Gå til innhold

Spørsmål om MS

Anbefalte innlegg

Gjest kan dette være meg...
Skrevet

Har lest litt, og forstår at symptomene varierer, og også at de kan komme og gå.

Gjelder dette også trettheten, at den kan komme og gå? Kan man plutselig ha masse energi og føle seg helt frisk en dag, humøret er flott og man utnytter muligheten til å ta igjen masse gjøremål; for så å være slapp som en skinnfell neste dag?

Jeg har tåkete syn på det ene øyet iblant (ikke veldig, men klarer plutselig ikke lese trafikkskilt før de er 10 meter unna. Skjer ikke så ofte riktignok)

Ene armen dovner iblant. Helt ut av det blå.

Jeg surrer, roter og glemmer, føler jeg er blitt en annen person.

Svært varierende humør, kort lunte, ganske frustrert og føler meg ofte "innestengt i mitt eget hode", som om en trang hette er trædd på meg. Da klarer jeg ikke tenke klart.

Stress forverrer det hele veldig.

Stort behov for søvn. Føler meg som regel relativt uthvilt etter en natts søvn, men kan plutselig få trøtthetsanfall, kan omtrent sovne der og da.

Når jeg er veldig sliten kan jeg få en fornemmelse av å skjelve. Det er ikke synlig, men kjennes som en dirring innvendig.

Alt dette går i bølger, jeg har dager der jeg er helt fin, og andre dager der jeg er helt utslått. Får angstfølelser også, som at brystet klemmer seg sammen og det blir tungt å puste. Skjer i stressende situasjoner.

Gjest fibrodama
Skrevet

Jeg kunne skrevet dette innlegget selv, og jeg har fibromyalgi! Les om det på internett eller lån en bok på biblioteket. Skal se at du finner enda mer som passer for din situasjon.

Ellers må jeg si at symptomene selvfølgelig kan passe på veldig mange sykdommer, særlig i tiden før en får utslag på prøver i skolemedisinen. Noen mener jo feks at fibromyalgi bare er en ventediagnose, en samling symptomer som er felles for mange sykdommer i denne før-sykdoms-fasen. Ikke vet jeg, men alt du beskriver har jeg også opplevd, og min diagnose ble som sagt fibromyalgi.

Skrevet

Kom deg til legen fortere enn raskt. Der ber du om å få tatt MR. Ukomplisert undersøkelse, som vil fortelle om dette er MS-relatert eller ikke.

Skrevet

Har du sjekket fibromyalgi? Kjenner meg veldig igjen i det du skriver...

Skrevet

Jeg kunne skrevet dette innlegget selv, og jeg har fibromyalgi! Les om det på internett eller lån en bok på biblioteket. Skal se at du finner enda mer som passer for din situasjon.

Ellers må jeg si at symptomene selvfølgelig kan passe på veldig mange sykdommer, særlig i tiden før en får utslag på prøver i skolemedisinen. Noen mener jo feks at fibromyalgi bare er en ventediagnose, en samling symptomer som er felles for mange sykdommer i denne før-sykdoms-fasen. Ikke vet jeg, men alt du beskriver har jeg også opplevd, og min diagnose ble som sagt fibromyalgi.

Oi, jeg så ikke at du hadde svart jeg, skrev egentlig det samme som du:-)

Gjest fibrodama
Skrevet

Kom deg til legen fortere enn raskt. Der ber du om å få tatt MR. Ukomplisert undersøkelse, som vil fortelle om dette er MS-relatert eller ikke.

Jeg tenkte også på MS, men legen min sa at MR ikke kunne påvise MS, det var bare å vente å se hva som skjedde. Det eneste som kunne påvise MS var ryggmarksprøve, og da skulle det være mer enn en mistanke for å ta det. Og jeg rygga unna, ryggmarksprøve vilj eg helst slippe. Sitter du på annen info enn legen min da eller ?

Skrevet

Jeg tenkte også på MS, men legen min sa at MR ikke kunne påvise MS, det var bare å vente å se hva som skjedde. Det eneste som kunne påvise MS var ryggmarksprøve, og da skulle det være mer enn en mistanke for å ta det. Og jeg rygga unna, ryggmarksprøve vilj eg helst slippe. Sitter du på annen info enn legen min da eller ?

Jeg trodde heller det var slik at MR _kan_ påvise det, men hvis MR er negativ kan man ikke være sikker. Så jeg mener jeg har hørt om at man som regel prøver MR først, og deretter det andre.

Gjest ingen signatur nå
Skrevet

Oi, jeg så ikke at du hadde svart jeg, skrev egentlig det samme som du:-)

Ms er en veldig vannskelig diagnose å stille, sånn jeg har forstått det.

Det er syv punkter di går etter, 6 av disse må stemme, og noen må avkrysses. Selv om du krysser av på alle 7 pnk. betyr vistnok ikke det at du har MS av den grunn.

Du må ha fler bånd i spenalvesken. Ett friskt menneske har ett bånd, mannne min har 2 bånd, og du kan vist ha fler..... Ikke aner jeg hva disse båndene er, men det er i alle fall det vi har blitt forklart.

Min mann krysser for alle pnkt. eller var det 6 pnk. men han har ikke fått MS diagnosen av den grunn, ekspertene er litt uenig.

Kom deg til lege du.

Skrevet

Ms er en veldig vannskelig diagnose å stille, sånn jeg har forstått det.

Det er syv punkter di går etter, 6 av disse må stemme, og noen må avkrysses. Selv om du krysser av på alle 7 pnk. betyr vistnok ikke det at du har MS av den grunn.

Du må ha fler bånd i spenalvesken. Ett friskt menneske har ett bånd, mannne min har 2 bånd, og du kan vist ha fler..... Ikke aner jeg hva disse båndene er, men det er i alle fall det vi har blitt forklart.

Min mann krysser for alle pnkt. eller var det 6 pnk. men han har ikke fått MS diagnosen av den grunn, ekspertene er litt uenig.

Kom deg til lege du.

Den skulle vel ikke til meg, men til trådstarter...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...