mil1365380270 Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Hvis skolen har problemer med en elev, og de ser ikke foreldrene stiller opp tilstrekkelig, så er det ikke umulig at de er blitt meldt til barnevernet. Hvis mindreårige blir innblendet i politisak, så blir vel også banrevernet koblet inn... Tragisk sak dette her. Nettopp de tingene jeg tenkte på. Må være ett eller annet som har satt barnevernet på sporet - noe/noen har satt fokus på foreldrene i denne saken.... 0 Siter
ekte nick Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Jeg er enig i det som Kayla og andre nedenfor skriver. Jeg syns du bør si til moren, at enten så må jenta ta en voksen prat med dere OG erstatte det hun har tatt, eller så melder du fra med navn til politiet. Kanskje du også kunne ta en tlf til barnevernet og si fra til dem. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Den jenta trenger definitivt læringa i denne prosessen, spørsmålet er om du er villig til å gi den. Jeg tror jeg ville ha tilbudt å trekke anmeldelsen hvis det kom tilståelse. Hvis det ikke kommer tilståelse, så må saken anmeldes og alle navn på gjestene må oppgis. Hvilket betyr at hun, såvel som alle andre gjester den dagen, kommer i søkelyset. Og hun som hovedmistenkt på bakgrunn av infoen dere er nødt til å gi politiet. Om jenta tilstår, så bør dere videre være åpne for alternative nedbetalingsmåter over tid, for hun bør fortrinnsvis få mulighet til å gjøre opp for seg selv. Det blir feil om noen betaler henne ut av det. Om hun ikke tilstår, så blir det en trasig prosess for henne. Da er det jo ekstra trist om hun faktisk ikke er skyldig, og i tillegg har de problemene mora viser til. Og det er vel der det er aller vanskeligst å være deg akkurat nå.... 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Den jenta trenger definitivt læringa i denne prosessen, spørsmålet er om du er villig til å gi den. Jeg tror jeg ville ha tilbudt å trekke anmeldelsen hvis det kom tilståelse. Hvis det ikke kommer tilståelse, så må saken anmeldes og alle navn på gjestene må oppgis. Hvilket betyr at hun, såvel som alle andre gjester den dagen, kommer i søkelyset. Og hun som hovedmistenkt på bakgrunn av infoen dere er nødt til å gi politiet. Om jenta tilstår, så bør dere videre være åpne for alternative nedbetalingsmåter over tid, for hun bør fortrinnsvis få mulighet til å gjøre opp for seg selv. Det blir feil om noen betaler henne ut av det. Om hun ikke tilstår, så blir det en trasig prosess for henne. Da er det jo ekstra trist om hun faktisk ikke er skyldig, og i tillegg har de problemene mora viser til. Og det er vel der det er aller vanskeligst å være deg akkurat nå.... Når det gjelder siste avsnitt er det ikke tvil, dessverre. Ellers planla jeg måten og gå frem på i går som er slik den du beskriver og etter meldinga i dag har jeg vel kommet frem til at jeg ikke kan la meg presse på denne måten. Utrolig sjofel og stygg måte å presse folk på. Desto mer sikker er jeg på at dette er et "vennskap" som ikke er verd fem flate øre. Blir nesten bare enda mer forbannet og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig for foreldre med barn med så store problemer å ha et ønske om at saken bare skal legges ned i en skuff og glemmes. Nå vet jeg litt om hvordan moren er i fra før av. Antagelig har hun det forferdelig, gråter og vil "hviske" bort saken. Hun greier ikke å håndtere dette med ungene. Hun sier også selv at hun ikke greier å møte på konferansetimene. Det gjør faren alene. Det sier ganske mye det også. Det jeg er mest skuffet over er faren som jeg ser på som mer oppegående ikke tar kontakt med oss. Jeg hadde faktisk ventet litt mer derifra. Jeg synes det er rart at de ikke ser at alle er tjent med at vi som voksne mennesker kan rydde opp i dette i steden for å grave hodet ned i sanda. Jeg synes også det er rart at de ikke ser at datteren er bedre tjent med at det blir "en sak" ut av dette som formål mot å hindre flere slike episoder i fremtiden. Jeg har tenkt å følge planen min. Jenta er fremdeles syk iflg. moren, men hun var villig til å snakke med meg etter noen dager. Vi får se hvor mange dager det tar. Kan ikke drøye dette i det uendelige. 0 Siter
