Gjest Elin101 Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Økonomi: Hva har en krav på om en går på yrkesrettet attføring og blir gravid? Tjener en opp til fødselspenger? Hva med engangsstønad? Kan attføringsløpet fortsettes etter permisjonstid? 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 En har desverre ingen rettigheter om en blir gravid under yrkesrettet attføring. I det øyeblikket du ikke mer kan møte opp til det tiltak du er under mister du dine rettigheter og står uten penger. Uforståelig og firkantet, men slik er det. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 En har desverre ingen rettigheter om en blir gravid under yrkesrettet attføring. I det øyeblikket du ikke mer kan møte opp til det tiltak du er under mister du dine rettigheter og står uten penger. Uforståelig og firkantet, men slik er det. Man mottar engangsstønad, ja. Var litt kjapp å svare her. Hva som eventuelt skjer etter fødselspermisjon vet jeg ikke. Men jeg vet at man kan ha opptil ett års permisjon fra attføring for å jobbe etc. Dette skulle vel gjelde om man har fødselspermisjon også? 0 Siter
Gjest Elin101 Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Man mottar engangsstønad, ja. Var litt kjapp å svare her. Hva som eventuelt skjer etter fødselspermisjon vet jeg ikke. Men jeg vet at man kan ha opptil ett års permisjon fra attføring for å jobbe etc. Dette skulle vel gjelde om man har fødselspermisjon også? Ok. det var i allefall godt å få et entydig svar. Så vet en hva en kan forholde seg til. Helt utrolig at det finnes et så snevert regelverk i noe som liksom skal være en velfersstat. Men takk skal du ha for svaret ditt:) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Ok. det var i allefall godt å få et entydig svar. Så vet en hva en kan forholde seg til. Helt utrolig at det finnes et så snevert regelverk i noe som liksom skal være en velfersstat. Men takk skal du ha for svaret ditt:) ''Helt utrolig at det finnes et så snevert regelverk i noe som liksom skal være en velfersstat.'' Vet du, jeg synes kanskje ikke det er så snevert, jeg da. Tenk, du får penger for å ikke jobbe, du får penger for å omskolere deg slik at du kan komme tilbake til yrkeslivet. Når du blir gravid, oppfyller du ikke lenger vilkårene for å få penger på dette budsjettet. Det burde vel egentlig være ganske så klart. Jeg tror kanskje vi heller skal være jævlig takknemlig for at vi kan bo i et land som tar så godt vare på innbyggerne sine, også de som ikke er produktive. 0 Siter
Gjest Litt uenig! Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 ''Helt utrolig at det finnes et så snevert regelverk i noe som liksom skal være en velfersstat.'' Vet du, jeg synes kanskje ikke det er så snevert, jeg da. Tenk, du får penger for å ikke jobbe, du får penger for å omskolere deg slik at du kan komme tilbake til yrkeslivet. Når du blir gravid, oppfyller du ikke lenger vilkårene for å få penger på dette budsjettet. Det burde vel egentlig være ganske så klart. Jeg tror kanskje vi heller skal være jævlig takknemlig for at vi kan bo i et land som tar så godt vare på innbyggerne sine, også de som ikke er produktive. Jeg er også en av de som synes regelverket er snevert her altså, må bare si det. Får du yrkesretta attføring er det som oftest en god grunn til det, og da ofte av helsemessige årsaker. Alderen da dette skjer er vi desverre ikke herre over, og når det slår til på et tidspunkt du kanskje burde startet å få barn må du fullføre omskoleringen, og få en jobb, samt jobbe for å gjøre deg fortjent til fødselspenger. For meg som var så uheldig at jeg ble syk når jeg var tredve, og var sykmeldt i mange år før jeg var blitt så frisk at jeg klarte å sette meg på skolebenken å ta en skikkelig omskolering måtte jeg bare glemme å få flere barn. Jeg har rett å slett ingen mulighet til å fø meg selv og det barnet jeg har fra før! Og det er veldig synd for jeg elsker barn og kunne tenkt meg flere, så jeg er en av de som synes det hadde vært okey med en ventestønad under yrkesrettet attføring, så den drømmen kunne blitt oppfylt! 0 Siter
