Gå til innhold

Å selv skaffe et avlastningshjem

Anbefalte innlegg

Gjest mamma med mange spørsmål
Skrevet

Tror dere det er vanskelig å finne en familie/par som kunne ha lyst til å være avlastningsfamilie i helger for en gutt på 2 år? (Oslo vest). Gutten er sunn og frisk, men mamman er alenemor og mye syk og trenger derfor avlastning. Gjerne et stabilt avlastningshjem i årene framover. Skulle så veldig ønske det fantes noen som var glad i barn og hadde lyst til å bli glad i denne lille gutten også!

Hvordan bør man gå fram for å finne dette? Avisannonse? I hvilken avis? Det skal oære en privat ordning, ikke via barnevernet (pga nære bekjentskaper der. Dessuten har nevnte b.v. så få midler at det er vanskelig å få besøkshjem selv i mye tøffere situasjoner enn dette). Derfor privat.

Hvor mye syns dere man bør betale for en slik ordning? La oss si fra kl. 15 lørdag til kl. 18 søndag. Hvor mye syns dere da betalingen bør være pr helg? Hva ville dere selv syntes var rimelig betaling?

Skrevet

Ser du har fått masse svar på noe du overhodet ikke har spurt om... Nok språklig flisespikkeri!

Jeg tror det beste ville vært hvis du fant noen som er oppriktig glad i barn, og gjerne vil være reservebesteforeldre - uten å ta betalt. Selvsagt må man be om referanser etc. Det hadde vært interessant å høre fra noen som har erfaringer.

Men hvis avlastningen skal være helt fast og regelmessig er det kanskje vanskelig å få noen frivillige. Det er også noe med følelsen av å stå i gjeld til noen.

Lykke til!

Skrevet

Heia!

Vi har snakket om å ta imot avlastingsbarn her. Litt fordi poden er enebarn (han er 5år). Jeg ville hatt litt kostpenger. Men ikke fordi at en 2åring ville spist oss ut av huset akuratt, men fordi jeg ville kunne vært i situasjonen å ta med gutta på kino/hoppeloppeland etc. og moren (dvs i dette tilfelle deg), ville følt på at du muligens skylte oss penger.

Vi har 2 rom å pusse opp, før dette blir aktuelt for oss, i alle fall ett, gutten måtte jo hatt ett sted å sovet.

Vennlig hilsen

Gjest mamma med mange spørsmål
Skrevet

Heia!

Vi har snakket om å ta imot avlastingsbarn her. Litt fordi poden er enebarn (han er 5år). Jeg ville hatt litt kostpenger. Men ikke fordi at en 2åring ville spist oss ut av huset akuratt, men fordi jeg ville kunne vært i situasjonen å ta med gutta på kino/hoppeloppeland etc. og moren (dvs i dette tilfelle deg), ville følt på at du muligens skylte oss penger.

Vi har 2 rom å pusse opp, før dette blir aktuelt for oss, i alle fall ett, gutten måtte jo hatt ett sted å sovet.

Vennlig hilsen

Hvor bor dere hen da? Kanskje dere kunne hjelpe oss?

Skrevet

Det er jo flere som setter inn annonse og søker etter "besteforeldre", det tror jeg du kan vinne på. Vi har jo også en del som ikke _kan_ få egne barn som kunne synes dette var fint. Dette med betaling kan dere jo diskutere, men pass opp for dem som tar det opp i første setning.............

Jeg håper du finner en avlaster du liker og at du får brukt den tiden på deg selv. God bedring og tvitvi

Skrevet

De er kanskje vanskelig å finne på en måte, men jeg tror absolutt noen har lyst. Det vanskelige blir vel å lage en annonse som de riktige folkene ser. Kanskje du kan annonsere i et ukeblad? Tror både Allers og Foreldre og Barn har en slik side. Kanskje Familien også.

Tror man burde betale 500,- til 1000 kr helga i snitt. Eks 2000 kr måneden. Men kanskje noen andre har synspunkter på dette også?

Skrevet

Vi bor i Bærum.

Jeg skal snakke litt med mannen om det, lage en emailadresse, så kunne vi jo snakket om det der i steden for. Jeg skriver jo tross alt med vanlig nick her, så vil ikke utbodere oss selv alt for mye her.

Vi er forresten godkjent av barnevernet og bufetat for 2 adopsjoner, men du...... ikke stol helt på at bare man er godkjent er alt bra. Følg din egen magefølese. Jeg har dessverre sett veldig mye rart oppigjenom. (Ja, nå la jeg jo ikke akuratt inn ett godt inntrykk her, men håper du skjønner hva jeg mener.)

Nå skal jeg få lagt sønnne som er oppe på overtid, vi var en tur på kino, derfor fikk jeg ikke svart deg før nå.

Skriver mer siden.

Vennlig hilsen

Skrevet

[email protected]

Har ikke snakket med mann enda, han er ikke hjemme akuratt nå, så det får jeg evnt. gjøre i morgen.

Om det haster håper jeg du finner en trivelig familie og samarbeide med. Vi trenger som sagt litt tid til pusse opp ett rom først. Kan selvsagt avlaste deg litt. Men fast basis før gjesterommet er ferdig, går ikke.

Vi har forøvrig en stor svart hund, snill, gammel og glad i barn. Men er gutten din redd/allergisk, passer ikke vi for dere.

Ha en flott søndag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...