Gå til innhold

Ser du på dato når du kjøper matvarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, gjør du det?

Jeg må si jeg er veldig sløv til dette. Har alltid tusen andre ting å tenke på å butikken. Har opplevd altfor mange ganger nå å ha spist mat utgått på dato, har bestemt meg for å lage en ny vane med å datosjekke i butikken. Jeg tror det har skjedd et par-tre ganger at jeg har sjekket melka i butikken, men det har kun vært før ferier og lignende når jeg har vært avhengig av å ha lang holdbarhetsdato. Ellers har jeg vært veldig naiv og har liksom trodd at butikker ikke selger varer utgått på dato. Men selvsagt skjer det.

Hva med deg? Sjekker du alltid? Ofte? Aldri? På hvilke matvarer?

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• AneM1365380603

6

• ilaria

5

• songbirdy

4

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603
Skrevet

Jeg sjekker alltid melk, fløte og rømme. Jeg er så redd for å få i meg noe surt.

Skrevet

Jeg sjekker på melk, yoghurt og kesam for der opplever jeg for ofte at det er veldig kort datofrist, i alle fall på den ene butikken der jeg handler.

Likeså på kjøttprodukter pleier jeg å sjekke. Men juice og slike ting som vanligvis har dato laaaangt frem i tid sjekker jeg ikke. Har brent meg på det en og anne gangen da...

En gang gikk jeg til kassen og spurte:"Unnskyld, men har dere noen pitabrød som _ikke_ har gått ut på dato?" De ble temmelig flaue ja...

AneM1365380603
Skrevet

Jeg sjekker på melk, yoghurt og kesam for der opplever jeg for ofte at det er veldig kort datofrist, i alle fall på den ene butikken der jeg handler.

Likeså på kjøttprodukter pleier jeg å sjekke. Men juice og slike ting som vanligvis har dato laaaangt frem i tid sjekker jeg ikke. Har brent meg på det en og anne gangen da...

En gang gikk jeg til kassen og spurte:"Unnskyld, men har dere noen pitabrød som _ikke_ har gått ut på dato?" De ble temmelig flaue ja...

Vi spiste en gang noen ostesnitzler som smakte merkelig. Eksen min syntes de var gode, så han spiste sitt. Jeg maktet det bare ikke. Jeg sjekket datoen, og de var gått ut på dato for 1,5 år siden :-o Jeg hadde kjøpt dem samme dag fra frysedisken.

Ostesnitzler står ikke ofte på menyen lenger...

Annonse

Aliza1365380759
Skrevet

Ja, jeg sjekker dato, innholdsfortegnelse, næringsinnhold, og pris på alle varer jeg kjøper eller vurderer å kjøpe.

Skrevet

Det har jeg vært fristet til selv også. Irriterende når alt er gått ut på dato. Det burde jo ikke være nødvendig.

Skrevet

Sjekker alltid, på alle varer som har holdbarhetsdato.

Skrevet

Ja, jeg sjekker dato, innholdsfortegnelse, næringsinnhold, og pris på alle varer jeg kjøper eller vurderer å kjøpe.

Innholdsfortegnelse og pris er jeg også flink til. Pussig at jeg aldri sjekker datoen med det samme...skal begynne med det fra og med i morgen.

Skrevet

Sjekker alltid, på alle varer som har holdbarhetsdato.

Seriøst? Også på f.eks hermetikk?

Bruker du ikke forferdelig lang tid i butikken da?

Skrevet

Yes alltid. Som regel så er varene med dårligst holdbarhetsdato fremst. Jeg liker å ha noen dager å gå på så jeg velger alltid de med lengst tid igjen.

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt, så jeg risikerer iallefall ikke å få i meg noe fordervet der. Men jeg må virkelig bli flinkere til å sjekke melkeprodukter og slik. Virker som det er få som IKKE sjekker...

Annonse

Skrevet

Yes alltid. Som regel så er varene med dårligst holdbarhetsdato fremst. Jeg liker å ha noen dager å gå på så jeg velger alltid de med lengst tid igjen.

Men kanskje jeg da kan forsvare meg selv med at jeg min fraværende datosjekking er miljøvennlig?:)

Hvis alle hadde tenkt som deg, hadde man vel måttet destruere mye mat...?

Skrevet

Men kanskje jeg da kan forsvare meg selv med at jeg min fraværende datosjekking er miljøvennlig?:)

Hvis alle hadde tenkt som deg, hadde man vel måttet destruere mye mat...?

Hehe ja sikkert. Hadde hatt mer sympati med produsentene om de ikke var blodsugere hele gjengen, med et formål som er å tjene mest mulig penger. Hadde varene ikke inneholdt nitritt og annen dritt hadde jeg vært som deg. :)

Skrevet

Sjekker alltid på varer som har kort holdbarhet.

Er flink til å plukke varer lengre bak i hylla for de er nyest.

Før jul fant vi en hel hylle med gløggmix (mandler/rosiner)

med dato i juni 2007! blandet sammen med årets gløggmix poser.

Sambo sa ifra.

Hadde spart posene or å selge neste jul de visstnok..

Skrevet

Jeg sjekker noen typer, sånn som meieriprodukter, og ferskvare som kylling og kjøtt, men ellers er jeg ikke så flink.

Men jeg spiser ikke gammel mat, og det ergrer meg noe voldsomt når jeg ender opp med mat som har gått ut eller går ut på samme dag.

Et unntak må være krydder, jeg sto å inspisiserte krydderet mitt her om dagen, og der var det en del gammelt kan du si, og da snakker vi ikke få måneder, tror saltet mitt utløp for halvannet år siden. Visste ikke at salt hadde en best før dato en gang jeg.

Bakepulver og vaniljesukker er også ting som går ut på dato før jeg bruker det opp, styrer nok for lite på kjøkkenet vil jeg tro!

sort som natta
Skrevet

Sjekker alltid på varer som har kort holdbarhet.

Er flink til å plukke varer lengre bak i hylla for de er nyest.

Før jul fant vi en hel hylle med gløggmix (mandler/rosiner)

med dato i juni 2007! blandet sammen med årets gløggmix poser.

Sambo sa ifra.

Hadde spart posene or å selge neste jul de visstnok..

æsj:( enkelte butikker her gidder heller ikke hive gamle varer,så nøtter og ting de kjøper inn i store kvantum er jeg nøye med å sjekke.

Skrevet

Seriøst? Også på f.eks hermetikk?

Bruker du ikke forferdelig lang tid i butikken da?

Jeg er kjent for å være rask jeg ;) Alt som er en vane går unna i en fei vet du.

Skrevet

Jepp - det gjør jeg.

Ikke for at _jeg_ er _så_ nøye på det, men mannen min er det. Ikke tale om at han spiser/ drikker noe som er utgått på dato.

Ikke engang uåpnet melk, rett fra kjøleskapet, dagen etter at den har gått ut på dato!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...