Mrs D Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Det burde ikke gjøre noen forskjell. Alle mennesker bør lære forskjell på rett og galt uten å gjemme seg bak problemer de måtte ha. Man skal ikke forstå folk i hjel heller. 0 Siter
Mrs D Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Med det du skriver her, synes jeg det er desto viktigere at ting blir tatt tak i, og at jenta får stå til ansvar for de tingene hun gjør. Synes du skal la anmeldelsen ligge inne hos politiet, men i tillegg gi alle relevante opplysninger... Enig! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Tenkte mye av det samme selv. det virker som om moren tror det dreier seg om en uberettiget mistanke. ''Tenkte mye av det samme selv. det virker som om moren tror det dreier seg om en uberettiget mistanke.'' Det er vel ganske naturlig og menneskelig at moren anser datteren uskyldig inntil det motsatte er bevist. Om det står ord mot ord vil vel en mor gjerne ta sitt barns parti, nesten uansett historikk. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 ''Fikk melding fra moren som spør hvordan jeg hadde reagert hvis en av mine unger ble mistenkt for å stjele, når ungen har store psykiske problemer, skulker skolen, vil bare dø, går jevnlig til psykolog og skolen har meldt dem til barnevernet?'' Denne meldingen henger jo ikke på greip. Skulle man ikke mistenke henne for å stjele _fordi_ hun har nevnte problemer? Tror hun bare gjøres en bjørnetjeneste ved ikke å anmelde fullt og helt, dersom du er _helt_ sikker på at hun har tatt sakene. Jeg ville gitt jenta eller moren klar beskjed om at dersom ikke sakene ble "oppklart" innen f.eks. i morgen vil navnet bli gitt til politiet. Det er ikke en trussel, men en mulighet for dem å ordne opp uten politiet. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 ''Fikk melding fra moren som spør hvordan jeg hadde reagert hvis en av mine unger ble mistenkt for å stjele, når ungen har store psykiske problemer, skulker skolen, vil bare dø, går jevnlig til psykolog og skolen har meldt dem til barnevernet?'' Denne meldingen henger jo ikke på greip. Skulle man ikke mistenke henne for å stjele _fordi_ hun har nevnte problemer? Tror hun bare gjøres en bjørnetjeneste ved ikke å anmelde fullt og helt, dersom du er _helt_ sikker på at hun har tatt sakene. Jeg ville gitt jenta eller moren klar beskjed om at dersom ikke sakene ble "oppklart" innen f.eks. i morgen vil navnet bli gitt til politiet. Det er ikke en trussel, men en mulighet for dem å ordne opp uten politiet. Hun ba meg til og med tenke skikkelig over dette. Jeg skal altså tenke over hva datteren hennes som ønsker å dø, kan finne på og gjøre hvis jeg ikke glemmer hele greia. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Hun ba meg til og med tenke skikkelig over dette. Jeg skal altså tenke over hva datteren hennes som ønsker å dø, kan finne på og gjøre hvis jeg ikke glemmer hele greia. Det er direkte ufint å komme med en slik trussel! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Hun ba meg til og med tenke skikkelig over dette. Jeg skal altså tenke over hva datteren hennes som ønsker å dø, kan finne på og gjøre hvis jeg ikke glemmer hele greia. Kanskje hun er redd en skikkelig anmeldelse vil gi barnevernet nok grunn til å ta et møte med familien? Er derfor hun skyver datteren foran seg? Datteren havner jo ikke i fengsel eller noe. Men jeg skjønner dilemmaet ditt. Om noe skjer med jenta, kommer du til å slite for alltid. Ville glemt hva som er rett/galt, kun hatt fokus på hva som kan gi jenta den hjelpen hun trenger. Du kan jo f.eks. sende en bekymringsmeldig til barnevernet. Man kan også ha et anonymt møte med dem. Du kan spørre noen du stoler på (nhd?) om hva h*n mener (umulig å mene noe kanskje) en slik politisak vil føre til av belastning/hjelp for en ungdom som sliter på denne måten. 0 Siter
