Gjest VKF Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Ja, jeg skjønner jo det er en vanskelig ting for dere å gjøre. Men denne jenta trenger jo tydeligvis en lærepenge, og at noen tar tak i henne. Jeg er _ikke_ uenig i det. 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Lest hele tråden og mener at planen deres om å forsøke å få igjen på forsikringen samtidig som dere holder tilbake opplysninger for politiet, ikke gjør dere så mye bedre enn denne jenta... En slett handling og ikke noe man lærer barn at er ok å gjøre. Nok om det! Om resten tenker jeg: En på 15-16 som stjeler ting fra andre barn, mangler tilbakemelding på hvor feil den handlingen er. Også/eller, er det, som noen var inne på, et rop om grenser/oppmerksomhet. Når det nå da er sånn at foreldrene hennes ikke har tenkt til å ta det på alvor, må du regne med at lite nytter av handlinger fra din side alene. Politiet vil kunne få henne på andre tanker, evt. hjelpe til å avdekke problemer som ligger til grunn for dette. Ungdommer i den alderen kan drive med mye rart uten at foreldrene får det med seg, om de er typen som velger å ikke følge med. Alkohol, tyveri, dopbruk... Om du sier navnet, kommer nok foreldrene til å bryte med deres familie. Muligens vil de også slenge dritt om dere for å dekke over sine egen families problemer og hva jenta har gjort. Kan og hende de allerede gjør det...? Måtte vært et godt vennskap og gode grunner til om jeg ikke skulle oppgitt navnet, tror jeg. Særlig i lys av at dere faktisk har anmeldt. Blir sikkert ubehagelig, men vet ikke om det blir noe bedre av å la være, tatt i betraktning at dere må leve med deres egne handlinger også. ''planen deres om å forsøke å få igjen på forsikringen samtidig som dere holder tilbake opplysninger for politiet, ikke gjør dere så mye bedre enn denne jenta... En slett handling og ikke noe man lærer barn at er ok å gjøre.'' Jeg synes dette er en kraftig overdrivelse - å si at en mangelfull anmeldelse er like ille som et tyveri! Vel er jeg enig i at det er temmelig poengløst å anmelde uten å samtidig oppgi jentas navn, da politiet aldri vil finne på å etterforske denne saken basert på den anmeldelsen som foreligger. Etter en tid i "skuffen" vil de garanert få et standardbrev der politiet sier at saken henlegges av mangel på bevis. Men det er da verken nytt eller uvanlig at man "bruker politiets ressurser" for å komme med det som fra et straffeforfølgelsessynspunkt er formålsløse anmeldelser, bare for å få igjen på forsikringa! Jeg har f eks blitt frastjålet sykkel to ganger da jeg var student, og i begge tilfellene måtte jeg troppe opp hos politiet og anmelde det, for å kunne få deler av tapet dekket på innboforsikringen. Etter en tid fikk jeg et slikt standardbrev om henleggelse som nevnt ovenfor. _Selvsagt_ skiller dette seg fra VKF sin sak ved at jeg ikke holdt tilbake opplysninger - jeg ante jo ikke hvem som kunne ha stjålet syklene. Men likefullt brukte jeg politiets tid på en anmeldelse som både politiet og jeg visste aldri ville bli etterforsket. Forsikringsavtalen min dekket tyveri av sykkel, og det er helt standard prosedyre at forsikringsselskapene krever politanmeldelse av forholdet (naturlig nok, ettersom dette jo til en viss grad vil kunne virke avskrekkende på dem som kunne tenke seg å kreve forsikringspenger for ting som ikke var stjålet likevel.) Slik er nå engang systemet! Jeg synes det er helt utrolig at både du og flere andre i denne tråden fremstiller det som nærmest kriminelt å ville gjøre et forsikringskrav gjeldende, når det absolutt ikke er snakk om forsikringssvindel. Skal man anklage VKF/mannen for å ville "grafse til seg" penger urettmessig fra andre forsikringstagere, fordi de ikke bare lar være å anmelde og dermed ikke kan gjøre forsikringskravet gjeldende? 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er ikke i i tvil - jeg ville navngitt! Å stjele fra sønnen din på denne måten.. fy f så frekt!! Navngi.. helt klart!!!! 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er ikke så veldig opptatt om du ser på meg som troverdig eller ikke gitt;o) Det er nok for meg at jeg kjenner meg selv. Å understreke ting, betyr ikke at man alltid er enige av den grunn. Dette har jeg sagt til han mange ganger, men jeg skal ikke nekte for at jeg også har trengt betenknigstid og råd utenifra. Det er ikke vanskelig for meg å ta en tur til politiet uavhengig av han. Jeg kunne selvfølgelig ha gjort det for flere dager siden før han rakk og gjøre det, men jeg har vært ganske rådvill i denne saken og håpet vel på at et "mirakel" skulle skje. Det har det selvfølgelig ikke gjort. Nå håper jeg at jeg får kontakt med jenta før i morgen. Det er siste sjangs.I morgen går jeg til politiet. Det høres fornuftig ut. Lykke til med oppklaringen! 