Gå til innhold

Keyboard (instrument)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette handler om pianoerstatning, ikke tastatur. Jeg vil først og fremst ha svar fra de som har peiling / tips / erfaring, å søke på nettet klarer jeg fint selv. Men det er begrenset hvor mye jeg orker å sette meg inn i, derfor supplerer jeg med å be om hjelp og informasjon her.

Altså: Jeg vil ha vekk pianoet, som er et gammelt, plasskrevende arvestykke som må stemmes / vedlikeholdes og ikke kan flyttes. Men jeg vil erstatte det med noe (keyboard på stativ?) som oppfyller følgende krav:

- Det skal ha mange nok oktaver til at man kan spille (mange - ikke nødvendigvis Griegs a-mollkonsert) "ordentlige" pianostykker på det

- Det skal være velutstyrt når det gjelder volumkontroll, f.eks. er det en fordel om lyden kan dempes til under typisk pianonivå

- Det kan gjerne ligge på minimumsnivå når det gjelder kule funksjoner for rytmer eller rare lyder

Jeg har forstått at jeg må se etter noe med "veide tangenter". Har dere andre tips om hva jeg må tenke på / ha / unngå, tar jeg mot dem med takk. Ellers ønsker jeg å få en idé om hva dette vil koste, sånn veldig omtrentlig.

Hvis dette er et håpløst prosjekt, tar jeg også begrunnede meldinger om dette :-)

AneM1365380603
Skrevet

Det aller beste er å dra til en forretning slik at dere får testet ut forskjellige sorter keyboard. Det gjorde vi.

Det er volumkontroll på alle, og dere kan sikkert også koble den til stereoanlegget.

Dere som er bortskjemt med skikkelig pianolyd blir sikkert litt skuffet over lyden på et keyboard, men i dag vil jeg tro kvaliteten på de beste er ganske bra. Dere får mange forskjellige pianolyder å velge mellom, med og uten klang. Det er også et hav av andre lyder og effekter.

Det jeg vil tro er viktig for dere som er vant med piano er at dere får en funksjon som heter "touch". Da kommer lyden ut i forhold til hvor hardt dere trykker på tangenten.

Jeg er glad vi har masse rytmer og melodier inne på vår, for da kan den brukes på så mange måter. Vårt er ca 6 år gammelt, og alle i familien leker med den nå og da. Jeg synes kvaliteten er bra til at den kosta ca 4000 med stativ da. Det gamle keyboardet er bare en hul boks til sammenligning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...