Gå til innhold

Alene hjemme

Gjest Hønemor, eller?

Anbefalte innlegg

Gjest Hønemor, eller?
Skrevet

Jeg var usikker på om jeg skulle poste på Småbarn eller Tenåringer, derfor havnet det her.

Når kan barn være alene hjemme en hel helg?

Jeg har en datter på snart 16 og en sønn på 11. Til nå har de bare vært alene hjemme en og annen kveld. Men vi har tenkt å la dem være alen fra fredag til søndag, fordi vi skal på et arrangemennt der barn er uønsket.

Ville dere syntes det var uansvarlig av oss? Barna selv har ikke noe i mot det.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg syns kanskje 11 år var litt tidlig å være alene en helg. Men det kommer jo an på dem som personer. Og at du er helt sikker på at søsteren tar ansvar for han.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er helt avhengig av hvor man bor, mener jeg, i forhold til når man kan være alene hjemme.

I utgangspunktet er en 16-åring og en 11-åring mer enn store nok til å klare seg hjemme alene ei helg, men det beting jo at 16-åringen f.eks. ikke drar huset fullt av "festlige" mennesker. Eller at 16-åringen reiser på fest og lar 11-åringen seile sin egen sjø.

Er det første gangen de skal være alene, så ville jeg nok alliert meg med en nabo som skulle holde et lite øye med hva som foregår.

Onsdag1365380628
Skrevet

Her hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med å la dem være alene hjemme, såfremt de begge var motivert for det, og du vet at du kan stole på din 16-åring med tanke på eventuelle festligheter m.m.

Skrevet

Min umiddelbare reaksjon er at en 11 åring er for liten til å være alene hjemme en helg.

Likevel kan det kanskje være forsvarlig når eldre søsken er tilstede. Alt kommer an på hvor ansvarlig 16 åringen er, om vedkommende kan stoles 100% på og hvor raskt du/dere kan komme dere hjem dersom noe uforutsett inntreffer.

Tror ikke det er noen annen enn du selv som kan avgjøre om dette er riktig å gjennomføre i deres tilfelle.

Gjest jamvold
Skrevet

Tror kanskje at jeg hadde stolt mer på 11 åringen enn 16 åringen med å være alene hjemme. Tenk etter når du var 16 år og kunne finne på eller ha lyst til når endelig sjansen bød seg..

16 åringer har jo ofte også et sexliv. Hva hvis kjæresten ble med hjem? Kjærester kommer og går kjapt i den alderen og kan være inne i bildet selvom du ikke vet noe om det.

Nei, jeg hadde aldri latt dem være hjemme alene en helg uten tilsyn. Til det så er jeg for kynisk til å tro at fornuften alltid vil råde når foreldrene er vekk og man vet at man ikke kan bli fersket.

Gjest Hønemor, eller?
Skrevet

Det er helt avhengig av hvor man bor, mener jeg, i forhold til når man kan være alene hjemme.

I utgangspunktet er en 16-åring og en 11-åring mer enn store nok til å klare seg hjemme alene ei helg, men det beting jo at 16-åringen f.eks. ikke drar huset fullt av "festlige" mennesker. Eller at 16-åringen reiser på fest og lar 11-åringen seile sin egen sjø.

Er det første gangen de skal være alene, så ville jeg nok alliert meg med en nabo som skulle holde et lite øye med hva som foregår.

16 åringen kommer hverken til å lage fest hjemme eller dra på fest, der er jeg helt trygg. :)

Gjest ViViola
Skrevet

16 åringen kommer hverken til å lage fest hjemme eller dra på fest, der er jeg helt trygg. :)

Da hadde jeg ikke vært i tvil - reis og kos dere uten barn! :-)

Skrevet

Akkurat det er veldig individuelt synes jeg. Snakk med dem, lytt og føl på magefølelsen.

Gi dem ev. en trygghet i en nabo de kan kontakte eller et telefonnr de kan nå noen på.

Gjest Hønemor, eller?
Skrevet

Da hadde jeg ikke vært i tvil - reis og kos dere uten barn! :-)

Takk, da gjør vi det med god samvittighet :-)

Gjest Just me you see
Skrevet

Så fort en glemmer! Mine barn er jo voksne nå. Men jeg syntes 11 år hørtes tidlig ut. Men veldig individuelt. Første gang min sønn var alene hjemme en helg (husker ikke helt alder, kanskje 15) allierte jeg meg med naboer og et par tanter. La igjen telefonnummer til dem og noen andre hos poden. Og sa at tantene hadde lovet å stikke innom når de kjørte forbi for å se hvordan det sto til. For at han skulle være litt redd for å ha fest og slikt, selv om jeg ikke hadde oppdaget at han drev med festing på det tidspunktet. Det gikk jo bra da. Første gangen er litt rar selv om de er såpass gamle. Alt er en tilvenning. Sommeren før videregående var han andre alene hjemme ei hel uke. Det var en kompis som bodde hos han. Foreldrene hans bor i nærheten og var hjemme hele den uka. Så de var der og spiste av og til. Og de hadde 'truselen' om at de kunne komme på sjekkbesøk når som helst hos oss. Vi er vel overforsiktige enkelte av oss, noen bor jo for seg selv fra de er veldig unge pga skolegang og slikt.

