Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Togli, da håper jeg for all del at du ikke ble gravid under attføringen... Dessuten betyr det ikke at man er utakknemlig om man synes at attføringspenger skal likestilles med sykepenger og dagpenger. For disse to stønadene gir rett til opptjening av fødselspenger, mens attføring ikke gjør det. Jeg kan ikke se den store forskjellen her, og støtter meg til likestillingsombudets klage til departementet på det samme...Så det er faktisk ikke bare jeg som reagerer på dette. Jeg akseptere ikke at du plasserer meg i utakknemlighetsbåsen, fordi jeg kom med et hjertesukk. For meg handler dette også om likestilling, fordi menn under attføring ikke får denne problemstillingen! ''For meg handler dette også om likestilling, fordi menn under attføring ikke får denne problemstillingen!'' Neivel? Har ikke menn egen opptjeningsrett for permisjonspenger nå, da? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Togli, da håper jeg for all del at du ikke ble gravid under attføringen... Dessuten betyr det ikke at man er utakknemlig om man synes at attføringspenger skal likestilles med sykepenger og dagpenger. For disse to stønadene gir rett til opptjening av fødselspenger, mens attføring ikke gjør det. Jeg kan ikke se den store forskjellen her, og støtter meg til likestillingsombudets klage til departementet på det samme...Så det er faktisk ikke bare jeg som reagerer på dette. Jeg akseptere ikke at du plasserer meg i utakknemlighetsbåsen, fordi jeg kom med et hjertesukk. For meg handler dette også om likestilling, fordi menn under attføring ikke får denne problemstillingen! Hadde jeg blitt gravid under attføringsperioden, så hadde jeg fått andre stønader. De andre tingene du nevner, vet jeg for lite om, så jeg tør ikke uttale meg om det.... Det jeg reagerer mest på, er at kvinner som går på attføring bevisst velger å bli gravid. Da har jo ikke attføringen den hensikten den er ment å være. Attføring er stønad som gis for at man skal komme raskere ut i arbeid. Man kommer ikke raskere ut i arbeid når man blir gravid. Ellers er jeg enig i at andre stønader bør telle like mye som attføring mht opptjening og det andre du nevner. 0 Siter
Bookworm Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 For meg høres det ut som du er misunnelig. Kanskje du er lei av jobben din og kunne tenkt deg en omskolering? Men glem ikke at det å være syk er ikke noe en ønsker eller velger selv. Det betyr heller ikke at en ikke vil jobbe eller at en bare er lei og ønsker å bytte jobb, samt at en nyter å ha et sugerør inn i statskassa. Selv om en uheldigvis er kommet i en slik situasjon som ung, så må en få ønske at det skal være økononisk mulig å få lov til å bli forelder. La oss håpe at du fortsatt holder deg frisk, for hvordan skal du kunne takle å møte deg selv i døra med slike holdninger. Å være få frisk er en gave man bør verdsette med ydmykhet. ikke med hovmot. Dette er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt! Yrkesrettet attføring er en stønad/hjelp du får for å omskolere deg å komme ut i arbeidslivet. Hvis du ikke lenger kan gå på skolen, eller møte på tiltak, har du ikke lenger noe grunnlag for å motta denne stønaden. Å slenge ut "misunnelig"-kommentarer er bare øh - jeg har ikke ord! 0 Siter
Bookworm Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Togli, da håper jeg for all del at du ikke ble gravid under attføringen... Dessuten betyr det ikke at man er utakknemlig om man synes at attføringspenger skal likestilles med sykepenger og dagpenger. For disse to stønadene gir rett til opptjening av fødselspenger, mens attføring ikke gjør det. Jeg kan ikke se den store forskjellen her, og støtter meg til likestillingsombudets klage til departementet på det samme...Så det er faktisk ikke bare jeg som reagerer på dette. Jeg akseptere ikke at du plasserer meg i utakknemlighetsbåsen, fordi jeg kom med et hjertesukk. For meg handler dette også om likestilling, fordi menn under attføring ikke får denne problemstillingen! ''For meg handler dette også om likestilling, fordi menn under attføring ikke får denne problemstillingen!'' Det handler ikke om likestilling, fordi menn ikke kan komme i denne situasjonen. Hvis menn hadde blitt gravide, men likevel fått attføring, DA kunne du dratt inn likestillingskortet i diskusjonen. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Dette er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt! Yrkesrettet attføring er en stønad/hjelp du får for å omskolere deg å komme ut i arbeidslivet. Hvis du ikke lenger kan gå på skolen, eller møte på tiltak, har du ikke lenger noe grunnlag for å motta denne stønaden. Å slenge ut "misunnelig"-kommentarer er bare øh - jeg har ikke ord! Også til meg, da, jeg som ikke engang _får_ attføring... Sukk. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 ''For meg handler dette også om likestilling, fordi menn under attføring ikke får denne problemstillingen!'' Det handler ikke om likestilling, fordi menn ikke kan komme i denne situasjonen. Hvis menn hadde blitt gravide, men likevel fått attføring, DA kunne du dratt inn likestillingskortet i diskusjonen. Seriøst spørsmål: Har ikke menn egen opptjening av permisjon nå? (Du har forresten mail) 0 Siter
Bookworm Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Også til meg, da, jeg som ikke engang _får_ attføring... Sukk. Tuller du? Du er i NAV-mølla, skjønner jeg? 0 Siter
Bookworm Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Seriøst spørsmål: Har ikke menn egen opptjening av permisjon nå? (Du har forresten mail) Joda, de må opptjene rett til permisjon de også... Så der er det likestilt - samtidig vil ikke menn opptjene retten til permisjon hvis de går på attføring, så likestilling er det... (Har lest og svart på mail) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Tuller du? Du er i NAV-mølla, skjønner jeg? Jepp. I NAV-mølla. Oh yes, baby... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Joda, de må opptjene rett til permisjon de også... Så der er det likestilt - samtidig vil ikke menn opptjene retten til permisjon hvis de går på attføring, så likestilling er det... (Har lest og svart på mail) Da skjønte jeg det riktig, ja. Det er likestilling - også i slike spørsmål. :-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Da skjønte jeg det riktig, ja. Det er likestilling - også i slike spørsmål. :-) Nå må jeg finne senga... Var mye action å sette seg inn i her i kveld - snakkes... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Nå må jeg finne senga... Var mye action å sette seg inn i her i kveld - snakkes... God natt! :-) 0 Siter
Gjest Elin101 Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Også til meg, da, jeg som ikke engang _får_ attføring... Sukk. Så det er der skoen trykker. Du er i Nav rulla, men får ikke innvilget attføring. Vel da er det vel vanskelig å svelge at noen som er så "heldige" at de har fått innvilget attføring i tillegg vil ha fødselspenger, når de er så "dumme" at de er blitt gravide. Vel, det må da være lov å ønske svangerskapspermisjon som andre, for å fortsette attføringen etter denne og komme med et fortvilet sukk i en vanskelig situasjon, uten å bli møtt fordømmende? 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Hadde jeg blitt gravid under attføringsperioden, så hadde jeg fått andre stønader. De andre tingene du nevner, vet jeg for lite om, så jeg tør ikke uttale meg om det.... Det jeg reagerer mest på, er at kvinner som går på attføring bevisst velger å bli gravid. Da har jo ikke attføringen den hensikten den er ment å være. Attføring er stønad som gis for at man skal komme raskere ut i arbeid. Man kommer ikke raskere ut i arbeid når man blir gravid. Ellers er jeg enig i at andre stønader bør telle like mye som attføring mht opptjening og det andre du nevner. Jeg må bare skyte inn et spørsmål her, hvilke andre stønader hadde du fått om du hadde blitt gravid under attføringen? Jeg bare lurer.... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Så det er der skoen trykker. Du er i Nav rulla, men får ikke innvilget attføring. Vel da er det vel vanskelig å svelge at noen som er så "heldige" at de har fått innvilget attføring i tillegg vil ha fødselspenger, når de er så "dumme" at de er blitt gravide. Vel, det må da være lov å ønske svangerskapspermisjon som andre, for å fortsette attføringen etter denne og komme med et fortvilet sukk i en vanskelig situasjon, uten å bli møtt fordømmende? Nei nå må du ta deg sammen, jeg unner deg da virkelig attføringen din - men jeg har full forståelse for at du ikke kan få attføring når du er gravid! Herregud... Det går an å ha to tanker i hue samtidig, vet du! 0 Siter
Gjest Elin101 Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Nei nå må du ta deg sammen, jeg unner deg da virkelig attføringen din - men jeg har full forståelse for at du ikke kan få attføring når du er gravid! Herregud... Det går an å ha to tanker i hue samtidig, vet du! Nei, hvem vil innrømme sånt. det hadde jeg jo heller ikke regnet med. 0 Siter
Bookworm Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Nei, hvem vil innrømme sånt. det hadde jeg jo heller ikke regnet med. Nå synes jeg rett og slett du bare skal gi deg. Hvis det er noen som oser av bitterhet her, så er det deg! Man kan ikke bli sur når man skriver ett innlegg her inne, og ikke alle er enige med deg. 0 Siter
tiliti Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Hvis du har utdanning som attføringsløp, og har rett til studielån kan du få fødselsstipend fra lånekassen og engangsstønad fra NAV. Hvis ikke får du som regel en ulønnet permisjon bakt inn i attføringsplanene, stønader som trer inn i denne istuasjonen er engangsstønad fra NAV og sosialstønad. Alternativt tar faren ut permisjon mens du går tilbake til attføringsopplegget, eller at du tar en periode du blir enig med NAV om i forbindelse med gjennomføring av attføringen - og så tar han over. Det ryktes meg at man beholder attføringsytelsene 6 uker etter at man ikke lenger oppfyller vilkårene, uten at jeg kjenner detaljene rundt dette. Jeg er enig i at det er ulogisk at tilogmed dagpenger ved arbeidsledighet gir opptjening til fødselspenger, mens attføringspenger ikke gjør det. Det har vært debattert i en årrekke men såvidt jeg har skjønt har de foreløpig ikke funnet rom på budsjettet til å innlemme attføring og rehabiliteringspenger i opptjeningsretten. 0 Siter
Gjest Elin101 Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Hvis du har utdanning som attføringsløp, og har rett til studielån kan du få fødselsstipend fra lånekassen og engangsstønad fra NAV. Hvis ikke får du som regel en ulønnet permisjon bakt inn i attføringsplanene, stønader som trer inn i denne istuasjonen er engangsstønad fra NAV og sosialstønad. Alternativt tar faren ut permisjon mens du går tilbake til attføringsopplegget, eller at du tar en periode du blir enig med NAV om i forbindelse med gjennomføring av attføringen - og så tar han over. Det ryktes meg at man beholder attføringsytelsene 6 uker etter at man ikke lenger oppfyller vilkårene, uten at jeg kjenner detaljene rundt dette. Jeg er enig i at det er ulogisk at tilogmed dagpenger ved arbeidsledighet gir opptjening til fødselspenger, mens attføringspenger ikke gjør det. Det har vært debattert i en årrekke men såvidt jeg har skjønt har de foreløpig ikke funnet rom på budsjettet til å innlemme attføring og rehabiliteringspenger i opptjeningsretten. Takk for et konstruktivt og opplysende innlegg.Dette gav meg oversikt over situasjonen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Jeg må bare skyte inn et spørsmål her, hvilke andre stønader hadde du fått om du hadde blitt gravid under attføringen? Jeg bare lurer.... Jeg aner ikke. Vet bare at i Norge blir man ikke satt på gata om man blir gravid og mister attføringen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.