Gjest narsab Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 En veninne av meg er alenemor og hun sier hun har dårlig råd. Men hun tar seg råd til ferskt kjøtt fra kjøttdisken og alltid fersk fisk. Hun kjøper aldri frysevarer for hun har hørt det at det ferske er mye sunnere enn det frosne. Selv har jeg nesten alltid kjøpt frysevarer fordi det er billigst selv om vi har god råd. Er virkelig fersk mat så mye sunnere enn frossen mat? 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Er virkelig fersk mat så mye sunnere enn frossen mat?'' Nei, ikke når det gjelder grønnsaker i alle fall. De fryses ned temmelig fort etter høsting og bevarer derfor mye av vitaminene mens grønnsaker som fraktes land og strand rundt, kanskje i ulike temperaturer og sånt mister mye næringsstoffer før de kommer på din tallerken. Synes det er i overkant hysterisk å måtte ha fersk fisk og ferskt kjøtt til middag til daglig fordi det skal være så mye sunnere enn det fryste alternativet. Så dårlig kost har vi ikke her i landet. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Er virkelig fersk mat så mye sunnere enn frossen mat?'' Tja...Det kommer an på kor fersk den ferske mater er det? "Fersk" fisk kan være bortimot 14 dager gammel, og da ville eg foretrukket frossenvare som var nedfrosset med en gang. Men eg vet ikkje, mulig endel av næringsstoffene "svekkes" ved nedfrysning, det vet eg ingenting om. Men å prioritere god mat tror eg er en god innvestering, kanskje vedkommende er flink til å spare på andre områder?? 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Er virkelig fersk mat så mye sunnere enn frossen mat?'' Tja...Det kommer an på kor fersk den ferske mater er det? "Fersk" fisk kan være bortimot 14 dager gammel, og da ville eg foretrukket frossenvare som var nedfrosset med en gang. Men eg vet ikkje, mulig endel av næringsstoffene "svekkes" ved nedfrysning, det vet eg ingenting om. Men å prioritere god mat tror eg er en god innvestering, kanskje vedkommende er flink til å spare på andre områder?? ''Men eg vet ikkje, mulig endel av næringsstoffene "svekkes" ved nedfrysning, det vet eg ingenting om.'' Jeg tror heller at mye av næringsstoffene forsvinner i "fersk" mat når den transporteres langt og lenge enn om den fryses ned temmelig kjapt etter slakting. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Men eg vet ikkje, mulig endel av næringsstoffene "svekkes" ved nedfrysning, det vet eg ingenting om.'' Jeg tror heller at mye av næringsstoffene forsvinner i "fersk" mat når den transporteres langt og lenge enn om den fryses ned temmelig kjapt etter slakting. Det er godt mulig du har rett i det. Rart egentlig at ikkje fks. helsemyndighetene har gått ut ofentlig og informert brukerne om dette, men bederva "fersk" mat kan i verste fall være livsfarlig. Og mitt inntrykk i mange av kjedebutikkene er at de ansatte i kjøtt- fiskedisken har liten kunnskap om råvarene de selger desverre, før var det gjerne folk med spesialkunnskap som solgte fisk og kjøtt. Men det varierer jo veldig fra butikk til butikk. 0 Siter
Mrs D Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Er virkelig fersk mat så mye sunnere enn frossen mat?'' Nei, ikke når det gjelder grønnsaker i alle fall. De fryses ned temmelig fort etter høsting og bevarer derfor mye av vitaminene mens grønnsaker som fraktes land og strand rundt, kanskje i ulike temperaturer og sånt mister mye næringsstoffer før de kommer på din tallerken. Synes det er i overkant hysterisk å måtte ha fersk fisk og ferskt kjøtt til middag til daglig fordi det skal være så mye sunnere enn det fryste alternativet. Så dårlig kost har vi ikke her i landet. ''Synes det er i overkant hysterisk å måtte ha fersk fisk og ferskt kjøtt til middag til daglig fordi det skal være så mye sunnere enn det fryste alternativet. Så dårlig kost har vi ikke her i landet.'' Det er jeg enig i. På den annen side, sida det nevnes at vedkommende har dårlig råd, så får vi oftere tilbudspris på ferskvarer hos f.eks Coop Mega enn på frossenvarer. Frossenfisk er ikke spesielt billig, om man da ikke kjøper de billige firepakningene som smaker død og pine. 