Gå til innhold

Ekstremt lett-flokete kattepels. Tips?


songbirdy

Anbefalte innlegg

Min nydelige langhårete katt er vanligvis en fluffy sak. Har vært flink å stelle pelsen, børstes hver/annenhver dag, alt etter som. Hun har svært fine/tynne hår, med en underpels som kan minne om angora-pels. Er trolig en krysning mellom perser og skogskatt.

Nå som det er vinter, har pelsen blitt tykkere, og pga det våte været filtes pelsen ekstremt lett! Bare etter en liten tur ut blir det klumper i pelsen.

Nå i jula var vi bortreist, og de som passet katten hadde ikke børstet henne. Med det resultat at hun så ut som en eneste stor pelsklump når vi kom tilbake, og enkelte av klumpene var ikke floker men harde tovede klumper som satt helt inn til huden. Særlig rundt halsen, i armhuler og bakover ryggen. Har nå børstet og klipt etter kunstens regler, så hun ser rimelig skabbete ut der jeg måtte ta det helt inn til huden, og den store, flotte kragen er helt borte... Ikke minst har den stakkars katten hatt mye smerter pga lugging når vi har børstet, for dette satt hardt i... :(

Hva gjør dere andre - er det noe middel en kan ha i pelsen for å hindre floking, eller bør hun helst være mest mulig inne for å unngå klumper? Hun liker seg jo best inne, men lengter skikkelig ut innimellom og kan da være borte i _hele_ 4 timer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg ville klippet vekk alle flokene, for de river i huden og gir ubehag. Dessuten føler ikke pus seg vel med slik pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klippet vekk alle flokene, for de river i huden og gir ubehag. Dessuten føler ikke pus seg vel med slik pels.

Nei, stakkars. Jeg har som sagt klipt de som satt helt inn til huden. De som har ca 1 cm hår mellom klumpen og huden har jeg prøvd (forsiktig) å kamme/børste, men det er jo begrenset med tålmodighet på den katten, selv om hun er vant til å bli børstet fra hun var liten. Nå er hun nok temmelig lei og sikkert sår - jeg har børstet litt og litt hver dag i over en uke, og hun er veldig skeptisk bare jeg nærmer meg (det er jeg som har stått for mesteparten av børstingen), og så hun protesterer på første hår som fjernes. ;)

Du vet ikke om noe middel en kan ha i? Mener å ha lest litt om det på en katteside, om noe greier de har i pelsen når de skal på utstilling, pudder og balsam og gud vet hva... hehe

Kanskje det er enklere å google dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått vekk alle flokene?

Gå til innkjøp av "furminator". Bruker den på mine LH chihuahuaer, og de har flott pels. Ikke en eneste floke, og all røyting forsvant;)

http://www.hundekroken.no/ds_product_info.php?products_id=183

Den koster litt, men er verdt hvert øre;) Jeg er strålende fornøyd med andre ord...

(fåes forøvrig billigere på E-bay)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, stakkars. Jeg har som sagt klipt de som satt helt inn til huden. De som har ca 1 cm hår mellom klumpen og huden har jeg prøvd (forsiktig) å kamme/børste, men det er jo begrenset med tålmodighet på den katten, selv om hun er vant til å bli børstet fra hun var liten. Nå er hun nok temmelig lei og sikkert sår - jeg har børstet litt og litt hver dag i over en uke, og hun er veldig skeptisk bare jeg nærmer meg (det er jeg som har stått for mesteparten av børstingen), og så hun protesterer på første hår som fjernes. ;)

Du vet ikke om noe middel en kan ha i? Mener å ha lest litt om det på en katteside, om noe greier de har i pelsen når de skal på utstilling, pudder og balsam og gud vet hva... hehe

Kanskje det er enklere å google dette? :)

Ta henne med til dyrlegen, få henne dopet og barbert? Og samtidig spørre etter noe du kan ha på henne for å forbygge floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Jeg har en langhåret katt som aldri har godtatt å bli børstet... Det var en kamp på liv og død fra ho var liten kattunge...Og ho ble tatt fra moren da ho var 4 uker(fordi moren og resten av kullet ble avlivet av veterinær, det var veterinæren som spurte om jeg kunne ta en av kattungene) så det er ikke det at jeg ikke har prøvd..Men jeg måtte bare innse at dette ikke gikk... Ho var en slosskjempe av de helt store selv om ho var lita og jeg så ut som et kartverk fra fingertuppene og opp til skuldrene(0 oppklort på kryss og tvers)... Så jeg måtte bare avslutte forsøket med å venne ho til børsting... det gikk bare ikke... Ho har alltid vært flink til å stelle spelsen selv, men om vinteren får ho tover på de stedene du nevnte. Når det er små tover som sitter langt ut kan jeg forsøke åå fjerne dem selv... men jeg er svært forsiktig fordi jeg har opplevd å klippe huden til katten... det var ingen hyggelig opplevelse såret ble sydd, men katten fikk infeksjon som måtte behandles og ho var i elendig forfatning i lang tid etterpå...(ho spiste bl.a ikke mat på en måned...) Så vær forsiktig med saksa, det er fort gjort å være uheldig. Som andre her anbefaler så vil også jeg anbefale sedimentering og barbering hos veterinær når det er mye floker... Da sover katten seg gjennom behandlingen og våkner opp ferdig behandlet... da trenger man ikke "plage" katten med å lugge ut flokene...