Gjest Elin101 Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Jeg er også en av de som synes regelverket er snevert her altså, må bare si det. Får du yrkesretta attføring er det som oftest en god grunn til det, og da ofte av helsemessige årsaker. Alderen da dette skjer er vi desverre ikke herre over, og når det slår til på et tidspunkt du kanskje burde startet å få barn må du fullføre omskoleringen, og få en jobb, samt jobbe for å gjøre deg fortjent til fødselspenger. For meg som var så uheldig at jeg ble syk når jeg var tredve, og var sykmeldt i mange år før jeg var blitt så frisk at jeg klarte å sette meg på skolebenken å ta en skikkelig omskolering måtte jeg bare glemme å få flere barn. Jeg har rett å slett ingen mulighet til å fø meg selv og det barnet jeg har fra før! Og det er veldig synd for jeg elsker barn og kunne tenkt meg flere, så jeg er en av de som synes det hadde vært okey med en ventestønad under yrkesrettet attføring, så den drømmen kunne blitt oppfylt! Veldig bra med et innlegg som dette. Det er nyansert og reflektert. Du har tydeligvis hatt skoene på. Det er som om jeg skulle ha sagt det selv. Stå på 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 ''Helt utrolig at det finnes et så snevert regelverk i noe som liksom skal være en velfersstat.'' Vet du, jeg synes kanskje ikke det er så snevert, jeg da. Tenk, du får penger for å ikke jobbe, du får penger for å omskolere deg slik at du kan komme tilbake til yrkeslivet. Når du blir gravid, oppfyller du ikke lenger vilkårene for å få penger på dette budsjettet. Det burde vel egentlig være ganske så klart. Jeg tror kanskje vi heller skal være jævlig takknemlig for at vi kan bo i et land som tar så godt vare på innbyggerne sine, også de som ikke er produktive. Jeg er enig med deg. Jeg tenker også at man egentlig ikke har råd til å få barn dersom man går på attføring. 0 Siter
Gjest slik jeg ser det Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Jeg er enig med deg. Jeg tenker også at man egentlig ikke har råd til å få barn dersom man går på attføring. Ja det er to uforenlige ting. Man kan ikke planlegge i pose og sekk. 0 Siter
Gjest Elin101 Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 ''Helt utrolig at det finnes et så snevert regelverk i noe som liksom skal være en velfersstat.'' Vet du, jeg synes kanskje ikke det er så snevert, jeg da. Tenk, du får penger for å ikke jobbe, du får penger for å omskolere deg slik at du kan komme tilbake til yrkeslivet. Når du blir gravid, oppfyller du ikke lenger vilkårene for å få penger på dette budsjettet. Det burde vel egentlig være ganske så klart. Jeg tror kanskje vi heller skal være jævlig takknemlig for at vi kan bo i et land som tar så godt vare på innbyggerne sine, også de som ikke er produktive. For meg høres det ut som du er misunnelig. Kanskje du er lei av jobben din og kunne tenkt deg en omskolering? Men glem ikke at det å være syk er ikke noe en ønsker eller velger selv. Det betyr heller ikke at en ikke vil jobbe eller at en bare er lei og ønsker å bytte jobb, samt at en nyter å ha et sugerør inn i statskassa. Selv om en uheldigvis er kommet i en slik situasjon som ung, så må en få ønske at det skal være økononisk mulig å få lov til å bli forelder. La oss håpe at du fortsatt holder deg frisk, for hvordan skal du kunne takle å møte deg selv i døra med slike holdninger. Å være få frisk er en gave man bør verdsette med ydmykhet. ikke med hovmot. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Ja det er to uforenlige ting. Man kan ikke planlegge i pose og sekk. Enig! Selv om jeg selvsagt ser at noen kan få problemer pga disse reglene. Uansett er jeg ganske lei av bortskjemte nordmenn som klager over alt de ikke får fra staten. Vi er faktisk ufattelig privilegierte her i Norge og kan vel egentlig ikke sammenligne oss med noen andre land i verden når det gjelder statlig pengestøtte. Bare så det er sagt: Jeg hadde selv attføring i flere år under utdanning pga at jeg er døv. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 For meg høres det ut som du er misunnelig. Kanskje du er lei av jobben din og kunne tenkt deg en omskolering? Men glem ikke at det å være syk er ikke noe en ønsker eller velger selv. Det betyr heller ikke at en ikke vil jobbe eller at en bare er lei og ønsker å bytte jobb, samt at en nyter å ha et sugerør inn i statskassa. Selv om en uheldigvis er kommet i en slik situasjon som ung, så må en få ønske at det skal være økononisk mulig å få lov til å bli forelder. La oss håpe at du fortsatt holder deg frisk, for hvordan skal du kunne takle å møte deg selv i døra med slike holdninger. Å være få frisk er en gave man bør verdsette med ydmykhet. ikke med hovmot. Poenget er jo at det er _attføring_ det er snakk om her. Attføring får man under utdanning. Hvis man er varig syk, kan man vanligvis få uføretrygd - og denne mister man jo ikke om man blir gravid. 0 Siter
