Gå til innhold

Dilemma taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis alle skulle vært så tilfeldig med taushetsplikten kunne jeg fortalt min noe løsslupne venninne om alle hiv-positive menn i kommunen... som jeg vet fra min jobb på legekontoret.

Du kunne advart henne og sagt at hun ikke må tro annet enn at det finnes HIV-positive menn i deres kommune også. Da kunne hun fått noe å tenke på, uten at du hadde brutt taushetsplikten.

Skrevet

Nei, det kan da ikke være mulig! Man "redder" vel sine egne før jobben sin? Jeg mener, familien er jo viktigere enn jobben!

Man kan da ikke være SÅ firkantet. Tror nok heller at det er du som misforstår her.

Man er da ikke mer lojal ovenfor jobben sin enn sine egne nærmeste hvis deres liv og helse står på spill.

Jeg kan ikke fatte og tro at jeg er den eneste her på forum som mener det jeg gjør? Merkelig.

Det går an å si mye uten å nevne navn eller konkrete situasjoner. I motsatt fall kan man bli politianmeldt og/eller miste jobben.

TorneROSA1365380904
Skrevet

Det går an å si mye uten å nevne navn eller konkrete situasjoner. I motsatt fall kan man bli politianmeldt og/eller miste jobben.

Er det ikke regler som også sier at om man mister jobben pga brudd på taushetsplikten, så kan man aldri mer ha jobber der man har taushetsplikt?

Skrevet

Er det ikke regler som også sier at om man mister jobben pga brudd på taushetsplikten, så kan man aldri mer ha jobber der man har taushetsplikt?

Det vet jeg ikke, men det høres jo ganske logisk ut...

Skrevet

Nei, det kan da ikke være mulig! Man "redder" vel sine egne før jobben sin? Jeg mener, familien er jo viktigere enn jobben!

Man kan da ikke være SÅ firkantet. Tror nok heller at det er du som misforstår her.

Man er da ikke mer lojal ovenfor jobben sin enn sine egne nærmeste hvis deres liv og helse står på spill.

Jeg kan ikke fatte og tro at jeg er den eneste her på forum som mener det jeg gjør? Merkelig.

Jeg er ikke uenig i at familie er viktigere enn jobb, men det jeg skriver er at samvittighet ikke er noe entydig som du kan bruke på en måte og la være å bruke alt etter som hva du syns passer best. Samvittighet er f.eks å ikke ta en sånn jobb som innebærer taushetsplikt når du er villig til å bryte den og dermed ikke har forstått hva den innebærer. Taushetsplikten er absolutt, men du kan generalisere mye og få sagt det meste uten å henge ut enkeltpersoner.

Skrevet

Du har ikke et dilemma om taushetsplikt. Leser du lovteksten, ser du at her er en plikt til å si fra til barnevernet og mulighet til å ta saken direkte med politiet. Barnevernet har rett til hjelp fra politiet uten å være bundet av taushetsplikt.

''LOV 1998-07-17 nr 61: Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).

§ 15-4. Opplysningsplikta til sosialtenesta

Personalet i skolar etter denne lova skal i klientsaker gi råd og rettleiing til sosialtenesta. Personalet skal vere på vakt overfor forhold som bør føre til tiltak frå sosialtenesta, og skal av eige tiltak gi sosialtenesta opplysningar om slike forhold. Av eige tiltak kan opplysningar berre givast med samtykke frå eleven, eventuelt frå foreldra, eller så langt opplysningane elles kan givast utan hinder av teieplikta. ''

http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html#15-4

I denne loven ser du også en henvisning til forvaltningsloven om taushetsplikt:

''§ 15-1. Bruk av forvaltningslova

Forvaltningslova gjeld for verksemd som etter lova her blir driven av forvaltningsorgan, med dei særreglane som er fastsette i lova her.

Reglane om teieplikt i §§ 13 - 13e i forvaltningslova gjeld òg for private skolar godkjende etter § 2-12 i lova her. ''

http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html#15-1

Og i forvaltningsloven ser du at det er mulig å ta saken ubundet av taushetsplikt direkte med politiet.

''LOV 1967-02-10 nr 00: Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven).

§ 13b. (begrensninger av taushetsplikten ut fra private eller offentlige interesser).

6. at forvaltningsorganet anmelder eller gir opplysninger (jfr. også nr. 5) om lovbrudd til påtalemyndigheten eller vedkommende kontrollmyndighet, når det finnes ønskelig av allmenne omsyn eller forfølging av lovbruddet har naturlig sammenheng med avgiverorganets oppgaver, og ''

http://www.lovdata.no/all/hl-19670210-000.html#13b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...