morsan Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 ''Tenkte mye av det samme selv. det virker som om moren tror det dreier seg om en uberettiget mistanke.'' Det er vel ganske naturlig og menneskelig at moren anser datteren uskyldig inntil det motsatte er bevist. Om det står ord mot ord vil vel en mor gjerne ta sitt barns parti, nesten uansett historikk. Ja, det er sant, men det tyder på at datteren ikke har innrømmet noe overfor sin mor, ihvertfall! Da VKF i den andre tråden fortalte at jenta ville snakke med henne om noen dager, så jeg for meg at hun ville komme frem og tilstå.... 0 Siter
Gjest absolutt ikke Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Det rare er at de ikke benekter det, fordi som hun sier vet hva hun har gjort tidligere, men sier at de har lett overalt. Det virker heller nå som hun mener jeg skal glemme det og ta hensyn til at jenta ønsker å dø. Jeg vil med andre ord risikere å bli skyldig i et selvmord. Jeg har skrevet tilbake og sagt at jeg dessverre ikke har greie på hennes psykiske problemer, men at jeg ønsker å snakke med jenta på en ordenlig, voksen, fornuftig måte for å se om vi kan løse saken uten for mye styr. Du er ikke skyld i noe selvmord, uansett utfall. Det kommer garantert til å gå nedover med denne jenta om det ikke settes grenser. 0 Siter
Mrs D Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Det er direkte ufint å komme med en slik trussel! Det er jeg helt enig med deg i! 0 Siter
Mrs D Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Hun ba meg til og med tenke skikkelig over dette. Jeg skal altså tenke over hva datteren hennes som ønsker å dø, kan finne på og gjøre hvis jeg ikke glemmer hele greia. ''Hun ba meg til og med tenke skikkelig over dette.'' Hva med mora da? Hun kan da umulig ha tenkt skikkelig over hva slags lærdom ei jente på 16 år tar av å få stjele og ture frem slik hun vil uten at det får konsekvenser. Har jenta så store problemer som mor sier, så burde de ikke tatt henne med til dere om de visste at hun stjeler, og når de likevel gjorde det så får de eventuelt ordne opp på hennes vegne uten å skyve det over på deg. Forferdelig sleipt gjort! 0 Siter
pekkaline Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Jeg synes hun går over kanten med den måten å ture frem på. Ta kontakt med politiet, vis dem meldingene og be om hjelp til å finne ut hvordan dere skal håndtere dette, eller for å komme i kontakt med konfliktrådet. Der blir hun ikke anmeldt med saken blir tatt hånd om på en måte som bør sette henne i tenkeboksen. 0 Siter
henrikke71 Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Ja, det er i grunnen fortsatt planen min, men moren driver nå og fisker etter hva vi vil gjøre hvis jeg ikke får noe ut av den samtalen. Vil helst ikke svare på det akkurat nå. Jeg ville insistere på å få en samtale med jenta, det viser jo også respekt overfor henne, at du i det minste gir henne muligheten til selv å forklare hva som skjedde. Ved å vise henne respekt og forståelse, kan det kanskje være lettere å få henne til å tilstå, men da må hun nok føle at hun kan ha tillit til deg. Jeg ville også forsikre henne om, at dette ikke vil få noen konsekvenser hvis hun leverer tingene tilbake. Hvis hun gir tingene tilbake, er det jo senere opp til hennes egne foreldre eller barnevernet å rydde opp i det psykologiske kaoset hun har i seg. Og du behøver ikke ha noe mere med dem å gjøre. Det er trist når unger får lov til å utvikle seg på denne måten. Bank i bordet for at jeg ikke opplever det samme som forelder noen gang, som hennes mor gjør. 0 Siter
