Gå til innhold

Gitarkurs og gitarer

Anbefalte innlegg

Gjest kjekt!!
Skrevet

I år skal vi frekventere Folkeuniversitetet på mangt et kurs. Jeg skal begynne å spille gitar. Jippi!! Det skal også mitt barn, snart tenåring. Nei; vi skal ikke spille sammen, bare så det er sagt.

(Jeg har uttrykkelig gitt beskjed om at det ikke blir på tale å prøve å få mora med i band! Et steg må jeg sette grensa!)(Himle, himle)

Så da var det å komme seg ut å få tak i gitarer da. Er det noen som har tips, linker med mer ,ut over det at vi ikke skal ha stålstrenger og at gutten min må ha hals tilpasset sin størrelse.

Hans gitar trenger ikke være så veldig dyr, da det er elektrisk gitar han egentlig vil spille. Det har han, med forsterker. Dessuten vil han vokse seg ut av den. .

Men jeg vil ha en som det er litt kvalitet på:o)

Skrevet

Hvis han snart er tenåring, kan han vel bruke full størrelse?

Det har min på 11 år, etter råd fra gitarlærer.

Vi kjøpte gitar på Myrbraathen i Oslo - de er flinke.

Skrevet

Hvis han snart er tenåring, kan han vel bruke full størrelse?

Det har min på 11 år, etter råd fra gitarlærer.

Vi kjøpte gitar på Myrbraathen i Oslo - de er flinke.

Spiller gutten din gitar? Vanlig eller elektrisk? Hvor?

Min har lyst til å lære å spille elektrisk gitar. Jeg tenkte kulturskolen, men der er det visst lange køer på gitar.

Skrevet

Min har lyst til å lære å spille elektrisk gitar. Jeg tenkte kulturskolen, men der er det visst lange køer på gitar.

Han spiller vanlig på kulturskolen. Det er vel fjerde året nå, hvis jeg ikke husker helt feil. De startet opp med kurs for "ekstra unge" i sin tid, og siden har han bare "gått gradene" :-)

Jeg visste ikke det var så laange køer, men det er kanskje slik når man begynner i eldre aldersgrupper? Og kanskje også hvis/når min vil gå over til elektrisk? Han har ymtet frempå om det, men han er ikke verdens ivrigste til å øve....

Skrevet

Han spiller vanlig på kulturskolen. Det er vel fjerde året nå, hvis jeg ikke husker helt feil. De startet opp med kurs for "ekstra unge" i sin tid, og siden har han bare "gått gradene" :-)

Jeg visste ikke det var så laange køer, men det er kanskje slik når man begynner i eldre aldersgrupper? Og kanskje også hvis/når min vil gå over til elektrisk? Han har ymtet frempå om det, men han er ikke verdens ivrigste til å øve....

Det var visstnok 80 på venteliste i høst. Men eldre går foran yngre, så vi kan jo håpe. Dessverre prioriteres også de som har gått kurs tidligere, det har han ikke.

Men søsteren kom inn på piano nå, etter litt påståelig telefonering fra min side.

Skrevet

Det var visstnok 80 på venteliste i høst. Men eldre går foran yngre, så vi kan jo håpe. Dessverre prioriteres også de som har gått kurs tidligere, det har han ikke.

Men søsteren kom inn på piano nå, etter litt påståelig telefonering fra min side.

Ikke helt enig i den "dessverre"'en der, da, he he!

Men dere får stå på! Håper han kommer inn!

Skrevet

Hvis du bor et sted med musikkhøyskole/lærerskole med musikkutdanning, så er det ofte studenter som gir privattimer for en overkommelig penge.

Skrevet

Jeg ville ha kjøpt vanlige størrelse på gitaren til sønnen, den er ikke så veldig stor og han vokser fort.

Jeg hadde også gått for stålstrenger, de andre er ikke så gode å spille på og halsen blir bredere som igjen fører til at det blir vanskeligere å ta grepene.

Lyden er heller ikke så god i disse.

Ta kontakt med noen som selger gitarer og søk på nettet. Det er lurt å prøve dem først så du liker lyden, formen og hvordan de er å ha i fanget og ikke minst hvordan de er å spille på.

Skrevet

Du får helt fine gitarer for uproffe til under tusenlappen.

Jeg ville valgt nylon og ikke stål som mrxx, for de skjærer sånn inn i fingrene.

Skrevet

Du får helt fine gitarer for uproffe til under tusenlappen.

Jeg ville valgt nylon og ikke stål som mrxx, for de skjærer sånn inn i fingrene.

Men det er jo bare en liten stund, når du har spilt litt så får du hardere hud på fingertuppene og det merkes ikke lenger.

Det er også mye finere lyd i stålstrenger.

Skrevet

Men det er jo bare en liten stund, når du har spilt litt så får du hardere hud på fingertuppene og det merkes ikke lenger.

Det er også mye finere lyd i stålstrenger.

''når du har spilt litt så får du hardere hud på fingertuppene'' Du får KLUMper - som en klumpfot, bare at det blir klumpfingertupp. Som bare egner seg til å spille gitar med. ...Og jeg som trodde du hadde følsomme fingre..! :P

Skrevet

''når du har spilt litt så får du hardere hud på fingertuppene'' Du får KLUMper - som en klumpfot, bare at det blir klumpfingertupp. Som bare egner seg til å spille gitar med. ...Og jeg som trodde du hadde følsomme fingre..! :P

Hehe, husk hvordan følsomme fingre får frem de nydeligste toner på gitaren:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...