Gå til innhold

Dilemma taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lise jobber på en skole og har selvsagt taushetsplikt når det gjelder ting av sensitiv karakter som kommer frem om elever. På denne skolen går det en elev, Tom, som Lise vet mye om pga. jobben sin på skolen. Blant annet eksperimenterer han med narkotika, har vært innblandet i kriminalitet og er det man kaller "ikke mors beste barn" på de fleste områder.

Lises nevø Per, går også på denne skolen. Han har i det siste begynt å henge mye med Tom og hans omgangskrets. Så vidt Lise vet, har ikke Per brukt hverken narkotika eller vært innblandet i noe kriminelt, men hun vet at han er en type som lett påvirkes av de han er sammen med. Guttene er 15 år gamle.

På grunn av det hun vet om Tom, har Lise lyst til å advare foreldrene til Per, altså sin søster og svoger, om denne nye kameraten til sønnen deres. Men det har hun jo ikke lov til pga. taushetsplikten. Det er ennå ikke kjent rundt i miljøet hva slags type Tom har blitt, det er altså mest kjent blant de skoleansatte foreløpig.

Hva bør Lise gjøre? Hun er glad i nevøen sin og vil ikke at han skal blandes borti noe. Hadde hun kunnet sagt noe, kunne foreldrene tatt grep og prøvd å lede Per bort fra Tom. Tom er sjarmerende nok, så foreldrene til Per tror godt om ham.

Har Lise lov til å si noe sånt som: "Følg med litt på Per for tiden. Han Tom er ikke helt god." uten å presisere mer? Eller er det å bryte taushetsplikten?

Skrevet

Skjønner situasjonen, men det er ikke noe dilemma. Opplysninger du har fått via jobben forblir på jobben.

Men du kan snakke i helt generelle vendinger om at det ikke er lett å vite alt om nye venner barna får, og oppfordre dem til å bli kjent med barnas venner mer enn bare et inntrykk i døra på vei ut.

Vanskelig, og ikke så lett.

Skrevet

Skjønner situasjonen, men det er ikke noe dilemma. Opplysninger du har fått via jobben forblir på jobben.

Men du kan snakke i helt generelle vendinger om at det ikke er lett å vite alt om nye venner barna får, og oppfordre dem til å bli kjent med barnas venner mer enn bare et inntrykk i døra på vei ut.

Vanskelig, og ikke så lett.

og der ble det smør på flesk, men men.

Gjest hos oss
Skrevet

Du skal selvsagt ikke nevne navn, eller si at du vet noe om de gutten omgås.

Men du kan si at det er narkotikamisbruk på "alle de skolene du kjenner til i byen, og at det ikke nødvendligvis er så opplagt / synlig hvem det er som bruker narkotika".

Gjest Villniss
Skrevet

Jeg mener nå at taushetsplikt får være taushetsplikt i slike saker som denne. Jeg hadde ikke tatt fem øre for å fortelle det jeg visste til søstra mi. Det gjelder jo tross alt sønnen hennes.

Så opphengte i "skikk og bruk", regler og paragrafer kan man vel ikke være?

Mulig jeg er mer uærlig enn gjennomsnittet, men jeg hadde nå driti langt oppi taushetsplikten her. Må jo kunne gå an å fortelle sånt til sin egen søster for om mulig å advare en ung sårbar gutt og kanskje forhindre ham i å havne i uføret.

Skrevet

''Har Lise lov til å si noe sånt som: "Følg med litt på Per for tiden. Han Tom er ikke helt god." uten å presisere mer? Eller er det å bryte taushetsplikten?''

Dette vil nok være å bryte taushetsplikten ja. Men Lise kan si noe om at det er tøft å være 15 for tiden, og at Pers skole ikke er forskånet for dette.

Når det er sagt syns jeg at dere på skolen skal innkalle til foreldremøte snarest, og si det samme til _alle_ foreldrene. Kanskje kan dere få med en person som vet mer om kjennetegn og endring av atferd på en slik kveld også? Det er slike ting vi som foreldre vil, og har krav på å bli meddelt før det utarter seg.

