Gå til innhold

Tror USA går konkurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konkurs og konkurs... USA er så rikt og viktig på alle måter at det i praksis ikke vil gå konkurs.

Skrevet

Konkurs og konkurs... USA er så rikt og viktig på alle måter at det i praksis ikke vil gå konkurs.

Det er vel knapt noe land (kontinent) som har større gjeld pr. innbygger enn USA, men de går nok neppe konkurs i den betydningen.

Men at det kan bli tøffe tider for "de svakeste" og mest sårbare gruppene fremover, det er eg sikker på, også den "jevne mann/kvinne" vil nok merke dette på kroppen.

Sånn er det med den saken! :-)

Skrevet

Selv om USA har stor utenlandsgjeld, trenger ikke dette nødvendigvis bety at det går konkurs. De utenlandske investorene vil sjelden kreve inn alle pengene på en gang, for de vil også tape på en dårlig økonomisk situasjon i USA siden de landene med størst investering i USA også eksporterer mye til landet og kan dermed få problemer med å få solgt varene.Det som selvfølgelig er et problem er hvis krisen vedvarer slik at investorene ikke vil kunne kreve inn en del av gjelden uten betydelige konsekvenser for USA, noe som selvfølgelig svekker troverdigheten.

Hvis USA fortsetter å gjøre seg avhengig av lån uten noen realistisk plan for å betale tilbake eller unngå å fortsette og ta opp lån, er det jo et spørsmål om hvor lenge man er villig til å låne ut penger til landet. Men dette vil nok skje gradvis, tror jeg. På sikt tror jeg imidlertid det er mer sannsynlig at USA blir betydelig svekket økonomisk enn at det går helt konkurs.

Skrevet

GDP (purchasing power parity) $13.78 trillion = $13 780 000 000 000 (trillion i US english: 1-tall med 12 nuller bak)

Public debt: 60.8% of GDP = $8 378 240 000 000

Labor force: 153.1 million (includes unemployed) (2007 est.)

Unemployment rate:4.6%

Arbeidskraft i sysselseting: 146 057 400

Gjeld pr arbeidstaker: $ 57 362,65 = NOK 413 469,98

Med økt arbeidsledighet øket gjeldsbyrden pr arbeidstaker.

USA har avsluttet sin periode som stormakt. Verdens økonomiske tyngdepunkt blir flyttet over til Europa.

Skrevet

GDP (purchasing power parity) $13.78 trillion = $13 780 000 000 000 (trillion i US english: 1-tall med 12 nuller bak)

Public debt: 60.8% of GDP = $8 378 240 000 000

Labor force: 153.1 million (includes unemployed) (2007 est.)

Unemployment rate:4.6%

Arbeidskraft i sysselseting: 146 057 400

Gjeld pr arbeidstaker: $ 57 362,65 = NOK 413 469,98

Med økt arbeidsledighet øket gjeldsbyrden pr arbeidstaker.

USA har avsluttet sin periode som stormakt. Verdens økonomiske tyngdepunkt blir flyttet over til Europa.

De ligger dårlig an for å si det litt diplomatisk. :)

Har du en link?

Er "GDP (purchasing power parity)" det samme som vi kaller "brutta nasjonalprodukt" ?

Skrevet

Prøver og tenke positivt idag jeg..:-)

Det er flott!

Men da bør du holde deg unna mine innlegg...:-)))

Skrevet

Det er flott!

Men da bør du holde deg unna mine innlegg...:-)))

OK!!

Skrevet

Selv om USA har stor utenlandsgjeld, trenger ikke dette nødvendigvis bety at det går konkurs. De utenlandske investorene vil sjelden kreve inn alle pengene på en gang, for de vil også tape på en dårlig økonomisk situasjon i USA siden de landene med størst investering i USA også eksporterer mye til landet og kan dermed få problemer med å få solgt varene.Det som selvfølgelig er et problem er hvis krisen vedvarer slik at investorene ikke vil kunne kreve inn en del av gjelden uten betydelige konsekvenser for USA, noe som selvfølgelig svekker troverdigheten.

Hvis USA fortsetter å gjøre seg avhengig av lån uten noen realistisk plan for å betale tilbake eller unngå å fortsette og ta opp lån, er det jo et spørsmål om hvor lenge man er villig til å låne ut penger til landet. Men dette vil nok skje gradvis, tror jeg. På sikt tror jeg imidlertid det er mer sannsynlig at USA blir betydelig svekket økonomisk enn at det går helt konkurs.

''Hvis USA fortsetter å gjøre seg avhengig av lån uten noen realistisk plan for å betale tilbake eller unngå å fortsette og ta opp lån, er det jo et spørsmål om hvor lenge man er villig til å låne ut penger til landet.''

Det spørs om de har noen valg?

Nå har de gjort seg økonomisk avhengig av Kina, dessuten er de helt avhengig av olje fra midtøsten (og andre steder).

Men sjøl om eg har stor tro på Obama, så kan han neppe utrette mirakler!

Om han skal få skuta (USA) på rett kjøl igjen må han ta mange upopulære valg fremover, og da _kan_ han bli kasta om 4 år, så det blir nok ikkje lett tror eg. :)

Skrevet

De ligger dårlig an for å si det litt diplomatisk. :)

Har du en link?

Er "GDP (purchasing power parity)" det samme som vi kaller "brutta nasjonalprodukt" ?

Tall hentet fra CIA:

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/us.html

''Er "GDP (purchasing power parity)" det samme som vi kaller "brutta nasjonalprodukt" ?''

Omtrent det, ja:

http://en.wikipedia.org/wiki/GDP

Riktig medisin mot finanskrisen er etter min mening slikt som reduserer samfunnsmessig tap eller høye kostnader, f.eks. kriminalitet. Mer penger til politi er bra.

Hittil har det ikke kommet noen langsiktige tiltak som trengs veldig: Massive innvesteringer i industriell forskning og utvikling. Leser du om de største økonomiske oppturene i historien har de vært preget av nyskapning. Stimulans til dette er en av de få tingene som kan hjelpe nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...