Gå til innhold

Arbeidsledighet og omskolering

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidsjern
Skrevet

Jeg er i en sektor hvor arbeidsledigheten er stigende og i løpet av året har ledelsen varslet endringer. Jeg har ingen annen skole enn videregående, men har 20 år med forskjellig yrkeserfaring.

Hva kan jeg forvente meg dersom jeg blir arbeidsledig? Må jeg skaffe meg jobb selv, eller bidrar NAV på noen som helst måte(uten om å betale arbeidsledighetstrygd). Kan man forvente en eller annen form for omskolering(f.eks yrkesrettet utdanning) fra NAV-systemet i stedenfor å gå ledig?

Jeg har alltid jobbet mye og ser på en tilværelse med å sitte hjemme og søke jobber som rene svartedauen!!

Skrevet

''(f.eks yrkesrettet utdanning)''

Yrkesrettet utdanning, eller attføring gis vel til de som av en eller annen medisinsk grunn ikke kan fortsette i jobben de har. Om alle som mister jobben skulle inn under dette hadde Staten vært konkurs for lenge siden.

Gjest Lilje30
Skrevet

Jeg har ikke vært innom NAV siden det het Aetat (denne setningen blir feil, men du forstår hva jeg mener). Den gangen vet jeg at det varierer stort fra kontor til kontor hvor mye hjelp du fikk.

Ting tar tid er min erfaring. Du kan vente flere uker før du får time hos en konsulent som kan hjelpe deg med veien videre.

Konsulenten kan gi deg tips og tilbakemelding på søknad og cv.

Ellers må man bare gå på NAV sine nettsider og skrive søknad på de jobber som kan passe.

Skrevet

Yrkesrettet attføring får du bare hvis det er helsemessige grunner til at du ikke kan fortsette i din nåværende jobb.

Blir du sagt opp fra jobben din, vil du få arbeidsledighetstrygd og hjelp (selv om det kan diskuteres hvor god den hjelpen er), til å finne ny jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...