp".

Skrevet

Det var vel Amdahl som skrev melodiene og Prøysen som skrev tekstene - men de samarbeidet jo, så visse tilpasninger ble sikkert gjort for å få det til å "gå opp".

Takk for input! :-)

Ja, jeg mente å huske at Amdahl først og fremst var komponisten, men ble et lite øyeblikk litt usikker:-)

Skrevet

Jeg ville sagt "på Mo". Kommunen heter Rana, så om den ville jeg sagt "i Rana". Tror ikke jeg ville brukt Mo i Rana som angivelse på sted i det hele tatt, når jeg tenker meg ekstra godt om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...