smurf78 Skrevet 12. januar 2009 Skrevet 12. januar 2009 hvordan holde disse urtepottene man kjøper i butikken i live? Syns det er dyrt med 25.- kr for en potte basilikum for en middag. Det er kanskje vansekelig å holde dem i live innendørs? Lys osv. er jo skrudd av når man er på jobb. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. januar 2009 Skrevet 12. januar 2009 Mine basilikumplanter pleier å vare en stund, kansje en måned? Du må for all del ikke sette dem ut om sommeren, de er ekstremt ømfintlige for vind og lav temperatur. 0 Siter
ilaria Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Med urtepotte, vel. http://www.evasolo.com/dk/products-flowerpot.html 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 De du planter selv blir som regel mer hardføre. Kjøp blomsterjord og basilikumfrø og sett i gang Det viktigste er nok dagslys (sett i vinduskarmen) og jevn tilgang på vann (skal alltid være litt fuktig, men ikke klissvåt). 0 Siter
Debra-irl Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Basilikumen lønner det seg hvertfall å dele i to/ tynne kraftig. 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Basilikumen lønner det seg hvertfall å dele i to/ tynne kraftig. Som jeg skulle sagt det selv. Og legger til: Ikke la planten stå i vinduskarmen om vinteren! Det blir ofte for kaldt, selv med trippelisolerte vinduer:-) 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Mine basilikumplanter pleier å vare en stund, kansje en måned? Du må for all del ikke sette dem ut om sommeren, de er ekstremt ømfintlige for vind og lav temperatur. Kommer an på hvordan sommeren er det da:-) Flere somre har jeg hatt verdens flotteste basilikum på hytta - den står da ute, solrikt og flott. (Trodde du bodde på Sørlandet, jeg, men tar jeg feil?) 0 Siter
malu Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Med urtepotte, vel. http://www.evasolo.com/dk/products-flowerpot.html Jepp - jeg sverger også til disse urtepottene. De fungerer kjempefint :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Kommer an på hvordan sommeren er det da:-) Flere somre har jeg hatt verdens flotteste basilikum på hytta - den står da ute, solrikt og flott. (Trodde du bodde på Sørlandet, jeg, men tar jeg feil?) Jeg har prøvd i alle fall tre sommere, å ha basilikum ute i hagen, her i Kristiansand. Og det har ikke gått :-( Men vi bor på en vindfull plass, så det er kanskje mer vinden enn temperaturen som har tatt knekken på dem? Sol har vi masse av! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har gjerne urtene ganske lenge. De jeg kjøper i grønnsakshandler varer ofte lengre enn de jeg kjøper på super'n. De må vannes ofte, men ikke for ofte. Og de må for all del ikke stå i vann over tid! Jeg pleier å vente til de er temmelig tørre (potten er lett), da lar jeg potten stå i vann mens jeg f.eks. rydder kjøkkenet, men ikke lenger. Da holder den en ukes tid (avhengig av varmen). At du slår lysene av spiller ingen rolle - plantene bryr seg ikke om vanlig elektrisk lys. Men noe dagslys fra vinduet bør de ha. Ofte blir det litt for kaldt for urtene på vinteren, de klarer seg i hvertfall vangligvis langt lengre på sommeren. Urtepottene som ble linket til nedenunder her så forresten lure ut 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har prøvd i alle fall tre sommere, å ha basilikum ute i hagen, her i Kristiansand. Og det har ikke gått :-( Men vi bor på en vindfull plass, så det er kanskje mer vinden enn temperaturen som har tatt knekken på dem? Sol har vi masse av! Jeg har ikke mine i bed, da, men i potte ute. Men med dårligere somre, må den tas inn - hvis ikke ser den bare trist ut. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg får basilikumen til å holde seg veldig lenge ved å tynne den (det er som regel altfor mye basilikum i en sånn potte), sette den på skål og vanne fra skåla. Bittelitt vann hver dag, men altså nedenfra. Den skal være tørr på toppen og fuktig på beina. Dessuten trenger den sollys/dagslys. 0 Siter
adelie Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Som jeg skulle sagt det selv. Og legger til: Ikke la planten stå i vinduskarmen om vinteren! Det blir ofte for kaldt, selv med trippelisolerte vinduer:-) Åssen får den nok lys da? Kunstig? 0 Siter
adelie Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Basilikum er den aller mest kresne urten. Jeg har gitt opp! Dessuten kommer det småfluer av den (siden den ikke trives og er sunn/sterk). Fluene er folkekjære, og jeg hater dem. Om sommeren er det endel planter som trives bra ute. Inne tror jeg det er avhengig av lys, varme etc. Uansett- lykke til, er herlig å bare kunne knipe av litt til maten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.