Gå til innhold

Midtøsten???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker jeg kommer til kort når jeg befinner meg i diskusjoner om konfliktene i midtøsten. Har jo hatt om det på skolen, men forstod det ikke så godt da heller... Har rett og slett store problemer med å skjønne hva det hele dreier seg om.

Kan noen med litt peiling fortelle meg i kort, ENKLE trekk hva det hele egentlig handler om? HVORFOR er det egentlig krig?

Skrevet

''Kan noen med litt peiling fortelle meg i kort, ENKLE trekk hva det hele egentlig handler om?'' Det er ikke enkelt. Det er svært komplisert. Hamas fikk makten på gaza, Fatah hadde hatt det før. Hamas er, i motstning til fatah, en terroristorganisasjon, og det var borgerkrig mellom de to. Men nå er det altså Hamas som har makten.

Hamas har pepret raketter mot israelerne i 3(?) år nå. Israel synes det var på tide å reagere, og visstnok prøver de å utslette utskytningsbasene til Hamas. Men Hamas har lagt alle sine våpengreier blant sivile, slik at israel treffer hele tiden sivile mål, og får derfor uvenner nesten over hele verden. (Unntatt usa, og unntatt de i midtøsten som ikke liker hamas).

Diplomati hadde jo vært mye bedre. Men er diplomati mulig overfor en terror-organisasjon, som ikke vil at israel skal eksistere i det hele tatt?

Så hvordan kan dette sies enkelt? Det er fordi det er så komplisert, at det ikke finnes noen enkel løsning. Jeg skulle ønske verden hadde blandet seg inn mye sterkere og mye tidligere med diplomatiske samtaler. Men - som med al qaida - hva er mulig? Jeg nekter likevel å tro at den eneste muligheten er at folk skal bli massakrert.

Skrevet

''Kan noen med litt peiling fortelle meg i kort, ENKLE trekk hva det hele egentlig handler om?'' Det er ikke enkelt. Det er svært komplisert. Hamas fikk makten på gaza, Fatah hadde hatt det før. Hamas er, i motstning til fatah, en terroristorganisasjon, og det var borgerkrig mellom de to. Men nå er det altså Hamas som har makten.

Hamas har pepret raketter mot israelerne i 3(?) år nå. Israel synes det var på tide å reagere, og visstnok prøver de å utslette utskytningsbasene til Hamas. Men Hamas har lagt alle sine våpengreier blant sivile, slik at israel treffer hele tiden sivile mål, og får derfor uvenner nesten over hele verden. (Unntatt usa, og unntatt de i midtøsten som ikke liker hamas).

Diplomati hadde jo vært mye bedre. Men er diplomati mulig overfor en terror-organisasjon, som ikke vil at israel skal eksistere i det hele tatt?

Så hvordan kan dette sies enkelt? Det er fordi det er så komplisert, at det ikke finnes noen enkel løsning. Jeg skulle ønske verden hadde blandet seg inn mye sterkere og mye tidligere med diplomatiske samtaler. Men - som med al qaida - hva er mulig? Jeg nekter likevel å tro at den eneste muligheten er at folk skal bli massakrert.

Nei dette er ikke enkelt og det var derfor jeg ville se om noen allikevel klarte å forklare ting på en enklest mulig måte. Synes ditt svar var veldig bra. Tusen takk ü

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...