Gjest mamma på andre siden av gjerdet Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Hei. Jeg svarte deg sist også. Som mamma til en som har stjålet FORSTÅR jeg rett og slett ikke hvordan disse foreldrene kan finne på å si noe slikt og spille på deres samvittighet. Jeg forstår at de ikke ønsker at hun skal anmeldes (hvem vil vel det), men jeg forstår ikke at de prøver å presse deg til hverken det ene eller det andre. Når vår sønn har vært i hardt vær, har vi tatt kontakt med en gang (eller når vi har fått vite om hva som har skjedd, det er ikke alltid vi har vært førstemann til å vite ting) - enkelte ganger har han gjort ting mot eller tatt ting fra personer vi kjenner godt eller kjenner til (feks innbrudd hos klassekamerater/slektninger). Vi har tatt kontakt med foreldrene direkte, har kontaktet politiet selv, og ordnet og styrt på for å få gjort opp for seg. Vi har ikke betalt en KRONE for poden, det har blitt trukket av penger han skulle ha likevel (som han nå ikke fikk pga erstatninger) - noe han ble veldig sur for, men beklager, sånn er livet. Han har i tillegg til å betale erstatning for det som er tatt, eller kjøpt tilbake det som er tatt, så har han/de enten kjøpt blomst i tillegg eller jobbet for å gjøre opp for seg. Vi har også vært i konfliktrådet opptil flere ganger (ulike saker), og det er en hard lærdom å måtte møte "offeret" og se dem i øynene. Høre dem fortelle om tillitsbrudd og skuffelse. Måtte ta dem i hånda og be om unnskyldning. Det er sterkt, men det er viktig lærdom!! De få episodene som ikke har vært vært i konfliktrådet, har vi laget et "privat konfliktråd" for. Det var viktig for "ofrene" å sette seg ned sammen med barn/a og si det de hadde på hjertet. Det var viktig for dem å skvære opp, og jeg tror det var veldig ubehagelig for gutta, samtidig som de fikk en sjanse til å si de riktige tingene, og ikke minst starte med blanke ark... Jeg har selv sagt til enkelte av "ofrene" at det var helt opp til dem om de ville anmelde, men klart vi EGENTLIG ikke ville at han skulle anmeldes. Men jeg var HELT komfortabel med at det ble gjort, og faktisk så tok jeg som sagt kontakt med politiet selv, i en sak som viste seg å bli etterforsket og endte i konfliktrådet. Det var viktig for oss å "vekke" han litt før det er for sent, selv om handlingene hans allerede har fått konsekvenser for hans fremtid (pga rulleblad). Det beste av alt er at det foreløpig ser ut som om han har lært - det har ikke vært flere episoder som vi har fått vite om, så tydeligvis har denne runden vært verdt det!! Det kan du bidra til for denne jenta også. Det kan være ulike årsaker til at barnevernet er inne i bildet. Flere steder/skoler/oppvekstområder finnes det et tverrfaglig "oppvekstteam" der barnevernspedagogen er en del av teamet, sammen med feks. helsesøster, sosiallærer, rektor, kontaktlærer, ppt etc. Der blir saker diskutert (gjerne anonymt), om det er en elev som strever med noe, eller skolen er bekymret. Så blir det evt. tatt videre derfra om det er noen av -artene som føler de har noe de kan bidra med for å hjelpe familien/barnet. Når denne jenta viser såpass bekymringsfull atferd på flere områder, så er det ikke rart at noen har slått alarm. At hun ønsker å ta livet av seg kan vel være, men om hun ikke kommer inn i et system, så blir dette bare værre og værre og enda på visa kan bli ganske så redselsfull... Hun vil ikke bli ansvarliggjort ved å skyve dette under teppet, så noe må uansett gjøres. Syns det er helt riktig av deg å ønske en samtale, evt. gi alle opplysninger til politiet. De vil nok råde deg til å anmelde med navn uansett. De har lang erfaring med dette. Ved slik atferd som hun fremviser, og anmeldelse, vil jo politiet kontakte barnevernet uansett. