Rith Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Det kommer litt ann på. Hadde du noen ytelse fra NAV før du fikk y.attføring? Er den eneste årsaken at du ikke kan fortsette tiltak at du er gravid/skal ut i permisjon? 0 Siter
Gjest Elin101 Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Det kommer litt ann på. Hadde du noen ytelse fra NAV før du fikk y.attføring? Er den eneste årsaken at du ikke kan fortsette tiltak at du er gravid/skal ut i permisjon? Tidligere var jeg i full jobb. Noe som jeg har vært i over en del år. Så fikk jeg allergi som gjorde at jeg ikke kunne ha samme jobb som tidligere. Dermed ble det omskolering. Så nei, jeg har ikke hatt ytelser fra NAV før jeg måtte omskoleres. Ja, graviditet er den eneste årsaken til at jeg må ha et oppbrudd i attføringsløpet i permisjonstiden. 0 Siter
Rith Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Tidligere var jeg i full jobb. Noe som jeg har vært i over en del år. Så fikk jeg allergi som gjorde at jeg ikke kunne ha samme jobb som tidligere. Dermed ble det omskolering. Så nei, jeg har ikke hatt ytelser fra NAV før jeg måtte omskoleres. Ja, graviditet er den eneste årsaken til at jeg må ha et oppbrudd i attføringsløpet i permisjonstiden. Okey da kan du ikke bli overført til trygd, så da er vel dessverre svangerskapspenger eneste ytelsen du kan få. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Tidligere var jeg i full jobb. Noe som jeg har vært i over en del år. Så fikk jeg allergi som gjorde at jeg ikke kunne ha samme jobb som tidligere. Dermed ble det omskolering. Så nei, jeg har ikke hatt ytelser fra NAV før jeg måtte omskoleres. Ja, graviditet er den eneste årsaken til at jeg må ha et oppbrudd i attføringsløpet i permisjonstiden. Du kan få engangsstønad, og mannen din kan ta ut foreldrepenger. og da kan du fullføre yrkesrettet attføring og få barn samtidig. Sitat: "Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor. Seks uker er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene." http://www.nav.no/page?id=328 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Jeg aner ikke. Vet bare at i Norge blir man ikke satt på gata om man blir gravid og mister attføringen. Man blir vel ikke satt på gata for noe her til lands, men jeg fikk grei beskjed om at noe stønad ville jeg ikke få innvilget. At man kan få nødhjelp på sosialen er en mulighet, men det er ikke hva man satser på, er det vel? 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Nei, hvem vil innrømme sånt. det hadde jeg jo heller ikke regnet med. Kjære deg. Jeg er på rehabilitering. Jeg får neppe innvilget attføring, fordi jeg har for mye utdanning/erfaring fra før ifølge NAV. Og det er faktisk helt greit, jeg har full forståelse for at vi har regler og systemer. Min kommentar til Bookworm var sagt i en humoristisk tone. At du ikke forsto det er leit, men slik var det ment. Så får jo du sitte der og mene og tro hva du vil, men a) regelverket blir ikke forandret slik at du kan være gravid og føde barn på attføring og jeg blir ikke misunnelig på deg selv om du syns det burde være slik. Du blir ikke satt på gata og uten penger i dette landet uansett hva du gjør, så du vil overleve. Friske folk må også planlegge og ta hensyn til sin livssituasjon når de skal ha barn, om de ønsker å få de rettigheter som er mulige å oppnå. Slik er det for alle. Og ingen får i både pose og sekk. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Man blir vel ikke satt på gata for noe her til lands, men jeg fikk grei beskjed om at noe stønad ville jeg ikke få innvilget. At man kan få nødhjelp på sosialen er en mulighet, men det er ikke hva man satser på, er det vel? Nei, det er klart at det å gå på sosialen ikke er noe man ønsker seg, men har man ikke noe valg, så er det flott at denne muligheten finnes Jeg aner egentlig ikke hvilke rettigheter man har som gravid, uten jobb og/eller utdanning. Så lenge man er gravid og frisk, så bør man jo prøve å komme seg ut i jobb for å tjene til livets opphold. Poenget mitt er at attføring må gå til det det er ment å være til - hjelp til omskolering eller utdanning. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Nei, det er klart at det å gå på sosialen ikke er noe man ønsker seg, men har man ikke noe valg, så er det flott at denne muligheten finnes Jeg aner egentlig ikke hvilke rettigheter man har som gravid, uten jobb og/eller utdanning. Så lenge man er gravid og frisk, så bør man jo prøve å komme seg ut i jobb for å tjene til livets opphold. Poenget mitt er at attføring må gå til det det er ment å være til - hjelp til omskolering eller utdanning. De har et valg, for det finnes en far til dette barnet, og han kan ta ut permisjon og få foreldrepenger. Moren kan få engangsstønad, og pappaen kan ta ut foreldrepenger. og da kan hun fullføre yrkesrettet attføring og få barn samtidig. Sitat: "Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor. Seks uker er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene." http://www.nav.no/page?id=328 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 De har et valg, for det finnes en far til dette barnet, og han kan ta ut permisjon og få foreldrepenger. Moren kan få engangsstønad, og pappaen kan ta ut foreldrepenger. og da kan hun fullføre yrkesrettet attføring og få barn samtidig. Sitat: "Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor. Seks uker er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene." http://www.nav.no/page?id=328 Det høres klokt ut 0 Siter
Gjest for tiden ufør Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 De har et valg, for det finnes en far til dette barnet, og han kan ta ut permisjon og få foreldrepenger. Moren kan få engangsstønad, og pappaen kan ta ut foreldrepenger. og da kan hun fullføre yrkesrettet attføring og få barn samtidig. Sitat: "Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor. Seks uker er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene." http://www.nav.no/page?id=328 Kan far ta ut foreldrepengene, men kun har sine gitte uker og mor da være hjemme på hans foreldrepenger mens han jobber? Jeg er ufør og kan ikke få foreldrepenger. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Kan far ta ut foreldrepengene, men kun har sine gitte uker og mor da være hjemme på hans foreldrepenger mens han jobber? Jeg er ufør og kan ikke få foreldrepenger. Nei. Far får foreldrepenger for tiden han ikke jobber men tar hånd om barnet. Er du ufør, vil du få kontantstøtte og ellers få uførepensjon som vanlig, (hvis det er vanlig varig uførepensjon du har). 0 Siter
Gjest for tiden ufør Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Nei. Far får foreldrepenger for tiden han ikke jobber men tar hånd om barnet. Er du ufør, vil du få kontantstøtte og ellers få uførepensjon som vanlig, (hvis det er vanlig varig uførepensjon du har). Jeg er tidsbegrenset ufør. Er det det samme som uførepensjon? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Jeg er tidsbegrenset ufør. Er det det samme som uførepensjon? Tidsbegrenset uføreytelse får du for en avgrenset tidsperiode. Uførepensjon får du for resten av livet. 0 Siter
Gjest for tiden ufør Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Tidsbegrenset uføreytelse får du for en avgrenset tidsperiode. Uførepensjon får du for resten av livet. Så man får ingenting under tidsbegrenset ufør hvis man skal ha barn? 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Så man får ingenting under tidsbegrenset ufør hvis man skal ha barn? Er man i utgangspunktet uføretrygdet beholder man trygden om man skulle bli gravid. Da tar jeg høyde for at du er hjemmeværende og ikke i noe tiltak. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Så man får ingenting under tidsbegrenset ufør hvis man skal ha barn? Du får sannsynligvis beholde den tidsbegrensede uførestønad under graviditet og i permisjonstiden, hvis det er innenfor den periode, hvor den er innvilget. Sitat: "Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til." http://www.nav.no/page?id=328 Tidsbegrenset uførestønad er pensjonsgivende inntekt, og gir sannsynligvis rett til opptjening av foreldrepenger i permisjonstiden. 0 Siter
Gjest for tiden ufør Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Du får sannsynligvis beholde den tidsbegrensede uførestønad under graviditet og i permisjonstiden, hvis det er innenfor den periode, hvor den er innvilget. Sitat: "Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til." http://www.nav.no/page?id=328 Tidsbegrenset uførestønad er pensjonsgivende inntekt, og gir sannsynligvis rett til opptjening av foreldrepenger i permisjonstiden. Jeg har ung uføre tillegg, som gir pensjonspoeng, er ikke det pensjonsgivende? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har ung uføre tillegg, som gir pensjonspoeng, er ikke det pensjonsgivende? Jo 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.