Gjest anna72 Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg går med handlenett jeg, pga miljø og ikke pga gjerrighet, også har jeg i tillegg ofte noen poser med for gjenbruk. Mulig folk ser på meg og tenker gjerrig, men da ser jeg bare tilbake og tenker miljøsvin. Har et par handlenett jeg også, men er ikke alltid like flink til å huske å ha de med, dessverre. Må prøve å skjerpe meg der. 0 Siter
Aggathe Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Det er gjerne de samme folkene som unngår å betale for handleposene, men "desverre" glemte det i farten og får hente seg en gratis etterpå. Jeg synes sånne folk virker litt gjerrige, ikke sikkert de er det, men for meg virker det sånn!'' Det der med poser er faktisk ikke så enkelt - det kan godt være meg du i så fall irriterer deg over... I de aller fleste butikker jeg handler slenger de automatisk med poser,- evt. spør om man skal ha poser. Og så er det en butikk i ny og ne hvor kassa-personen ikke har poser hos seg, men hvor de ligger sånn at kundene plukker dem med seg selv. Det husker jeg jo ikke alltid,- så det hender vel at jeg får en pose av og til. Jeg glemmer poser av og til jeg også altså, men da glemmer jeg dem på riktig. Har en bekjent som aldri har betalt for en pose, og ikke akter han å gjøre det heller sier han, så han betaler for varene og går tilbake og henter de posene han trenger hver gang. Men jeg har masse poser hjemme, kanskje jeg skal foreslå å donere de, de kan være i en beholder ved enden av kassen, så kan folk få forsyne seg med de vil, he he! Dessuten kunne jeg vel strengt tatt tatt med meg hjemmefra, men det blir aldri gjort, desverre. 0 Siter
BMS! Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg har også noen handlenett - men de er nesten alltid hjemme... Jeg må se å huske å legge dem i bilen Ja, det er jo faktisk alfa omega, mine handlnett har fast plass i bilen. Nå bor jeg sånn at det er ett lite stykke fra huset til garasjen, og jeg kjører ofte ned med matvarene, og har nå fått rutine på og tømme posene og ta de med meg i bilen, og kjører opp til garasjen. Vedig stolt...... Meny sine handlenett er forresten de beste, om noen lurte. Får uante mengder ned i en pose, også er di ikke fult så stygge heller. (Nå kom jeg forresten på at det er foskjell på designet på utsiden, jeg har 2 fine og ett stykt...) 0 Siter
Aggathe Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg går med handlenett jeg, pga miljø og ikke pga gjerrighet, også har jeg i tillegg ofte noen poser med for gjenbruk. Mulig folk ser på meg og tenker gjerrig, men da ser jeg bare tilbake og tenker miljøsvin. Nei nei, ikke gjerrig, handlenett er bra! Jeg burde vært flinkere til sånt, for det tyter ut av poseskapet nå, og da må jeg kaste mange poser, for så å dra av sted å kjøpe nye. Den gang jeg hadde bleiebarn fikk jeg brukt opp posene husker jeg, men ikke nå! 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Det er kanskje en selvfølge for deg å få kvitteringen, men ikke for alle. Jeg ønsker ikke kvitteringen, og bare kaster den likevel. Så i et miljøperspektiv er det best om kvitteringen ikke skrives ut, så jeg skjønner hvorfor de gjør det. Og du får jo kvitteringen hvis du sier "ja", så problemet er...? 0 Siter
morsan Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Ja, det er jo faktisk alfa omega, mine handlnett har fast plass i bilen. Nå bor jeg sånn at det er ett lite stykke fra huset til garasjen, og jeg kjører ofte ned med matvarene, og har nå fått rutine på og tømme posene og ta de med meg i bilen, og kjører opp til garasjen. Vedig stolt...... Meny sine handlenett er forresten de beste, om noen lurte. Får uante mengder ned i en pose, også er di ikke fult så stygge heller. (Nå kom jeg forresten på at det er foskjell på designet på utsiden, jeg har 2 fine og ett stykt...) Meny sine har jeg ikke prøvd, men jeg liker best Kiwi, rett og slett fordi de er så praktiske å ha i veska:-) Da husker jeg alltid på nettet. Når man ruller det sammen tar det nesten ikke noe plass, og så har det en sånn hendig strikk til å holde nettet sammenrullet. Jeg har noen som er vel så gode i _bruk_, men de tar alt for stor plass i veska, og blir bare tatt med når jeg skal storhandle (hvis jeg husker det...) 