Gå til innhold

Hun spiller på min samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble bare rot i den andre tråden, så jeg lager en ny.

Fikk melding fra moren som spør hvordan jeg hadde reagert hvis en av mine unger ble mistenkt for å stjele, når ungen har store psykiske problemer, skulker skolen, vil bare dø, går jevnlig til psykolog og skolen har meldt dem til barnevernet?

Dette var enda verre enn jeg trodde, hvis det stemmer.

Jeg merker at det river i samvittigheten, men samtidig sier fornuften at det ikke burde gjøre noen forskjell.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

4

• Mrs D

4

• mil1365380270

4

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Løveføtter
Skrevet

Hvis dere vet at det er denne jenta som har tatt tinga, så spiller det vel ingen rolle at hun går toil psykolog og barnevarnet er inne i bildet. Hun har ikke rett til å stjele selvom hun er på "skråplanet". Kan hun ikke gi tilbake de tingene hun har tatt, så anmeld med navn. Tror ikke det er til jentas fordel at dere bare skal "glemme" det hele, fordi hun har en vanskelig ungdomstid.

Skrevet

Selv om ungen har store problemer rettferdiggjør det ikke på noen måte at hun stjeler. Punktum.

Skrevet

Akkurat det hadde jeg bare avvist med at hun ikke har noen som helst grunn til å stjele noe som helst og bedt de forholde seg til saken og tema.

Spille på følelser er et knep som brukes når de ikke har noe fornuftig å komme med. Dog ikke nødvendigvis et bevisst knep.

Gjest Moffedille
Skrevet

Barn med diagnoser må også ta følgende av det de foretar seg!

Har noen ganger inntrykk av at disse barna blir overbeskyttet,og det er helt feil.

mil1365380270
Skrevet

Du sier moren skrev til deg "...hvis en av mine unger ble mistenkt for å stjele,...".

Hvis det betyr at moren og faren fornekter det som skjer (du er sikker på at hun tok de tingene), syns jeg det er enda større grunn til å legge alle fakta på bordet, ungen trenger jo hjelp. Hun lyver tydeligvis for de rundt seg, muligens bortsett fra psykologen sin, og moren og faren lar det skure og gå. Ikke bra for jenta!

Skrevet

Med det du skriver her, synes jeg det er desto viktigere at ting blir tatt tak i, og at jenta får stå til ansvar for de tingene hun gjør. Synes du skal la anmeldelsen ligge inne hos politiet, men i tillegg gi alle relevante opplysninger...

Skrevet

Med det du skriver her, synes jeg det er desto viktigere at ting blir tatt tak i, og at jenta får stå til ansvar for de tingene hun gjør. Synes du skal la anmeldelsen ligge inne hos politiet, men i tillegg gi alle relevante opplysninger...

''Med det du skriver her, synes jeg det er desto viktigere at ting blir tatt tak i,''

Enig

Skrevet

Du sier moren skrev til deg "...hvis en av mine unger ble mistenkt for å stjele,...".

Hvis det betyr at moren og faren fornekter det som skjer (du er sikker på at hun tok de tingene), syns jeg det er enda større grunn til å legge alle fakta på bordet, ungen trenger jo hjelp. Hun lyver tydeligvis for de rundt seg, muligens bortsett fra psykologen sin, og moren og faren lar det skure og gå. Ikke bra for jenta!

Tenkte mye av det samme selv. det virker som om moren tror det dreier seg om en uberettiget mistanke.

TorneROSA1365380904
Skrevet

Selv om ungen har store problemer rettferdiggjør det ikke på noen måte at hun stjeler. Punktum.

Nei og dette trenger hun også hjelp til å slutte med! Vi kan ikke ha en tankegang som sier at siden det er så synd på henne så kan hun "få lov til" å stjele.

Men _guri_, jeg skjønner at dette ikke er lett..

Skrevet

Det rare er at de ikke benekter det, fordi som hun sier vet hva hun har gjort tidligere, men sier at de har lett overalt.

Det virker heller nå som hun mener jeg skal glemme det og ta hensyn til at jenta ønsker å dø.

Jeg vil med andre ord risikere å bli skyldig i et selvmord.

