Gjest litt fortvilet mamma Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg fikk nylig et overraskende avslag på min søknad til NAV ang stønad til barnetilsyn. Jeg har fått slik stønad (dvs delvis dekning av barnehageutgifter) siden min eldste datter begynte i barnehage, fordi jeg er enslig og arbeidsstaker. Jeg er nå i foreldrepermisjon med barn nr. 2 (jeg har adoptert alene, så det er fortsatt ingen pappa). Den eldste går fortsatt i barnehage, og det ønsker jo både hun og jeg at hun fortsetter med. Hun elsker barnehagen sin! NAV begrunnet sitt avslag med at jeg ikke kan få stønad til barnetilsyn når jeg er hjemme i permisjon! Men de kan da ikke mene at man skal miste barnehageplassen til den eldste fordi om man får et søsken?! Alternativet er at jeg må dekke hele beløpet selv, men permisjonstiden har jeg tatt ut med 80 % lønn, og har hatt med i regnskapet at jeg fortsatt ville få stønaden til barnehage for den eldste. Jeg mener jeg har hørt noe om at man har rett på slik stønad fortsatt, men nå finner jeg ikke ut av det. Kan noen hjelpe meg, slik at jeg vet hva jeg skal skrive i anken? 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Så lenge du ikke har behov for barnetilsynet så har du nok ikke rett til stønad nei. Og du kan ikke si at du har behov så lenge du er hjemme med det andre barnet. Sånn er reglene. 0 Siter
Gjest Man får ikke alltid i pose og sekk Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Kan ikke helt se hvorfor du skulle ha krav på det nei, når du er i permisjon. Slik støtte er for folk i studier eller arbeid. Eller at du er litt "uskikket" slik at barnevernet mener at å gå i barnehage er til barnets beste. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 http://www.nav.no/page?id=334 Stønad til barnetilsyn skal hjelpe deg til å komme deg i, eller fortsette i, arbeid. Du kan også få stønaden mens du er under utdanning. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Det er vel ikke logisk at det offentlige skal betale både permisjonspenger til deg, og samtidig betale for barnehage når du er hjemme og kan passe din datter selv? 0 Siter
Mrs D Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 ''NAV begrunnet sitt avslag med at jeg ikke kan få stønad til barnetilsyn når jeg er hjemme i permisjon!'' Høres da rett og rimelig ut? 0 Siter
Bookworm Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Og hva mener du er feil med det, så lenge du ikke trenger barnetilsyn? Du er jo hjemme! 0 Siter
Gjest klem til deg Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Vi valgte selv å ha eldstemann i barnehagen (full plass, men med kortere og veldig fleksible dager) mens vi hadde yngstemann hjemme i barselpermisjon, men det var et valg vi kunne ta på bakgrunn av at vi faktisk hadde råd til det, og jeg følte selv det var et "luksusvalg" vi kunne ta. Hadde vi fått barn på et tidspunkt vi ikke hadde såpass god økonomi, var dette ikke et valg vi kunne tatt. Så jeg forstår at selv om du mener (på samme måte som vi gjorde) at barnet hadde godt av å beholde plassen i barnehagen når hun hadde fått en lillebror, så er det ikke noe man har rett til økonomisk støtte for å få til. Hvis du mener at barnet ditt har behov (utover de vanlige) for å beholde plassen i barehagen, må du høre med NAV om det er mulig å søke på andre kriterier enn de rent økonomiske. Pedagogiske, språklige osv. Hvor stor oppholdsbetaling har du? Kan du ta andre valg (øke boliglånet med 15 000 eller noe slikt) for å få råd til å beholde en halv plass? Snakk med barnehagen også, slik at de kan se hvilke ordninger / deltidsplasser de kan tilby for at barnet får holdt kontakten med barnehagen dette året. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Skjønner godt din frustrasjon, barnehage blir jo mer enn "barnetilsyn" for de litt større barna. Kan godt forstå at du ønsker at hun skal fortsette i barnehage mens du er hjemme med det nye barnet, både for hennes og for det nye barnets skyld. Imidlertid forstår jeg også godt regelverket som tilsier at du ikke automatisk får slik støtte når du er hjemme. Jeg ville undersøkt og forhørt meg om det er mulig å søke om støtte til barnehage av særlige grunner. Om du har trang økonomi får du vel uansett redusert oppholdsbetaling i barnehage? 0 Siter