Skrevet

Lise bryter selvsagt tausehtsplikten om hun forteller dette. Hun kan også bli straffet for lovbrudd om dette kommer ut og de det gjelder anmelder saken. Det hele kommer ann på om dette blir anmeldt eller ikke. Så da blir det et valg eller en sjangs Lise må ta.

Skrevet

Jeg mener nå at taushetsplikt får være taushetsplikt i slike saker som denne. Jeg hadde ikke tatt fem øre for å fortelle det jeg visste til søstra mi. Det gjelder jo tross alt sønnen hennes.

Så opphengte i "skikk og bruk", regler og paragrafer kan man vel ikke være?

Mulig jeg er mer uærlig enn gjennomsnittet, men jeg hadde nå driti langt oppi taushetsplikten her. Må jo kunne gå an å fortelle sånt til sin egen søster for om mulig å advare en ung sårbar gutt og kanskje forhindre ham i å havne i uføret.

''Må jo kunne gå an å fortelle sånt til sin egen søster for om mulig å advare en ung sårbar gutt og kanskje forhindre ham i å havne i uføret.''

Snu litt på det, da, og se for deg at ditt barn hadde rotet seg borti noe h*n ikke skulle gjort, en sårbar periode i ungdommen. Hva hadde du da synes om at lærere på skolen gikk rundt og fortalte om det - med navn - til andre mennesker?

Det handler om veldig sårbare opplysninger, også. Og taushetsplikten er ikke noe å tøyse med.

Det går fint an å gjøre søsteren oppmerksom på at det kan være en del problemer i ungomsmiljøene der de bor uten å nevne navn eller gå konkret inn på personer.

Gjest Villniss
Skrevet

''Må jo kunne gå an å fortelle sånt til sin egen søster for om mulig å advare en ung sårbar gutt og kanskje forhindre ham i å havne i uføret.''

Snu litt på det, da, og se for deg at ditt barn hadde rotet seg borti noe h*n ikke skulle gjort, en sårbar periode i ungdommen. Hva hadde du da synes om at lærere på skolen gikk rundt og fortalte om det - med navn - til andre mennesker?

Det handler om veldig sårbare opplysninger, også. Og taushetsplikten er ikke noe å tøyse med.

Det går fint an å gjøre søsteren oppmerksom på at det kan være en del problemer i ungomsmiljøene der de bor uten å nevne navn eller gå konkret inn på personer.

Nå tror jeg nok ikke at søstra gidder å sladre på sin egen søster. Men man vet jo aldri. Folk er rare. ;-)

Skrevet

Nå tror jeg nok ikke at søstra gidder å sladre på sin egen søster. Men man vet jo aldri. Folk er rare. ;-)

Jeg tror ikke helt du skjønte hva jeg mente.

TorneROSA1365380904
Skrevet

Jeg forstår at dette er en utrolig vanskelig situasjon for deg!

Jeg er enig med at å si noe om dette er å bryte taushetsplikten,dessverre. Og å bryte taushetsplikt kan få uønskede følger for deg!

Men jeg er enig i det noen har skrevet, du bryter ikke taushetsplikten om du prater generelt om narkotikamisbruk, og det at det er lurt at foreldrene blir kjent med sønnens venner,og følger ekstra med!

Men hva med foreldrene til han som misbruker narkotika, har de blitt innkalt til foreldremøte og blitt informert om dette? De vil jo mest sannsynlig hjelpe sønnen sin ved å sette en stopper for dette.

Gjest legesekretøsa
Skrevet

Hvis alle skulle vært så tilfeldig med taushetsplikten kunne jeg fortalt min noe løsslupne venninne om alle hiv-positive menn i kommunen... som jeg vet fra min jobb på legekontoret.

Gjest Villniss
Skrevet

Jeg tror ikke helt du skjønte hva jeg mente.

Du sa jo at jeg skulle snu på det, og tenke på hvordan det ville vært for min gutt om lærerne på skolen hadde "gått rundt og fortalt til andre".

Det var jo selvfølgelig ikke hele nabolaget, venninner og kassadama på nærbutikken som skulle vite om dette her, men søstra mi. Litt forskjell på det.

Man forteller det kun til guttens mor (som er søsteren), og ingen andre. Tror ikke da at denne søstra hadde gått videre med disse opplysningene til andre. Hvis det er en god søster, lar hun disse opplysningene bli i familien.