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg ville navngitt.. Jeg forstår at dette er vanskelig, men jeg er enig med candyqueen_83; jenta trenger at noen vekker henne og lærer henne forskjellen på rett og galt.Og hvis det som er galt aldri får konsekvenser for henne, så tror hun at hun kan slippe unna en eventuell neste gang også! Jeg leste den forrige tråden din om dette også - helt forferdelig å bli frastjålet ting på den måten...og jeg synes heller ikke dette vennskapet høres ut som et som kommer til å vare i all evighet - MEN, jeg forstår deg, med at du synes synd på moren...absolutt, kan ikke være enkelt.. Og du er et bra menneske som tenker på det!!! Men rett skal være rett, og galt er galt! Jenta må få kjenne på kroppen at å stjele ikke er akseptabelt og at det får konsekvenser!! Kanskje er det dette som må til for at jenta snur og blir ærlig!! Tenk på det på den måten! Ikke lett, det forstår jeg utrolig godt... LYKKE LYKKE TIL!!! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Det er å ta litt hardt i i denne saken. Her vil han bare mitt beste og han er redd for at jeg skal overreagere slik at vennskapet forsvinner. Her må jeg ta en egen avgjørelse. Jeg synes ikke mannen din overkjørte deg her, så jeg deler ikke den oppfatningen. Han forsøkte bare å ivareta dine følelser og tenke på deg midt oppi dette her. Jeg synes heller ikke det er så himla graverende at han anmeldte uten å oppgi navn. 4000 kroner er mye penger og de aller fleste av oss vil vel helst har erstattet tapte ting. Ellers tror jeg du har kommet fram til riktig beslutning.. Snakke alvorlig med jenta en gang til, så hun skjønner at dette er siste sjanse. Deretter går dere evt til anmeldelse, _med_ fullt navn. Lykke til:) 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg synes ikke mannen din overkjørte deg her, så jeg deler ikke den oppfatningen. Han forsøkte bare å ivareta dine følelser og tenke på deg midt oppi dette her. Jeg synes heller ikke det er så himla graverende at han anmeldte uten å oppgi navn. 4000 kroner er mye penger og de aller fleste av oss vil vel helst har erstattet tapte ting. Ellers tror jeg du har kommet fram til riktig beslutning.. Snakke alvorlig med jenta en gang til, så hun skjønner at dette er siste sjanse. Deretter går dere evt til anmeldelse, _med_ fullt navn. Lykke til:) Nå har jeg fått beskjed om at jenta ønsker å snakke med meg om noen dager, fordi hun er syk nå. Det betyr vel at jeg må vente i noen dager før jeg går til politiet? Kanskje hun har en del å rydde opp i før tingene kommer til rette? 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Nå har jeg fått beskjed om at jenta ønsker å snakke med meg om noen dager, fordi hun er syk nå. Det betyr vel at jeg må vente i noen dager før jeg går til politiet? Kanskje hun har en del å rydde opp i før tingene kommer til rette? ''Det betyr vel at jeg må vente i noen dager før jeg går til politiet?'' Ja, det synes jeg. Du bør absolutt la henne få sjansen til å snakke med deg før du går videre med saken. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''Det betyr vel at jeg må vente i noen dager før jeg går til politiet?'' Ja, det synes jeg. Du bør absolutt la henne få sjansen til å snakke med deg før du går videre med saken. Ja enig. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''planen deres om å forsøke å få igjen på forsikringen samtidig som dere holder tilbake opplysninger for politiet, ikke gjør dere så mye bedre enn denne jenta... En slett handling og ikke noe man lærer barn at er ok å gjøre.'' Jeg synes dette er en kraftig overdrivelse - å si at en mangelfull anmeldelse er like ille som et tyveri! Vel er jeg enig i at det er temmelig poengløst å anmelde uten å samtidig oppgi jentas navn, da politiet aldri vil finne på å etterforske denne saken basert på den anmeldelsen som foreligger. Etter en tid i "skuffen" vil de garanert få et standardbrev der politiet sier at saken henlegges av mangel på bevis. Men det er da verken nytt eller uvanlig at man "bruker politiets ressurser" for å komme med det som fra et straffeforfølgelsessynspunkt er formålsløse anmeldelser, bare for å få igjen på forsikringa! Jeg