Gå til innhold

Hjelp meg - feriepenger og lønn og sånn

Anbefalte innlegg

Gjest skal begynne i ny jobb snart!
Skrevet

Jeg har jobbet i noen måneder for et firma, og har opptjent 10 feriedager i denne jobben. Nå skal jeg slutte (ansatt ut mnd), og skal avvikle feriedagene de to neste ukene.

Hvilken lønn/feriepenger får jeg denne måneden? Får jeg halv lønn + feriepenger (altså lønn for de ukene jeg jobber + feriepenger for feriedagene) eller skal jeg ha lønn for hele måneden + feriepenger når jeg slutter?

Jeg har aldri klart å skjønne det med opptjening av ferie, feriepenger osv, jeg. Men det må vel bli halv lønn + feriepenger som blir rett? Jeg skal vel ikke ha lønn når jeg har ferie? (river meg fortvilet i håret!)

Skrevet

Jeg husker ikke hvordan dette funker i farta.

Uansett vil du sikkert få utbetalt FPsluttoppgjøret ditt når du slutter sammen med den lønna du skal ha den mnd.

Jeg tror det er Speak som pleier å svare ganske bra på slike spørsmål her inne. Se om du får svar fra henne. :)

Persille1365381127
Skrevet

Du får lønn for 20 dager, og så trekkes de siste 10 av det du har opptjent i feriepenger fra i fjor.

Om du bare har opptjent 10 dager, og tar ut alle nå - så får du utbetalt normal lønn for hele måneden, og ingenting mer enn det.

Hadde du ikke tatt ut feriedagene, ville du fått normal lønn for hele måneden og feriepengene fra i fjor i tillegg.

Man får ikke lønn de dagene man har ferie, da får man de feriepengene man har spart opp fra i fjor.

De dagene du har jobbet i år får du drøye 10% feriepenger av, de får du enten utbetalt i sluttoppgjøret - eller så kan du velge å få dem til neste år. Du får ikke feriepenger av feriedager - kun av lønnede dager.

Skrevet

Jeg jobber på lønningskontor. Vi har fast mnd. lønn. Jeg utbetaler full mnd. alle mnd. untatt juni. Da utbetaler jeg feriepenger (og trekker 5 uker ferie i fastlønna)

Om jeg skulle utbetalt feriepenger hver gang noen tok litt fri hadde jeg hatt full jobb bare med lønninger.

MEN slikt gjøre forskjellig fra sted til sted, så du må spørre der du jobber hvordan de gjøre dette der.

Gjest skal begynne i ny jobb snart....
Skrevet

Du får lønn for 20 dager, og så trekkes de siste 10 av det du har opptjent i feriepenger fra i fjor.

Om du bare har opptjent 10 dager, og tar ut alle nå - så får du utbetalt normal lønn for hele måneden, og ingenting mer enn det.

Hadde du ikke tatt ut feriedagene, ville du fått normal lønn for hele måneden og feriepengene fra i fjor i tillegg.

Man får ikke lønn de dagene man har ferie, da får man de feriepengene man har spart opp fra i fjor.

De dagene du har jobbet i år får du drøye 10% feriepenger av, de får du enten utbetalt i sluttoppgjøret - eller så kan du velge å få dem til neste år. Du får ikke feriepenger av feriedager - kun av lønnede dager.

''Om du bare har opptjent 10 dager, og tar ut alle nå - så får du utbetalt normal lønn for hele måneden, og ingenting mer enn det.

Hadde du ikke tatt ut feriedagene, ville du fått normal lønn for hele måneden og feriepengene fra i fjor i tillegg.''

Hm, dette skjønte jeg ikke. Jeg har visst opparbeidet ca 30000 i feriepenger for fjoråret, og min leder spurte meg om jeg ville ha dem utbetalt nå. Det rimer ikke med at du sier jeg får utbetalt normal lønn for måneden og ikke mer enn det? Betyr det at jeg "mister" feriepengene, da - fordi jeg tar ut ferien nå? Skal jeg ikke ha feriepenger utbetalt når jeg avvikler ferie? Men altså få lønn i stedet, som er mye mindre enn om jeg får utbetalt feriepengene...?