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Noen steder lar de være å printe den ut, hvis du sier neitakk. Da sparer de papir. Ikke all verden for miljøet - vi har faktisk ikke tremangel her i landet - men de slipper også å skifte papirrull "hele tiden" og la kundene vente på det. Der hvor de printer den uansett, er begrunelsen slik Luska skriver - de kan like godt kaste den selv der den skal kastes, i stedet for å plukke den opp etterpå, sammen med en haug andre lapper som blir liggende slengt omkring. Det er ikke noen antydning fra personalet om at du er kontrollfrik, gjerrig eller noe sånt. ''Ikke all verden for miljøet - vi har faktisk ikke tremangel her i landet'' Tror det ligger et større miljøspørsmål i mengden søppel de kastede kvitteringene lager;-) 0 Siter
morsan Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg går med handlenett jeg, pga miljø og ikke pga gjerrighet, også har jeg i tillegg ofte noen poser med for gjenbruk. Mulig folk ser på meg og tenker gjerrig, men da ser jeg bare tilbake og tenker miljøsvin. Nå må vel folk ha fått med seg at handlenett er trendy? ;-) Kanskje de ser på deg og får dårlig samvittighet for at de bruker plastpose? ;-) 0 Siter
bustebeisa Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Stusset litt over innlegget ditt til å begynne med. Så meg selv stå i en matbutikk og se på at personen i kassa skulle legge kvitteringen i posen for meg... :-) Der blir jo som regel varene og poser sendt nedover båndet lenge før det er snakk om kvittering. Og i matvarebutikker sier jeg som regel nei. Følger med på hva de slår inn og har som regel allerde gjort overslag i hodet over hvor mye handelen kommer på. Men... Handler jeg andre varer. Klær, sko, ting og tang, diverse dibbe dutter, så tar jeg som regel imot kvitteringen. Synes det er greit å ha kvitteringen om det skulle bli snakk om bytting. Og i slike butikker stapper jo som regel personen bak kassa varene i posen, så da kunne de jo på sett og vis putte i kvitteringen også. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Ja, det er jo faktisk alfa omega, mine handlnett har fast plass i bilen. Nå bor jeg sånn at det er ett lite stykke fra huset til garasjen, og jeg kjører ofte ned med matvarene, og har nå fått rutine på og tømme posene og ta de med meg i bilen, og kjører opp til garasjen. Vedig stolt...... Meny sine handlenett er forresten de beste, om noen lurte. Får uante mengder ned i en pose, også er di ikke fult så stygge heller. (Nå kom jeg forresten på at det er foskjell på designet på utsiden, jeg har 2 fine og ett stykt...) Meny sine har jeg ikke sett. Men Prix sine er også store og gode. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Ikke all verden for miljøet, vi har ikke tremangel her i landet... Vel, siden jeg faktisk lager papir, så ser jeg at det er en del ting du har glemt i den sammenhengen. "siden jeg faktisk lager papir" er du et tre? ;o) 0 Siter
morsan Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Stusset litt over innlegget ditt til å begynne med. Så meg selv stå i en matbutikk og se på at personen i kassa skulle legge kvitteringen i posen for meg... :-) Der blir jo som regel varene og poser sendt nedover båndet lenge før det er snakk om kvittering. Og i matvarebutikker sier jeg som regel nei. Følger med på hva de slår inn og har som regel allerde gjort overslag i hodet over hvor mye handelen kommer på. Men... Handler jeg andre varer. Klær, sko, ting og tang, diverse dibbe dutter, så tar jeg som regel imot kvitteringen. Synes det er greit å ha kvitteringen om det skulle bli snakk om bytting. Og i slike butikker stapper jo som regel personen bak kassa varene i posen, så da kunne de jo på sett og vis putte i kvitteringen også. Mitt inntrykk er at i sistnevnte situasjoner spør de sjelden om du vil ha kvitteringen - de bare putter den oppi posen. Men jeg har lagt merke til at det har blitt vanligere den siste tiden hvis jeg har kjøpt en liten ting, f eks i bokhandel eller jernvare, at de spør om jeg vil ha pose. Totalt sett blir det sikkert spart en del poser på at de spør, for ofte kan man jo få plass til den lille tingen fra én butikk oppi den store posen fra en annen butikk (slik var det ihvertfall ofte for meg i julerushet!) 0 Siter