har f eks blitt frastjålet sykkel to ganger da jeg var student, og i begge tilfellene måtte jeg troppe opp hos politiet og anmelde det, for å kunne få deler av tapet dekket på innboforsikringen. Etter en tid fikk jeg et slikt standardbrev om henleggelse som nevnt ovenfor. _Selvsagt_ skiller dette seg fra VKF sin sak ved at jeg ikke holdt tilbake opplysninger - jeg ante jo ikke hvem som kunne ha stjålet syklene. Men likefullt brukte jeg politiets tid på en anmeldelse som både politiet og jeg visste aldri ville bli etterforsket. Forsikringsavtalen min dekket tyveri av sykkel, og det er helt standard prosedyre at forsikringsselskapene krever politanmeldelse av forholdet (naturlig nok, ettersom dette jo til en viss grad vil kunne virke avskrekkende på dem som kunne tenke seg å kreve forsikringspenger for ting som ikke var stjålet likevel.) Slik er nå engang systemet! Jeg synes det er helt utrolig at både du og flere andre i denne tråden fremstiller det som nærmest kriminelt å ville gjøre et forsikringskrav gjeldende, når det absolutt ikke er snakk om forsikringssvindel. Skal man anklage VKF/mannen for å ville "grafse til seg" penger urettmessig fra andre forsikringstagere, fordi de ikke bare lar være å anmelde og dermed ikke kan gjøre forsikringskravet gjeldende? Jeg er ikke enig med meg når det gjelder anmeldelsen og forsikringen. Ved å anmelde uten å angi navnet på tyven, velter de dermed erstatningsansvaret fra tyven (som de vet hvem er) over på andre forsikringstakere, som må dekke "tapet". 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er ikke enig med meg når det gjelder anmeldelsen og forsikringen. Ved å anmelde uten å angi navnet på tyven, velter de dermed erstatningsansvaret fra tyven (som de vet hvem er) over på andre forsikringstakere, som må dekke "tapet". Ja, det at det jo er en presumptivt kjent skadevolder/tyv, gjør jo saken vesensforskjellig fra f eks nevnte sykkeltyveri med totalt ukjent gjerningsperson og uten spor what-so-ever. Men selv om de anmelder OG oppgir navn, antar jeg at de vil ha krav på forsikringsoppgjør iht sin avtale med forsikringsselskapet, dersom forsikringen først dekker slike forhold. Det blir da eventuelt forsikringsselskapet som må søke regress hos tyven. Og ved at de ikke oppgir antatt tyv, reduserer de jo forsikringsselskapets regressmuligheter til null. Men hvor stor sannsynlighet er det for at forsikringsselskapet ville ha søkt slik regress selv med navn oppgitt i anmeldelsen? For et krav på kr 3 500 med fratrekk for egenandel? Uansett mener jeg det må gå an på poengtere at det var galt/fjollete/uhensiktsmessig at VKFs mann ikke navnga jenta, uten dermed å anklage VKF for å være umoralsk og/eller kriminell! (Bare det at enkelte gjør henne ansvarlig for det mannen gjør (eller ikke gjør) er jo ganske drøyt). 0 Siter
Elis31 Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Har nå lest begge trådene om dette...puh... Synes det mest alvorlige i denne saken er jentas problemer. Synes derfor det høres kjempelurt ut at du tar en alvorlig prat med henne. Kanskje du kan skremme henne med at politiet kan finne ut hvor dere ringte nyttårsaften til mobilen, og at de kan finne ut av hvis noen har solgt noe på nett etc. La henne få litt betenkningstid og si at hvis tjuvgodset ikke dukker opp i løpet av et par dager så anmelder du med navn og alt.. Jeg synes også at hvis du kan si noe støttende til henne, at du vet at hun ikke har det enkelt eller noe sånt, men at stjeling er helt uakseptabelt, og at du ikke unner henne en kriminell redningsbane. Også synes jeg du kan si alt itl politiet. Bare si at dere ville gi jenta en sjanse først før dere snakket med politet. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''planen deres om å forsøke å få igjen på forsikringen samtidig som dere holder tilbake opplysninger for politiet, ikke gjør dere så mye bedre enn denne jenta... En slett handling og ikke noe man lærer barn at er ok å gjøre.'' Jeg synes dette er en kraftig overdrivelse - å si at en mangelfull anmeldelse er like ille som et tyveri! Vel er jeg enig i at det er temmelig poengløst å anmelde uten å samtidig oppgi jentas navn, da politiet aldri vil finne på å etterforske denne saken basert på den anmeldelsen som foreligger. Etter en tid i "skuffen" vil de garanert få et standardbrev der politiet sier at saken henlegges av mangel på bevis. Men det er da verken nytt eller uvanlig at man "bruker politiets ressurser" for å komme med det som fra et