Åh, jeg SKJØNNER ikke det her.... :(

Gjest høstløv
Skrevet

Du får utbetalt full månedslønn for januar minus lønn for de dagene du har ferie samtidig får du utbetalt opptjente feriepenger fra 2008.

Samtidig kan du få utbetalt opptjente feriepenger for i 2009, men da skal det trekkes skatt av feriepengene.

Skrevet

''Om du bare har opptjent 10 dager, og tar ut alle nå - så får du utbetalt normal lønn for hele måneden, og ingenting mer enn det.

Hadde du ikke tatt ut feriedagene, ville du fått normal lønn for hele måneden og feriepengene fra i fjor i tillegg.''

Hm, dette skjønte jeg ikke. Jeg har visst opparbeidet ca 30000 i feriepenger for fjoråret, og min leder spurte meg om jeg ville ha dem utbetalt nå. Det rimer ikke med at du sier jeg får utbetalt normal lønn for måneden og ikke mer enn det? Betyr det at jeg "mister" feriepengene, da - fordi jeg tar ut ferien nå? Skal jeg ikke ha feriepenger utbetalt når jeg avvikler ferie? Men altså få lønn i stedet, som er mye mindre enn om jeg får utbetalt feriepengene...?

Enkelt:

Du får lønn for de dagene du jobber.

Du får ikke lønn for de dagene du har ferie.

Feriepengene er 10,2% av det du tjente i fjor. Vanligvis utbetales disse i juni. Grunnen til at du får feriepengene nå er at du skal slutte. Bedriften synes det er greit å bli ferdige med deg, og vil utbetale all rest-lønn snarest.

Mange bedrifter gir deg vanlig lønn når du har feriedager. I juni trekker de fra de 25 feriedagene du tar i løpet av et år, men betaler ut alle feriepengene. Summen blir omtrent lik vanlig lønn, men uten skatt.

Hvis du ikke hadde tatt ferie hadde du fått full månedslønn + feriepenger som du tjente opp i 2008.

Gjest høstløv
Skrevet

Enkelt:

Du får lønn for de dagene du jobber.

Du får ikke lønn for de dagene du har ferie.

Feriepengene er 10,2% av det du tjente i fjor. Vanligvis utbetales disse i juni. Grunnen til at du får feriepengene nå er at du skal slutte. Bedriften synes det er greit å bli ferdige med deg, og vil utbetale all rest-lønn snarest.

Mange bedrifter gir deg vanlig lønn når du har feriedager. I juni trekker de fra de 25 feriedagene du tar i løpet av et år, men betaler ut alle feriepengene. Summen blir omtrent lik vanlig lønn, men uten skatt.

Hvis du ikke hadde tatt ferie hadde du fått full månedslønn + feriepenger som du tjente opp i 2008.

Feriepengesatsen for fagorganiserte er 12%.

Skrevet

Feriepengesatsen for fagorganiserte er 12%.

Lenge siden jeg sjekket satsen skjønner jeg.

Det er greit med et lønningskontor som har kontroll :o)

Persille1365381127
Skrevet

Når du tar en feriedag, så får du betalt fra feriepenge-potten - og ikke lønn.

Det vil si at om du har tjent opp 30.000 i feriepenger, og så tar ti dager ferie, så vil den kontoen dekke opp det du skulle hatt i lønn.

På ett år får du lønn i 11 mndr, og feriepenger i én mnd. Du får ikke lønn når du har fri/ferie. Da er det det du har tjent opp i feriepenger som dekker utbetalingen.

Mao; tar du ut ferie nå - så får du ikke ut alle pengene, da trekkes det penger av den potten for å dekke lønnskostnaden din mens du er borte.

Om du skal jobbe til den 30 en måned, så skal du ha lønn for 30 dager - og så får du utbetalt lønn og fjorårets feriepenger (alle) når du slutter. Om du bare jobber til 15. i den måneden - så får du lønn for 15 dager, og fortsatt alle feriepengene når du slutter - men du har da mistet 15 dager med lønn. Så når du tenker at du har ferie, så betyr det egentlig bare at du slutter ti dager tidligere i jobben. Du taper ti dager med lønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...