Gjest Hønemor, eller?
Skrevet

Tror kanskje at jeg hadde stolt mer på 11 åringen enn 16 åringen med å være alene hjemme. Tenk etter når du var 16 år og kunne finne på eller ha lyst til når endelig sjansen bød seg..

16 åringer har jo ofte også et sexliv. Hva hvis kjæresten ble med hjem? Kjærester kommer og går kjapt i den alderen og kan være inne i bildet selvom du ikke vet noe om det.

Nei, jeg hadde aldri latt dem være hjemme alene en helg uten tilsyn. Til det så er jeg for kynisk til å tro at fornuften alltid vil råde når foreldrene er vekk og man vet at man ikke kan bli fersket.

Som 16 åring var jeg veldig fornuftig. Jeg var alene hjemme en hel sommer (med ansvar for lillebroren min som var litt yngre)uten å finne på noen sprell overhode. Jeg hadde bare besøk av et par venninner og sørget for at ingen andre fikk vite at jeg var alene, for å ikke risikere storinnrykk.

Datteren min ser ut til å ha arvet det, men jeg kan ikke være sikker.

Skrevet

Jeg tror nok ungene dine hører mer til på Tenåringsforum, ikke Småbarn :-)

Slik du beskriver 16-åringen lenger ned, synes jeg det høres helt greit ut at dere drar.

Ha en kontaktperson i gangavstand (nabo eller slektning) som er orientert om saken, og snakk med barna om at de ikke er så lurt å skryte til halve vennekretsen om at de er alene på forhånd. (Dette utelukker selvsagt ikke at de kan ha besøk, men ikke av hele skolen, liksom.)

Det er samme aldersforskjell på meg og lillesøsteren min, og vi var hjemme alene en helg lenge før vi ble så store, tror jeg. Den gangen fantes det ikke mobiltelefoner, men verden var nok generelt litt mer uskyldig, også. Det gikk helt fint.

Skrevet

Dersom dette er fornuftige barn + at det finnes back up (avtale noen de kan ringe til og som holder et lite øye med dem) så synes jeg det er helt OK.

Gjest Hønemor, eller?
Skrevet

Dersom dette er fornuftige barn + at det finnes back up (avtale noen de kan ringe til og som holder et lite øye med dem) så synes jeg det er helt OK.

Datteren min er veldig fornuftig. Sønnen min er mer "normal", men han bruker ikke å finne på sprell, og han føler seg trygg når han er sammen med søsteren.

De kan ringe til oss (og jeg kommer nok til å ringe noen ganger selv), og vi skal ikke være lenger unna enn at vi kan være tilbake i løpet av 2-3 timer med bil om noe skulle skje.

I nødsfall kan de kontakte naboen. Men jeg har ikke tenkt å informere naboen på forhånd. Nabokona er nemlig overbeskyttende overfor sine barn (de har aldri vært alene så mye som en halvtime en gang, til tross for at de går på barneskolen), og jeg frykter at hun vil sette i gang med mye styr om hun får vite at de er alene en hel helg.

Det er mye på grunn av henne, at jeg trenger å høre om det er jeg som er for uansvarlig.

Skrevet

Datteren min er veldig fornuftig. Sønnen min er mer "normal", men han bruker ikke å finne på sprell, og han føler seg trygg når han er sammen med søsteren.

De kan ringe til oss (og jeg kommer nok til å ringe noen ganger selv), og vi skal ikke være lenger unna enn at vi kan være tilbake i løpet av 2-3 timer med bil om noe skulle skje.

I nødsfall kan de kontakte naboen. Men jeg har ikke tenkt å informere naboen på forhånd. Nabokona er nemlig overbeskyttende overfor sine barn (de har aldri vært alene så mye som en halvtime en gang, til tross for at de går på barneskolen), og jeg frykter at hun vil sette i gang med mye styr om hun får vite at de er alene en hel helg.

Det er mye på grunn av henne, at jeg trenger å høre om det er jeg som er for uansvarlig.

Jeg synes det virker helt OK så lenge barna synes det er OK. Kanskje du kan alliere deg med foreldre til noen av dine barn. Sann i kristetilfelle?

Om jeg hadde fått spørsmål om å være kontaktperson en helg om ei venninne til snuppa skulle være alene, så hadde jeg syntes det var helt OK.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...