Jeg har skrevet tilbake og sagt at jeg dessverre ikke har greie på hennes psykiske problemer, men at jeg ønsker å snakke med jenta på en ordenlig, voksen, fornuftig måte for å se om vi kan løse saken uten for mye styr.

Gjest Løveføtter
Skrevet

Det rare er at de ikke benekter det, fordi som hun sier vet hva hun har gjort tidligere, men sier at de har lett overalt.

Det virker heller nå som hun mener jeg skal glemme det og ta hensyn til at jenta ønsker å dø.

Jeg har skrevet tilbake og sagt at jeg dessverre ikke har greie på hennes psykiske problemer, men at jeg ønsker å snakke med jenta på en ordenlig, voksen, fornuftig måte for å se om vi kan løse saken uten for mye styr.

''Det virker heller nå som hun mener jeg skal glemme det og ta hensyn til at jenta ønsker å dø.

''

Ja, når man blir tatt for å stjele så er nok det så flaut at man kunne tenkt seg og gravd seg ned, eller dø...

Men ingen unskyldning for hva hun har gjort.

Syns du burde pratet med henne med det samme, ikke ventet noen dager fordi hun er "syk". De håper vel på at dere skal roe dere ned og glemme det, noe jeg syns dere ikke burde.

mil1365380270
Skrevet

Tror du venninnnen din snakker sant da?

For alt jeg vet, så klart, gjør hun vel det, men dette med barnevernet skurrer litt...

Gjest Løveføtter
Skrevet

Tror du venninnnen din snakker sant da?

For alt jeg vet, så klart, gjør hun vel det, men dette med barnevernet skurrer litt...

Hvis skolen har problemer med en elev, og de ser ikke foreldrene stiller opp tilstrekkelig, så er det ikke umulig at de er blitt meldt til barnevernet.

Hvis mindreårige blir innblendet i politisak, så blir vel også banrevernet koblet inn...

Tragisk sak dette her.

Skrevet

Enig!

Skrevet

Barn med diagnoser må også ta følgende av det de foretar seg!

Har noen ganger inntrykk av at disse barna blir overbeskyttet,og det er helt feil.

Det stemmer.

Poden lå på sykehuset og på veggen på rommet vårt (jeg og han hadde ett dobbeltrom), sto det : Husk at syke barn også trenger barneoppdragelse...

Skrevet

Hvis skolen har problemer med en elev, og de ser ikke foreldrene stiller opp tilstrekkelig, så er det ikke umulig at de er blitt meldt til barnevernet.

Hvis mindreårige blir innblendet i politisak, så blir vel også banrevernet koblet inn...

Tragisk sak dette her.

Det stemmer nok akkurat dette med barnevernet. Skolen ble visst bekymra etter all skulkinga.

Det jeg ikke får til å stemme er at jenta ønsker å dø. Slik har jeg overhodet ikke oppfattet henne, men så har jeg ikke greie på hvordan en som ønsker å dø oppfører seg.

Skrevet

Jeg mener at for jentas beste, ville jeg holdt meg til det du kom frem til i går. Ha en voksen samtale med henne, ta henne på alvor, prøve å få¨innrømmelse, tingene igjen, om ikke dette nytter, gi den annmeldelsen ett navn.

Og alt dette for jentas beste.

Skrevet

Jeg mener at for jentas beste, ville jeg holdt meg til det du kom frem til i går. Ha en voksen samtale med henne, ta henne på alvor, prøve å få¨innrømmelse, tingene igjen, om ikke dette nytter, gi den annmeldelsen ett navn.

Og alt dette for jentas beste.

Ja, det er i grunnen fortsatt planen min, men moren driver nå og fisker etter hva vi vil gjøre hvis jeg ikke får noe ut av den samtalen.

Vil helst ikke svare på det akkurat nå.

Skrevet

Jeg skjønner at dette er vanskelig for dere, men jeg syns morens betraktning er feil og at dere derfor bør fortsette som dere har startet.

Dersom jenta sliter sånn som moren sier, har hun helt sikkert andre grernseoverskridende episoder bak seg. Episoden hjemme hos dere på nyttårsaften da faktisk kunne være med på å tegne et bredere bilde av de problemene jenta sliter med, ikke nødvendigvis bare være 'sten til byrden'.

Dette ville jeg sagt til moren, og jeg ville pånytt be om å få snakke med jenta. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...