bustebeisa Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg glemmer poser av og til jeg også altså, men da glemmer jeg dem på riktig. Har en bekjent som aldri har betalt for en pose, og ikke akter han å gjøre det heller sier han, så han betaler for varene og går tilbake og henter de posene han trenger hver gang. Men jeg har masse poser hjemme, kanskje jeg skal foreslå å donere de, de kan være i en beholder ved enden av kassen, så kan folk få forsyne seg med de vil, he he! Dessuten kunne jeg vel strengt tatt tatt med meg hjemmefra, men det blir aldri gjort, desverre. Jeg må innrømme at det irriterer meg litt at man i enkelte butikker betaler opp mot 2kr for en pose. Ikke noe stort beløp, men samtidig... Handler man for en 1000 lapp og trenger fem poser, burde man fått dem på kjøpet for å være en god kunde i butikken. :-) 0 Siter
bustebeisa Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 "siden jeg faktisk lager papir" er du et tre? ;o) Hihi.. niks, men jeg produsere papir. :-) 0 Siter
bustebeisa Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Mitt inntrykk er at i sistnevnte situasjoner spør de sjelden om du vil ha kvitteringen - de bare putter den oppi posen. Men jeg har lagt merke til at det har blitt vanligere den siste tiden hvis jeg har kjøpt en liten ting, f eks i bokhandel eller jernvare, at de spør om jeg vil ha pose. Totalt sett blir det sikkert spart en del poser på at de spør, for ofte kan man jo få plass til den lille tingen fra én butikk oppi den store posen fra en annen butikk (slik var det ihvertfall ofte for meg i julerushet!) Har vel merket at de spør litt oftere i kjedebutikker som HM og liknende om jeg vil ha kvittering. Litt mer frittstående butikker legger oftere kvitteringen i posen uten å spørre. Synes det er flott de spør om det med pose når jeg handler småting. Noe kan jeg jo stappe i veska, i lomma eller i poser jeg har fra før. :-) 0 Siter
laban Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Ikke all verden for miljøet, vi har ikke tremangel her i landet... Vel, siden jeg faktisk lager papir, så ser jeg at det er en del ting du har glemt i den sammenhengen. OK, men det er vel bare positivt at det har større miljøgevinst enn jeg trodde. Uansett er det mindre rot og mindre søppel. 0 Siter
Gjest ollymor Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Noen steder lar de være å printe den ut, hvis du sier neitakk. Da sparer de papir. Ikke all verden for miljøet - vi har faktisk ikke tremangel her i landet - men de slipper også å skifte papirrull "hele tiden" og la kundene vente på det. Der hvor de printer den uansett, er begrunelsen slik Luska skriver - de kan like godt kaste den selv der den skal kastes, i stedet for å plukke den opp etterpå, sammen med en haug andre lapper som blir liggende slengt omkring. Det er ikke noen antydning fra personalet om at du er kontrollfrik, gjerrig eller noe sånt. :0) Det hørtes veldig fornunftig ut og miljøvennlig attpåtil! Har ikke tenkt så langt..men kvitteringene mine vil jeg ha .. lell:0) liker å vite,hva jeg bruker mine penger til. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Ja, jeg vil som regel ha kviteringen. Greit å sjekke at jeg ikke har betalt for mye, spesielt på tilbudsvarer blir det gjort feil. Og da faller jo vitsen med å handle på tilbud bort... :0) 0 Siter
nedtelling Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 JA, jeg vil ha kvittering - fordi - det skjer rent ofte at det slås inn feile beløp. Jeg har måttet påpeke dette flere ganger. Som oftes så prøver jeg å følge med når det slås inn, men handler man mye og må pakke samtidig så nytter det jo ikke. Lurer på om de ikke printer ut kvitteringene om du ikke skal ha den, sånn for å spare papir :-) 0 Siter
Gjest ollymor Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes det er veldig greit, det er ikke alltid jeg gidder å se på kvitteringen (følger gjerne med når de slår inn på kassen så jeg ser at prisen er riktig der) og da slipper jeg den papirlappen. Mange papirlapper = mye søppel. Det har du rett i...mye søppel ..samler de lappene for en hel mnd..sikkert en fiks ide,men liker å ha kontroll over matbudgetet.:0)) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.