Gjest Kanskje de kan hjelpe Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Vi fikk barnehage dekket av barnevernet og det var ikke pga at vi var uskikket,men at barna hadde godt av å komme seg ut blandt andre,og vi ikke hadde økonomi til det. 0 Siter
fineline Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Jeg tror du må fokusere på at dette er det beste for barnet, og der må du få barnehagen på lag. Du kan kontakte PP-tjenesten direkte og søke råd der. På den andre siden så synes jeg ikke reglene er dumme, men regler tar aldri hensyn til enkeltsaker. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Det er jo ikke slik nå at datteren din ikke har noen til å passe på seg om dagene, ergo har du ikke _behov_ for stønaden. At du _ønsker_ det, er en annen sak. Det spørs om du ikke må ta noen andre økonomiske grep for å få det til å gå opp. Kanskje hun kan ha halv plass? Kanskje du har noen utgifter å kutte rent privat? Kanskje du kan gjøre om permisjonsperioden din, slik at du har 100 % lønn? 0 Siter
Mrs D Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Vi fikk barnehage dekket av barnevernet og det var ikke pga at vi var uskikket,men at barna hadde godt av å komme seg ut blandt andre,og vi ikke hadde økonomi til det. Men det er ikke helt det samme som at du frivillig velger 80% permisjon etter en adopsjon. Da vet du at inntekten går ned med 20%, og det er et valg du selv har gjort. 0 Siter
Gjest Kanskje de kan hjelpe Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Men det er ikke helt det samme som at du frivillig velger 80% permisjon etter en adopsjon. Da vet du at inntekten går ned med 20%, og det er et valg du selv har gjort. Det var bare en tanke som slo meg. De sa mange fikk dekket barnehage av dem pga at barna hadde godt av det. Men har man økonomi til å betale selv vet jeg ikke hvordan det blir,man må vel betale selv da antageligvis. 0 Siter
Gjest litt fortvilet mamma Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Men det er ikke helt det samme som at du frivillig velger 80% permisjon etter en adopsjon. Da vet du at inntekten går ned med 20%, og det er et valg du selv har gjort. Ja men da jeg valgte 80% lønn framfor 100 % var det i mitt regnestykke at jeg fortsatt ville få den stønaden. Hvis jeg skulle sagt opp barnehageplassen hennes, ville jeg jo ikke vært garantert ny plass for henne når jeg skulle begynne i jobb igjen. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Hvis barnehagen mener at barnet har spesilet nytte av sin barnehageplass, så kan du søke på grunnlag av dette;) Skjønner godt du er fortvilet, så lykke til;) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Ja men da jeg valgte 80% lønn framfor 100 % var det i mitt regnestykke at jeg fortsatt ville få den stønaden. Hvis jeg skulle sagt opp barnehageplassen hennes, ville jeg jo ikke vært garantert ny plass for henne når jeg skulle begynne i jobb igjen. Du kunne jo ha undersøkt litt på forhånd, da, så hadde du sluppet disse økonomiske bekymringer. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Ja men da jeg valgte 80% lønn framfor 100 % var det i mitt regnestykke at jeg fortsatt ville få den stønaden. Hvis jeg skulle sagt opp barnehageplassen hennes, ville jeg jo ikke vært garantert ny plass for henne når jeg skulle begynne i jobb igjen. ''Ja men da jeg valgte 80% lønn framfor 100 % var det i mitt regnestykke at jeg fortsatt ville få den stønaden.'' Og så? NAV kan da ikke noe for at du hadde forregna deg? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 ''Ja men da jeg valgte 80% lønn framfor 100 % var det i mitt regnestykke at jeg fortsatt ville få den stønaden.'' Og så? NAV kan da ikke noe for at du hadde forregna deg? Ha litt medlidenhet med en medsøster! Skjønner godt fortvilelsen over å miste en plass hvor barnet trives godt. 0 Siter
Gjest folk er håpløse Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Er vel ikke Nav sin feil at du skaffer deg barn du ikke kan forsørge? Tenk om alle skulle løpe til Nav hver gang det er noe....... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.