straffeforfølgelsessynspunkt er formålsløse anmeldelser, bare for å få igjen på forsikringa! Jeg har f eks blitt frastjålet sykkel to ganger da jeg var student, og i begge tilfellene måtte jeg troppe opp hos politiet og anmelde det, for å kunne få deler av tapet dekket på innboforsikringen. Etter en tid fikk jeg et slikt standardbrev om henleggelse som nevnt ovenfor. _Selvsagt_ skiller dette seg fra VKF sin sak ved at jeg ikke holdt tilbake opplysninger - jeg ante jo ikke hvem som kunne ha stjålet syklene. Men likefullt brukte jeg politiets tid på en anmeldelse som både politiet og jeg visste aldri ville bli etterforsket. Forsikringsavtalen min dekket tyveri av sykkel, og det er helt standard prosedyre at forsikringsselskapene krever politanmeldelse av forholdet (naturlig nok, ettersom dette jo til en viss grad vil kunne virke avskrekkende på dem som kunne tenke seg å kreve forsikringspenger for ting som ikke var stjålet likevel.) Slik er nå engang systemet! Jeg synes det er helt utrolig at både du og flere andre i denne tråden fremstiller det som nærmest kriminelt å ville gjøre et forsikringskrav gjeldende, når det absolutt ikke er snakk om forsikringssvindel. Skal man anklage VKF/mannen for å ville "grafse til seg" penger urettmessig fra andre forsikringstagere, fordi de ikke bare lar være å anmelde og dermed ikke kan gjøre forsikringskravet gjeldende? ''Jeg har f eks blitt frastjålet sykkel to ganger da jeg var student, og i begge tilfellene måtte jeg troppe opp hos politiet og anmelde det, for å kunne få deler av tapet dekket på innboforsikringen.'' Men jeg regner med at du da ikke visste hvem tyven var? Jeg har også anmeldt tyveri for å få igjen på forsikringen, men jeg har ikke holdt igjen opplyninger. 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''Jeg har f eks blitt frastjålet sykkel to ganger da jeg var student, og i begge tilfellene måtte jeg troppe opp hos politiet og anmelde det, for å kunne få deler av tapet dekket på innboforsikringen.'' Men jeg regner med at du da ikke visste hvem tyven var? Jeg har også anmeldt tyveri for å få igjen på forsikringen, men jeg har ikke holdt igjen opplyninger. Som jeg sa, så er jeg enig i at dette er to forskjellige ting, men jeg synes likevel at mange trekker det alt for langt i denne tråden. se også svar til Elextra under her. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Nå har jeg fått beskjed om at jenta ønsker å snakke med meg om noen dager, fordi hun er syk nå. Det betyr vel at jeg må vente i noen dager før jeg går til politiet? Kanskje hun har en del å rydde opp i før tingene kommer til rette? Interessant..... Jeg tror kanskje jeg hadde gitt henne den tida til å "ordne opp" (men så er jeg av den naive typen også da ;-)) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Som jeg sa, så er jeg enig i at dette er to forskjellige ting, men jeg synes likevel at mange trekker det alt for langt i denne tråden. se også svar til Elextra under her. Jo jeg er helt enig i at man ikke kan sammeligne det å holde tilbake opplysninger med tyveri. Så by the way fortsettelsen på tråden rett etter å ha sendt eget innlegg, og så at jeg egentlig kunne lest videre framfor å sende selv.. 0 Siter
morsan Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jo jeg er helt enig i at man ikke kan sammeligne det å holde tilbake opplysninger med tyveri. Så by the way fortsettelsen på tråden rett etter å ha sendt eget innlegg, og så at jeg egentlig kunne lest videre framfor å sende selv.. Null stress, som Kim Possible sier;-) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Nå har jeg fått beskjed om at jenta ønsker å snakke med meg om noen dager, fordi hun er syk nå. Det betyr vel at jeg må vente i noen dager før jeg går til politiet? Kanskje hun har en del å rydde opp i før tingene kommer til rette? Den forklaringen hadde jeg ikke kjøpt. Jeg hadde dukket opp hjemme hos dem, med politiet. syk, eller ikke - denne ungdommen bør taes på senga. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1231875079' post='4064381] Den forklaringen hadde jeg ikke kjøpt. Jeg hadde dukket opp hjemme hos dem, med politiet. syk, eller ikke - denne ungdommen bør taes på senga. ''...denne ungdommen bør taes på senga.'' Det er straffbart, så lenge de er under 16 år. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''...denne ungdommen bør taes på senga.'' Det er straffbart, så lenge de er under 16 år. *LOL* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.