Gå til innhold

Kakao

TorneROSA1365380904

Anbefalte innlegg

TorneROSA1365380904
Skrevet

I morgen skal jeg på tur på fjellet, og tenkte å ha med meg steike god kakao ;-)

Så tenkte jeg at jeg skulle høre om noen av dere har en god gammeldags oppskrift - gjerne med noen "hemmelige" ingredienser ;-) Eller pleier dere bare å lage av melk og kokesjokolade?

TorneROSA1365380904
Skrevet

Her går det i poser :o)

Hihi, er det det har gjort her også den siste tiden, men jeg tenkte at jeg skulle lage _ordentlig_ i morgen, og overraske turfølget mitt litt ;-)

candyqueen_83
Skrevet

Hihi, er det det har gjort her også den siste tiden, men jeg tenkte at jeg skulle lage _ordentlig_ i morgen, og overraske turfølget mitt litt ;-)

Da har jeg dessverre ingen oppskrift. Men jeg vet noen har lagt ut oppskrift på tidligere som skulle være veldig god :o)

Skrevet

Jeg bruker:

H-melk

!/2 vaniljestang og 1 kanelstang (lar det koke opp sammen med melken) og 1 ss smør. (smør ja). Det blir veldig fyldig og fin kakao. Og er du litt eksperimentell, kan du prøve med bitttelitt chili oppi også. Spennende og eksotisk smak. Men ikke så "gammeldags" da :-)

Skrevet

Bare rør ut sukker og kakao med litt vann, og la det KOKE, før du heller på passe menge melk, og varmer det opp. Det skal ikke koke. (Oppskrift på pakken).

Du kan ha oppi litt kardemomme, det er kjempegodt.

Ellers er det blitt moderne med litt av hvert, som chili og annet, men det er for spesielt interesserte. Ikke termoskakao liksom.

Posekakao sparer neppe tid. Det går nemlig fort å lage 1 kopp kakao. Til en kopp tager man kun en ss kakao og litt mer sukker enn kakao, og følger fremgangsmåten. Gjort i en fei, og smaker ordentlig.

Skrevet

Jeg bruker:

H-melk

!/2 vaniljestang og 1 kanelstang (lar det koke opp sammen med melken) og 1 ss smør. (smør ja). Det blir veldig fyldig og fin kakao. Og er du litt eksperimentell, kan du prøve med bitttelitt chili oppi også. Spennende og eksotisk smak. Men ikke så "gammeldags" da :-)

''H-melk

!/2 vaniljestang og 1 kanelstang (lar det koke opp sammen med melken) og 1 ss smør. (smør ja). Det blir veldig fyldig og fin kakao.''

Mulig jeg er gammeldags, men hvordan du får vaniljestang og kanel til å smake kakao skjønner i alle fall ikke jeg. Det minste man kan forlange må jo være et par skeier kakaopulver og sukker i tillegg. Kakao lages liksom av kakao eller kokesjokolade.

Skrevet

Jeg bruker:

H-melk

Vaniljestang og kanelstang høres nam-nam!

Ellers lagde en av mine forfedre (formødre?) kakao med - ja, smør! Så det er ingen ny oppfinnelse, hun var født en gang på 1870-tallet. Ja 18-!

Skrevet

Lager bare av melk og kokesjokolade, det blir ihvertfall mye bedre enn av kakaopulver. Du kan jo ha med en sprayboks med krem til?

Skrevet

Litt vann i en kjele som tåler melk. Når vannet er nær kokepunktet har jeg oppi 1 plate kokesjokolade pr liter melk jeg skal koke av. I tillegg har jeg oppi ca 1 ts kakaopulver pr sjokoladeplate. Når sjokoladen er smeltet har jeg oppi melk og en dæsj med chilipulver, men for all del ikke for mye. Smak deg frem veldig forsiktig.

Skrevet

Litt vann i en kjele som tåler melk. Når vannet er nær kokepunktet har jeg oppi 1 plate kokesjokolade pr liter melk jeg skal koke av. I tillegg har jeg oppi ca 1 ts kakaopulver pr sjokoladeplate. Når sjokoladen er smeltet har jeg oppi melk og en dæsj med chilipulver, men for all del ikke for mye. Smak deg frem veldig forsiktig.

Og så kremdott, selvfølgelig!

TorneROSA1365380904
Skrevet

Takk skal dere ha folkens :-) *finne ut hvilke ingredienser som finnes i hus* Det blir iallefall ikke POSE som blandes ut med vann.. :o)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg bruker:

H-melk

Kakaopulver da?

Skrevet

Takk skal dere ha folkens :-) *finne ut hvilke ingredienser som finnes i hus* Det blir iallefall ikke POSE som blandes ut med vann.. :o)

''Det blir iallefall ikke POSE som blandes ut med vann.. :o)''

Det er jo greit nok i nøden, men det blir ikke skikkelig _kakao_ av det!

Skrevet

Kakaopulver da?

Og søtt, kakao må være søtt i.

candyqueen_83
Skrevet

Og søtt, kakao må være søtt i.

Vet ikke om det blir søtt nok av vaniljestanga? Aldri brukt det selv før så jeg vet ikke.

Skrevet

Bare rør ut sukker og kakao med litt vann, og la det KOKE, før du heller på passe menge melk, og varmer det opp. Det skal ikke koke. (Oppskrift på pakken).

Du kan ha oppi litt kardemomme, det er kjempegodt.

Ellers er det blitt moderne med litt av hvert, som chili og annet, men det er for spesielt interesserte. Ikke termoskakao liksom.

Posekakao sparer neppe tid. Det går nemlig fort å lage 1 kopp kakao. Til en kopp tager man kun en ss kakao og litt mer sukker enn kakao, og følger fremgangsmåten. Gjort i en fei, og smaker ordentlig.

1 ss kakao og mer enn en ss sukker til en kopp kakao? Geeez, blir ikke det veldig sterk kakaosmak, da? Om du ikke bruker en kopp av elefantstørrelse, vel å merke.

Skrevet

Kakaopulver da?

Jeg tenkte på i tillegg til selve kakaoen som er melk og sjokolade eller melk og kakaopulver :-)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg tenkte på i tillegg til selve kakaoen som er melk og sjokolade eller melk og kakaopulver :-)

Men her trenger vi nøyaktige mål ;O)

TorneROSA1365380904
Skrevet

''Det blir iallefall ikke POSE som blandes ut med vann.. :o)''

Det er jo greit nok i nøden, men det blir ikke skikkelig _kakao_ av det!

Jada jeg liker det også altså, men godt å lage hjemmelaget innimellom ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...