Gjest Hypokona Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Kan dere diagnostisere meg? Neida, jeg trenger ikke sykmelding, men jeg er så forvirret ang forkjølelse og influensa. Hva er forskjellen egentlig? En høres jo mye sykere ut når en sier: Åh jeg er så forkjøla, enn når en sier: jeg tror jeg har influensa... Så hva er symptomene? Og har jeg influensa eller forkjølelse? Jeg trodde førstnevnte, men er litt i tvil: Det begynte før jul, jeg ble veldig sår i halsen i noen dager og fikk etterhvert en ekkel hoste, sånn bronkittlignende hoste med slim, i starten hvitt slim, men så etterhvert gult. Så ble halsen litt bedre, men da fikk jeg det i nesen, holdt på å få bihulebetennelse tror jeg, verket på ene siden, men det ga seg, men rennende nese hadde jeg lenge. Jeg var også veldig slapp i denne tiden. Fikk ikke særlig feber, men jeg pleier sjeldent få noe særlig feber. Har hatt feber to ganger i mitt liv... Nå har jeg fortsatt rennende nese og det renner i halsen så jeg får slim i halsen og blir kvalm. Men føler jeg er nesten helt bra igjen nå, mye mindre snørr/slim enn før, så noen få dager til tenker jeg... men veldig langdryg denne... så jeg lurer på om det er influensa, for de jeg kjenner sier at denne influensaen som går sitter i kroppen en stund og flere har hatt den i 3-4 uker før de ble bra igjen. 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Høres ut som en forkjølelse. Har du influensa er det mye feber og veldig vondt i kroppen i tillegg til generelt dårlig almenntilstand. 0 Siter
Gjest Hypokona Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Høres ut som en forkjølelse. Har du influensa er det mye feber og veldig vondt i kroppen i tillegg til generelt dårlig almenntilstand. Glemte å si at i starten hadde jeg muskelverk og følte meg veldig dårlig i allmenntilstanden, men dette gikk over etter en uke, så har følt meg så og si frisk bortsett fra den rennende nesen da.... Kan det være at jeg hadde influensa og så ble smittet av forkjølelse? Pleier forkjølelser å vare så lenge? 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Glemte å si at i starten hadde jeg muskelverk og følte meg veldig dårlig i allmenntilstanden, men dette gikk over etter en uke, så har følt meg så og si frisk bortsett fra den rennende nesen da.... Kan det være at jeg hadde influensa og så ble smittet av forkjølelse? Pleier forkjølelser å vare så lenge? ''Kan det være at jeg hadde influensa og så ble smittet av forkjølelse? Pleier forkjølelser å vare så lenge?'' Det kan godt være sånn som du forklarer det nå. Og forkjølelse kan noen ganger vare veldig lenge. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''En høres jo mye sykere ut når en sier: Åh jeg er så forkjøla, enn når en sier: jeg tror jeg har influensa...'' Helt uenig med deg der. Influensa høres mye verre ut enn forkjølelse. Men det er jo mye misbruk av influensabegrepet. Det er godt mulig å ha begge deler. Influensaen medfører gjerne høy feber og muskelverk. Den begynner gjerne med vondt i hele krobben og feber, og tett nese etc. kan evt. komme etterhvert. 0 Siter
Gjest Hypokona Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 ''En høres jo mye sykere ut når en sier: Åh jeg er så forkjøla, enn når en sier: jeg tror jeg har influensa...'' Helt uenig med deg der. Influensa høres mye verre ut enn forkjølelse. Men det er jo mye misbruk av influensabegrepet. Det er godt mulig å ha begge deler. Influensaen medfører gjerne høy feber og muskelverk. Den begynner gjerne med vondt i hele krobben og feber, og tett nese etc. kan evt. komme etterhvert. Ja jeg fikk muskelverk før halsen tror jeg, så merket jeg at jeg ble rar i halsen et par dager, så fikk jeg masse slim og hosta så jeg omtrent mista pusten eller brakk meg... og tykt slim! Men jeg fikk bare lett feber, det er faktisk sjeldent jeg får skikkelig feber, som sagt kun to ganger i mitt liv, ene gangen da jeg hadde spysyke og en annen gang hadde jeg lungebetennelse/bronkitt.... da hadde jeg nesten 40 i feber. Tok ikke tempen nå da, men merka jeg var litt varmere, men ikke så ille, litt småfrosten. Følte meg ganske slapp og elendig noen dager.... Så hadde jeg tørrhoste en god stund før den ga seg, så kom det til nesen og har vært plaget med rennende nese i snart tre uker nå.... http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=27238 leste litt om influensa og forkjølelse her. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Ja jeg fikk muskelverk før halsen tror jeg, så merket jeg at jeg ble rar i halsen et par dager, så fikk jeg masse slim og hosta så jeg omtrent mista pusten eller brakk meg... og tykt slim! Men jeg fikk bare lett feber, det er faktisk sjeldent jeg får skikkelig feber, som sagt kun to ganger i mitt liv, ene gangen da jeg hadde spysyke og en annen gang hadde jeg lungebetennelse/bronkitt.... da hadde jeg nesten 40 i feber. Tok ikke tempen nå da, men merka jeg var litt varmere, men ikke så ille, litt småfrosten. Følte meg ganske slapp og elendig noen dager.... Så hadde jeg tørrhoste en god stund før den ga seg, så kom det til nesen og har vært plaget med rennende nese i snart tre uker nå.... http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=27238 leste litt om influensa og forkjølelse her. Jeg er ikke lege - for meg kan det være begge deler. Og spiller det en rolle egentlig? Største forskjellen er vel at forkjølelse vanligvis er infeksjon, og således kan behandles med antibiotika om det skulle utvikle seg, mens influensa er virus. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Influensa kommer ganske brått- litt som kastet på en - med smerter i kroppen, feber (ofte ganske høy), og generell dårlig allmentilstand. Forkjølelse kommer mer gradvis og varierer i graden. Man sier man er forkjølet når man snørrer og hoster litt, og når man får feber og har generell sykdomsfølelse. Influensa er mer alvorlig. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er ikke lege - for meg kan det være begge deler. Og spiller det en rolle egentlig? Største forskjellen er vel at forkjølelse vanligvis er infeksjon, og således kan behandles med antibiotika om det skulle utvikle seg, mens influensa er virus. Forkjølelse er også virus. Antibiotika hjelper ikke. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Forkjølelse er også virus. Antibiotika hjelper ikke. Trodde forkjølelse kunne skyldes både virus og bakteriell infeksjon, jeg? Ekkelt tips: En ser på snørret om det er bakterielt/infeksjon eller virus: Bakterier gir gulgrønt snørr (mens det er mer klart med virus) *urk* 0 Siter
Gjest Hypokona Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Trodde forkjølelse kunne skyldes både virus og bakteriell infeksjon, jeg? Ekkelt tips: En ser på snørret om det er bakterielt/infeksjon eller virus: Bakterier gir gulgrønt snørr (mens det er mer klart med virus) *urk* Det med antibiotika - det er mot tilstander influensa/forkjølelse forårsaker, f.eks. om en får halsinfeksjon eller bihulebetennelse. De tar halsprøve for å sjekke om halsinfeksjonen er bakteriell eller skyldes virus. er den bakteriell hjelper det med antibiotika. Men både influensa og forkjølelse skyldes virus ja, så pass vet jeg men jeg syns det er vanskelig å skille de to, jeg har ofte hatt forkjølelse som har føltes så ille at jeg har trodd det var influensa, men vært usikker... Og er det grunn til å være vekke fra jobb "bare pga forkjølelse"? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Det med antibiotika - det er mot tilstander influensa/forkjølelse forårsaker, f.eks. om en får halsinfeksjon eller bihulebetennelse. De tar halsprøve for å sjekke om halsinfeksjonen er bakteriell eller skyldes virus. er den bakteriell hjelper det med antibiotika. Men både influensa og forkjølelse skyldes virus ja, så pass vet jeg men jeg syns det er vanskelig å skille de to, jeg har ofte hatt forkjølelse som har føltes så ille at jeg har trodd det var influensa, men vært usikker... Og er det grunn til å være vekke fra jobb "bare pga forkjølelse"? ''Og er det grunn til å være vekke fra jobb "bare pga forkjølelse"?'' Det går det ikke an å svare generelt på. Første dag i forkjølelse kan en føle seg helt elendig og absolutt være syk, selv om det viser seg bare å være forkjølelse. Det er tilstandene, ikke diagnosen, som tilsier fravær fra jobb. For ikke å snakke om hvor smittefarlig en er første dagen med forkjølelse... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.