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så redde for barnevernet, de er jo der for å hjelpe. Vi har bare fantastisk god erfaring med barnevernet og har tatt imot deres hjelp med åpne armer. Men budskapet er altså; jeg syns ikke du trenger å ha dårlig samvittighet for å anmelde - du gjør det riktige! hilsen en 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Det moren driver med er heeelt sykt!! Jeg håper ikke dere har planer om å fortsette vennskapet med disse menneskene. Jeg synes dere skal gå til politiet og forklare situasjonen. Vis dem gjerne den melding og be om råd om hva de synes. Ikke sikkert det kommer så mye godt ut av det, men det er verdt et forsøk. Jeg må bare si at det er helt utrolig av denne moren å forsvare datteren sin på denne måten når hun vet at hun har stjålet før. Dersom hun ønsker saken ut av verden hadde jeg som mor gitt dere penger for det som ble stjålet og tatt en skikkelig oppvask på hjemmefronten med datteren min (og de pengene skulle hun betalt tilbake) 0 Siter
Elis31 Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Når det gjelder siste avsnitt er det ikke tvil, dessverre. Ellers planla jeg måten og gå frem på i går som er slik den du beskriver og etter meldinga i dag har jeg vel kommet frem til at jeg ikke kan la meg presse på denne måten. Utrolig sjofel og stygg måte å presse folk på. Desto mer sikker er jeg på at dette er et "vennskap" som ikke er verd fem flate øre. Blir nesten bare enda mer forbannet og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig for foreldre med barn med så store problemer å ha et ønske om at saken bare skal legges ned i en skuff og glemmes. Nå vet jeg litt om hvordan moren er i fra før av. Antagelig har hun det forferdelig, gråter og vil "hviske" bort saken. Hun greier ikke å håndtere dette med ungene. Hun sier også selv at hun ikke greier å møte på konferansetimene. Det gjør faren alene. Det sier ganske mye det også. Det jeg er mest skuffet over er faren som jeg ser på som mer oppegående ikke tar kontakt med oss. Jeg hadde faktisk ventet litt mer derifra. Jeg synes det er rart at de ikke ser at alle er tjent med at vi som voksne mennesker kan rydde opp i dette i steden for å grave hodet ned i sanda. Jeg synes også det er rart at de ikke ser at datteren er bedre tjent med at det blir "en sak" ut av dette som formål mot å hindre flere slike episoder i fremtiden. Jeg har tenkt å følge planen min. Jenta er fremdeles syk iflg. moren, men hun var villig til å snakke med meg etter noen dager. Vi får se hvor mange dager det tar. Kan ikke drøye dette i det uendelige. Det er ikke sikkert moren har gjort dette av ond vilje. Hun er sikkert dypt fortvilet, og ser dette fra sin egen side. Og kanske beskytter hun mest seg selv, med tanke på barnevernet, fremfor sin datter? Men det betyr ikke at det er riktig å følge det hun sier. Hvis det er to "nervevrak" i familien(høres ut som det er både mor og datter), så er det ikke sikkert det er så lett for far heller.... Synes likevel du skal holde på at det blir anmeldt med alle gjestenenes navn, hvis ikke en tilståelse kommer på bordet. Møter du ikke noe samarbeid, synes jeg at du skal følge råd her og gå til politiet og forklare situasjone, evt barnevern. Barn som har hatt det jævlig, synes ofte i ettertid det er for ille at ingen så det og gjorde noe. Derfor bør du gjøre noe i denne situasjonen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.