Skjønte DU nå hva JEG mente?

Gjest Villniss
Skrevet

Hvis alle skulle vært så tilfeldig med taushetsplikten kunne jeg fortalt min noe løsslupne venninne om alle hiv-positive menn i kommunen... som jeg vet fra min jobb på legekontoret.

Hvis f.eks. dattera di hadde datet en av diss HIV-positive mennene du kjenner til, hadde du ikke da tatt en liten prat med henne og advart henne?

Det hadde i alle fall jeg gjort. Et taushetspliktløfte kan ikke veie tyngre enn andre folks liv og helse.

Eller sett at noen her f.eks var sosialkurator og visste om en pedofil i nabolaget. Hadde du/dere da rolig vært vitne til at du/dere stadig så et par ungutter dra på jevnlige besøk til denne mannen, uten å si i fra til guttenes foreldre? Av hensyn til taushetsplikten?

Det hadde ikke jeg gjort. Jeg hadde varslet foreldrene. Men jeg er tydeligvis veldig rar.

Skrevet

Hvis f.eks. dattera di hadde datet en av diss HIV-positive mennene du kjenner til, hadde du ikke da tatt en liten prat med henne og advart henne?

Det hadde i alle fall jeg gjort. Et taushetspliktløfte kan ikke veie tyngre enn andre folks liv og helse.

Eller sett at noen her f.eks var sosialkurator og visste om en pedofil i nabolaget. Hadde du/dere da rolig vært vitne til at du/dere stadig så et par ungutter dra på jevnlige besøk til denne mannen, uten å si i fra til guttenes foreldre? Av hensyn til taushetsplikten?

Det hadde ikke jeg gjort. Jeg hadde varslet foreldrene. Men jeg er tydeligvis veldig rar.

Kan man ikke forholde seg til taushetsplikten slik den er ment, så får man i det minste håpe folk har såpass selvinnsikt og vett at de heller ikke sier ja til en jobb som innebærer at man har taushetsplikt.

Gjest Villniss
Skrevet

Kan man ikke forholde seg til taushetsplikten slik den er ment, så får man i det minste håpe folk har såpass selvinnsikt og vett at de heller ikke sier ja til en jobb som innebærer at man har taushetsplikt.

Jo, sant nok. Jeg kunne iallfall ikke hatt en jobb hvor jeg måtte skrive under på noe taushetsløfte.

Hadde ikke klart å holde meg rett og slett, hvis jeg hadde kommet opp i de "rette" dilemmaene.

Kall det gjerne samvittighet

Gjest jamvold
Skrevet

Det er lov å si at hun kjenner til ulovligheter blant barna i forhold til narkotika e.l.

Men navn er ikke lov å fortelle. Så hun må be nevøens foreldre om å sjekke miljøet som deres sønn går i.

Gjest jamvold
Skrevet

Det er lov å si at hun kjenner til ulovligheter blant barna i forhold til narkotika e.l.

Men navn er ikke lov å fortelle. Så hun må be nevøens foreldre om å sjekke miljøet som deres sønn går i.

Tillegg; oppegående inteligente foreldre ville jo forstått meningen med en slik samtale. Og ingen taushetsplikt ville være brutt.

Skrevet

Jo, sant nok. Jeg kunne iallfall ikke hatt en jobb hvor jeg måtte skrive under på noe taushetsløfte.

Hadde ikke klart å holde meg rett og slett, hvis jeg hadde kommet opp i de "rette" dilemmaene.

Kall det gjerne samvittighet

Da har du nok misforstått hva samvittighet er, den går nemlig også forbi dine egne.

Gjest Villniss
Skrevet

Da har du nok misforstått hva samvittighet er, den går nemlig også forbi dine egne.

Nei, det kan da ikke være mulig! Man "redder" vel sine egne før jobben sin? Jeg mener, familien er jo viktigere enn jobben!

Man kan da ikke være SÅ firkantet. Tror nok heller at det er du som misforstår her.

Man er da ikke mer lojal ovenfor jobben sin enn sine egne nærmeste hvis deres liv og helse står på spill.

Jeg kan ikke fatte og tro at jeg er den eneste her på forum som mener det jeg gjør? Merkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...