Kammingen er jo helt grei for å forebygge, men når først flokene har satt seg kan det bli for mye selv for en katt som er vant med kamming og kanskje også liker kamming... Jeg kjøpte med meg en hårkur fra veterinæren som de anbefalte forebyggende, det var en spray jeg kunne sprute litt i pelsen til katten av og til... Den heter humilac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Vi har samme "problem", men vi klipper bare - børster ikke. (Er ikke motstander av å børste, men jeg har ikke funnet noe redskap som funker, den forrige katten vår hadde en super plastkam-børste (3 rader med tenner, så det ble liksom en mellomting mellom børste og kam), den forsvant nok i ett eller annet flyttelass...)

Har en runde med saks omtrent hver kveld nå, vår pus er _mye_ ute (etter eget ønske!) og dermed blir pelsen ganske klumpete.

Børsting kan forårsake sårhet, som du sier, så jeg tror jeg heller ville akseptert et snodig utseende nå - det er ikke lenge til de mister litt pels, og da får de det lettere med stellet.

(Men åssen i all verden har en skogskatt og en perser fått til å parre seg??? :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme "problem", men vi klipper bare - børster ikke. (Er ikke motstander av å børste, men jeg har ikke funnet noe redskap som funker, den forrige katten vår hadde en super plastkam-børste (3 rader med tenner, så det ble liksom en mellomting mellom børste og kam), den forsvant nok i ett eller annet flyttelass...)

Har en runde med saks omtrent hver kveld nå, vår pus er _mye_ ute (etter eget ønske!) og dermed blir pelsen ganske klumpete.

Børsting kan forårsake sårhet, som du sier, så jeg tror jeg heller ville akseptert et snodig utseende nå - det er ikke lenge til de mister litt pels, og da får de det lettere med stellet.

(Men åssen i all verden har en skogskatt og en perser fått til å parre seg??? :-))

''(Men åssen i all verden har en skogskatt og en perser fått til å parre seg??? :-))''

Ikke alle persere er dillete innekatte-utstillingsdyr vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''(Men åssen i all verden har en skogskatt og en perser fått til å parre seg??? :-))''

Ikke alle persere er dillete innekatte-utstillingsdyr vet du.

He-he, jeg er ikke så bevandret i katteraseverdenen, så jeg trodde at persere var pene utstillingskatter med innedo og spesialfòr. :-)

Men seriøst - slippes persere løs på samme måte som skogskatter, altså? Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegt hadde uten tvil fått henne barbert, men er jo litt kaldt ute nå da!

Han en venninne med en sådann hårdott og hun barberer omtrent hver vår, hun sier at den nye pelsen som vokser ut ikke klumper så fælt, og det i kombinasjon med tørrfor som forebygger kladder, hjelper visst!

Katten ser ikke ut i måneskinn da, ser ut som en krysning mellom en frisert puddel og en rotte, he-he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, jeg er ikke så bevandret i katteraseverdenen, så jeg trodde at persere var pene utstillingskatter med innedo og spesialfòr. :-)

Men seriøst - slippes persere løs på samme måte som skogskatter, altså? Hm...

Det kan være en perser som ikke har gått gjennom "kravene" som utstillingskatt og derfor bare er kosepus vet du. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det kan være en perser som ikke har gått gjennom "kravene" som utstillingskatt og derfor bare er kosepus vet du. :o)

DET kan jo hende, ja. Og da kommer også friheten flytende! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Nei, stakkars. Jeg har som sagt klipt de som satt helt inn til huden. De som har ca 1 cm hår mellom klumpen og huden har jeg prøvd (forsiktig) å kamme/børste, men det er jo begrenset med tålmodighet på den katten, selv om hun er vant til å bli børstet fra hun var liten. Nå er hun nok temmelig lei og sikkert sår - jeg har børstet litt og litt hver dag i over en uke, og hun er veldig skeptisk bare jeg nærmer meg (det er jeg som har stått for mesteparten av børstingen), og så hun protesterer på første hår som fjernes. ;)

Du vet ikke om noe middel en kan ha i? Mener å ha lest litt om det på en katteside, om noe greier de har i pelsen når de skal på utstilling, pudder og balsam og gud vet hva... hehe

Kanskje det er enklere å google dette? :)

Dyreforretninger har diverse du kan spraye i pelsen, men jeg har mest tro på daglig vedlikehold. Mange bruker karde på langhåra katter. Du trenger sikkert ikke å børste så mye nå fram mot våren, for katten mister likevel mye pels da.