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Synes det er i overkant hysterisk å måtte ha fersk fisk og ferskt kjøtt til middag til daglig fordi det skal være så mye sunnere enn det fryste alternativet. Så dårlig kost har vi ikke her i landet.'' Det er jeg enig i. På den annen side, sida det nevnes at vedkommende har dårlig råd, så får vi oftere tilbudspris på ferskvarer hos f.eks Coop Mega enn på frossenvarer. Frossenfisk er ikke spesielt billig, om man da ikke kjøper de billige firepakningene som smaker død og pine. Ica har rett som det er uker hvor de har 40% på alt fra Findus, jeg pleier å fylle opp fryseren med laks, torsk, fiskepinner og grønnsaker. Har jeg da en pakke ris i huset så har jeg (når ungene ikke er hjemme) middag i lange tider uten at det koster skjorta. ) 0 Siter
grot Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Synes det er i overkant hysterisk å måtte ha fersk fisk og ferskt kjøtt til middag til daglig fordi det skal være så mye sunnere enn det fryste alternativet. Så dårlig kost har vi ikke her i landet.'' Det er jeg enig i. På den annen side, sida det nevnes at vedkommende har dårlig råd, så får vi oftere tilbudspris på ferskvarer hos f.eks Coop Mega enn på frossenvarer. Frossenfisk er ikke spesielt billig, om man da ikke kjøper de billige firepakningene som smaker død og pine. Synest de firepakningene med frossen laks er kjempegode jeg. Liker de mye bedre enn laksen jeg finner i fiskedisken her, som stort sett er feit oppdrettsfisk:-( 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Synest de firepakningene med frossen laks er kjempegode jeg. Liker de mye bedre enn laksen jeg finner i fiskedisken her, som stort sett er feit oppdrettsfisk:-( Jeg spiser mye av de fire-pakningene og synes de er kjempepraktiske og gode. ) Både Findus og de rimeligere variantene, de kommer vel stort sett fra samme fabrikk så. De som er marinerte er også kjempegode! En sånn bit er akkurat passe mye til meg sammen med litt ris og masse grønnsaker. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Det kommer vel kansje an på hva hun prioriterer? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 ''Er virkelig fersk mat så mye sunnere enn frossen mat?'' Aner ikke ;-) 0 Siter
Speak Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Jeg så en undersøkelse vedr. grønnsaker. Helt ferske grønnsaker skåret høyest. Men grønnsaker svekkes for når de blir liggende, og da er frosne bedre enn ferske som har ligget litt. Om dette gjelder for kjøtt/fisk også vet jeg ikke. Men det virker i overkant hysterisk å kjøpe fersk om du faktisk ikke har råd til det. MEN heldigvis har alle ett fritt valg her:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Synes det høres ut som en fornuftig prioritering, jeg, om hun får det til å gå rundt. Tror ikke det er "usunt" med fryst mat, men jeg tror som henne at fersk mat er sunnere, for ikke å snakke om at det er så mye bedre! 0 Siter
Mrs D Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Synest de firepakningene med frossen laks er kjempegode jeg. Liker de mye bedre enn laksen jeg finner i fiskedisken her, som stort sett er feit oppdrettsfisk:-( Laksen likerr jeg også, men tosken smaker merkelig 90% av gangene jeg har kjøpt den i sånne firepakninger. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Synest de firepakningene med frossen laks er kjempegode jeg. Liker de mye bedre enn laksen jeg finner i fiskedisken her, som stort sett er feit oppdrettsfisk:-( ''som stort sett er feit oppdrettsfisk:-('' Tror neppe du får i de firpakningene er villaks heller . Selv sverger jeg i stor grad til Salma. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.