Gjest harrt Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 til en 16 åring ? i dette tilfellet har ungdommen jobb og mottar stipend da den går på vg skole. Ungdommen skulker skole, fester og bruker alkohol.Bruker pengene opp på to dager. Går ikke til skolemateriell. Har foreldrene lov å ta penger ut av kontoen da? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Det kommer an på hvem som disponerer kontoen det, ifølge avtalen dere har gjort med banken. Står ungdommen sjøl som eneste diponent/innehaver, så kan dere ikkje det. Eg har (i samråd) med sønnen min på 17 år oppretta to kontoer i hans navn, den ene disponerer han og har bankkort til. Den andre disponerer eg (som verge) og der går studielånet inn, deretter fører eg over på hans brukskonto to ganger i uka til mat o.l., og eg betaler husleige o.l. for han. 0 Siter
Yeah_Right! Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Vil tro at foresatte har lov til å gjøre det de tror er best for barnet frem til vedkommen er 18 år. Er vel ikke mulig for en 16-åring å opprette en konto uten foresattes godkjennelse? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Ungdommer over 15 år har lov til selv å bestemme over egen opptjente penger og hva de skal brukes til. Lånekassen gjør et stort poeng av å sende stipend penger til en konto som står i ungdommens navn. Om foreldrene har rett til å overprøve dette, ved å disponere pengene, vet jeg ikke. 0 Siter
BMS! Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Fra man er 15 år, bestemmer man selv over egne opptjente penger, samt stipend og lån fra lånekassen. Lånet vil jo følge han, sant, så det er for å besytte Han mot dere, at dere ikke skal kunne tømme hans konto og han bli sittende igjen med svareteper. Arv etc, har han ikke lov å røre uten dere samtykke. Vennlig hilsen 0 Siter
BMS! Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Fra man er 15 år, bestemmer man selv over egne opptjente penger, samt stipend og lån fra lånekassen. Lånet vil jo følge han, sant, så det er for å besytte Han mot dere, at dere ikke skal kunne tømme hans konto og han bli sittende igjen med svareteper. Arv etc, har han ikke lov å røre uten dere samtykke. Vennlig hilsen Han eller hun selvsagt, mente ikke å være forutinntatt her. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Fra man er 15 år, bestemmer man selv over egne opptjente penger, samt stipend og lån fra lånekassen. Lånet vil jo følge han, sant, så det er for å besytte Han mot dere, at dere ikke skal kunne tømme hans konto og han bli sittende igjen med svareteper. Arv etc, har han ikke lov å røre uten dere samtykke. Vennlig hilsen Ungdommer under 18 år har ikke lov til å oppta lån, det er derfor foreldrene må underskrive på lånesøknaden fra Lånekassen. Og dermed kan foreldrene ha lov til å være med på å bestemme hvordan studielånet skal brukes. Her skilles det mellom egne opptjente penger og stipend som kommer i en kategori og lån fra Lånekassen kommer i en annen kategori. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.