Jeg gikk endel på utstillinger før. Du skulle sett all stæsjet persereierne har til kattene. Jeg vet flere andre raser også gikk gjennom flere vask før utstillingen. Noen brukte til og med håndrens for å avfette pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

He-he, jeg er ikke så bevandret i katteraseverdenen, så jeg trodde at persere var pene utstillingskatter med innedo og spesialfòr. :-)

Men seriøst - slippes persere løs på samme måte som skogskatter, altså? Hm...

Det er mange som ikke slipper perserne sine ut, og det skjønner jeg godt. Jeg tror ikke perseren er den katten som best kan forsvare seg ute i det fri. Den er avlet slik at den skal være flatest mulig i fjeset, og pelsen er så lang at den ikke vil klare seg uten hjelp. Det verste jeg har sett er alle de perserne som er plaget med rennene øyne pga det flate fjeset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det er mange som ikke slipper perserne sine ut, og det skjønner jeg godt. Jeg tror ikke perseren er den katten som best kan forsvare seg ute i det fri. Den er avlet slik at den skal være flatest mulig i fjeset, og pelsen er så lang at den ikke vil klare seg uten hjelp. Det verste jeg har sett er alle de perserne som er plaget med rennene øyne pga det flate fjeset.

Stakkars! Da har de det nok bedre i en innefamilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreforretninger har diverse du kan spraye i pelsen, men jeg har mest tro på daglig vedlikehold. Mange bruker karde på langhåra katter. Du trenger sikkert ikke å børste så mye nå fram mot våren, for katten mister likevel mye pels da.

Jeg gikk endel på utstillinger før. Du skulle sett all stæsjet persereierne har til kattene. Jeg vet flere andre raser også gikk gjennom flere vask før utstillingen. Noen brukte til og med håndrens for å avfette pelsen.

''Du skulle sett all stæsjet persereierne har til kattene. Jeg vet flere andre raser også gikk gjennom flere vask før utstillingen.''

*Hehe* For en del år siden gikk et program på tv (husker ikke kanal) hvor ei kattedame bl.a. vasket kattene med zalo før utstilling! Husker i diskuterte det heftig her inne og jeg mener faktisk å huske at det var noen som kraftig forsvarte zalovasken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegt hadde uten tvil fått henne barbert, men er jo litt kaldt ute nå da!

Han en venninne med en sådann hårdott og hun barberer omtrent hver vår, hun sier at den nye pelsen som vokser ut ikke klumper så fælt, og det i kombinasjon med tørrfor som forebygger kladder, hjelper visst!

Katten ser ikke ut i måneskinn da, ser ut som en krysning mellom en frisert puddel og en rotte, he-he!

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Du skulle sett all stæsjet persereierne har til kattene. Jeg vet flere andre raser også gikk gjennom flere vask før utstillingen.''

*Hehe* For en del år siden gikk et program på tv (husker ikke kanal) hvor ei kattedame bl.a. vasket kattene med zalo før utstilling! Husker i diskuterte det heftig her inne og jeg mener faktisk å huske at det var noen som kraftig forsvarte zalovasken også...

Zalovask før en utstilling er veldig vanlig. Jeg testa det selv ut på mine semilanghårskatter etter tips fra mer erfarne oppdrettere. Jeg gjorde mye rart på den tiden, og ingenting var for å glede kattene. stakkars pusene som måtte gjennom så mye tull og tøys for en drepende kjedelig utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegt hadde uten tvil fått henne barbert, men er jo litt kaldt ute nå da!

Han en venninne med en sådann hårdott og hun barberer omtrent hver vår, hun sier at den nye pelsen som vokser ut ikke klumper så fælt, og det i kombinasjon med tørrfor som forebygger kladder, hjelper visst!

Katten ser ikke ut i måneskinn da, ser ut som en krysning mellom en frisert puddel og en rotte, he-he!

Ville skrevet lignende.

Jeg barberer mine katter 2hvertår ca. Ellers bare klipper jeg de.

Kladder kan føre til inf og ubehag, så bort må de.

Jeg vet det finnes et for som går på pelsen, sjekk ut det! Husker ike hva det heter, men fås kjøpt på dyrebutikken. Det funket greit på mine. Spesielt på hårballer....

Ellers kan du få kjøpt diverse sprayer og balsam. Men jeg vile nesten tatt med katta, for å vise pelsen.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...