Gjest slik jeg ser det Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Enig! Selv om jeg selvsagt ser at noen kan få problemer pga disse reglene. Uansett er jeg ganske lei av bortskjemte nordmenn som klager over alt de ikke får fra staten. Vi er faktisk ufattelig privilegierte her i Norge og kan vel egentlig ikke sammenligne oss med noen andre land i verden når det gjelder statlig pengestøtte. Bare så det er sagt: Jeg hadde selv attføring i flere år under utdanning pga at jeg er døv. Jeg har også hatt attføring. Da lå det i kortene at jeg ikke kunne få barn samtidig. Det er jo slik at når en er syk eller har helsemessige utfordringer har de fleste nok med attføringsløpet. Å kombinere dette med barn er sjeldent forenlig. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Jeg har også hatt attføring. Da lå det i kortene at jeg ikke kunne få barn samtidig. Det er jo slik at når en er syk eller har helsemessige utfordringer har de fleste nok med attføringsløpet. Å kombinere dette med barn er sjeldent forenlig. Det er jeg enig i. Det er barnet som er viktigst, ikke jeg.... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 For meg høres det ut som du er misunnelig. Kanskje du er lei av jobben din og kunne tenkt deg en omskolering? Men glem ikke at det å være syk er ikke noe en ønsker eller velger selv. Det betyr heller ikke at en ikke vil jobbe eller at en bare er lei og ønsker å bytte jobb, samt at en nyter å ha et sugerør inn i statskassa. Selv om en uheldigvis er kommet i en slik situasjon som ung, så må en få ønske at det skal være økononisk mulig å få lov til å bli forelder. La oss håpe at du fortsatt holder deg frisk, for hvordan skal du kunne takle å møte deg selv i døra med slike holdninger. Å være få frisk er en gave man bør verdsette med ydmykhet. ikke med hovmot. Eh... Du bomma. Jeg har vært syk i lang tid, og er svært takknemlig for at jeg kan få penger til livets opphold selv om jeg ikke er i stand til å jobbe. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Jeg er enig med deg. Jeg tenker også at man egentlig ikke har råd til å få barn dersom man går på attføring. Nei, man kan ikke få ytelser som er tenkt til noe annet. Samtidig, man blir jo ikke satt på bar bakke om man blir gravid på attføring, da går man over på andre ytelser. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Jeg er også en av de som synes regelverket er snevert her altså, må bare si det. Får du yrkesretta attføring er det som oftest en god grunn til det, og da ofte av helsemessige årsaker. Alderen da dette skjer er vi desverre ikke herre over, og når det slår til på et tidspunkt du kanskje burde startet å få barn må du fullføre omskoleringen, og få en jobb, samt jobbe for å gjøre deg fortjent til fødselspenger. For meg som var så uheldig at jeg ble syk når jeg var tredve, og var sykmeldt i mange år før jeg var blitt så frisk at jeg klarte å sette meg på skolebenken å ta en skikkelig omskolering måtte jeg bare glemme å få flere barn. Jeg har rett å slett ingen mulighet til å fø meg selv og det barnet jeg har fra før! Og det er veldig synd for jeg elsker barn og kunne tenkt meg flere, så jeg er en av de som synes det hadde vært okey med en ventestønad under yrkesrettet attføring, så den drømmen kunne blitt oppfylt! Friske folk må også jobbe og tjene seg opp penger til en svangerskapspermisjon. Å få barn er ingen selvfølge, og når nå engang livet har fart slik til at man ikke kan få (fler) av økonomiske årsaker, så kan man ikke det. Sånn er livet. Alle kan bare ikke gjøre akkurat det de har mest lys til, av ulike årsaker. Sånn er det bare. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Nei, man kan ikke få ytelser som er tenkt til noe annet. Samtidig, man blir jo ikke satt på bar bakke om man blir gravid på attføring, da går man over på andre ytelser. Det er sant. Vi har tross alt lite å klage over mht sosiale stønader her i landet ;-) 0 Siter
Gjest Elin101 Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Enig! Selv om jeg selvsagt ser at noen kan få problemer pga disse reglene. Uansett er jeg ganske lei av bortskjemte nordmenn som klager over alt de ikke får fra staten. Vi er faktisk ufattelig privilegierte her i Norge og kan vel egentlig ikke sammenligne oss med noen andre land i verden når det gjelder statlig pengestøtte. Bare så det er sagt: Jeg hadde selv attføring i flere år under utdanning pga at jeg er døv. Togli, da håper jeg for all del at du ikke ble gravid under attføringen... Dessuten betyr det ikke at man er utakknemlig om man synes at attføringspenger skal likestilles med sykepenger og dagpenger. For disse to stønadene gir rett til opptjening av fødselspenger, mens attføring ikke gjør det. Jeg kan ikke se den store forskjellen her, og støtter meg til likestillingsombudets klage til departementet på det samme...Så det er faktisk ikke bare jeg som reagerer på dette. Jeg akseptere ikke at du plasserer meg i utakknemlighetsbåsen, fordi jeg kom med et hjertesukk. For meg handler dette også om likestilling, fordi menn under attføring ikke får denne problemstillingen! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Det er sant. Vi har tross alt lite å klage over mht sosiale stønader her i landet ;-) Vi er helt ufattelig priveligert! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.