Gå til innhold

Etikk & moral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan forklare meg forskjellen på etikk & moral?

Skrevet

ETIKK (av gr. ethos, skikk), læren om (inkl. begrunnelsene for) de normer og verdier som skal styre våre handlinger med sikte på rett og galt, godt og ondt. — etisk, moralsk, sedelig, riktig handlemåte.

MORAL (av lat. moralis, til mos, flertall mores, sed(vane), skikk og bruk), sedelighet, sedelighetslære (jf. etikk); sett el. system av normer og regler for hva som anses som tilbørlig, som rett og riktig i et samfunn el. en samfunnsgruppe, og atferd i samsvar med disse normer og regler.

www.caplex.no

Skrevet

ETIKK (av gr. ethos, skikk), læren om (inkl. begrunnelsene for) de normer og verdier som skal styre våre handlinger med sikte på rett og galt, godt og ondt. — etisk, moralsk, sedelig, riktig handlemåte.

MORAL (av lat. moralis, til mos, flertall mores, sed(vane), skikk og bruk), sedelighet, sedelighetslære (jf. etikk); sett el. system av normer og regler for hva som anses som tilbørlig, som rett og riktig i et samfunn el. en samfunnsgruppe, og atferd i samsvar med disse normer og regler.

www.caplex.no

Takk.

Det var en forståelig beskrivelse. (som er lagret i word:-))

Eg har inntrykk av at det er mange som "blander" disse begrepene.

Skrevet

Takk.

Det var en forståelig beskrivelse. (som er lagret i word:-))

Eg har inntrykk av at det er mange som "blander" disse begrepene.

Grunnen til at du oppfatter det som om det er uklart hva hhv 'etikk' og 'moral' betegner, er at det ikke foreligger noen generell enighet mht hvorvidt det skal være et skarpt skille mellom dem eller ikke . I utgangspunktet forstås "etikk" som refleksjon over "moral", mens "moral" forstås som hvordan vi faktisk handler. Dette skillet forkaster flere av de forskere som for tiden skriver mye om etikk og moral, blant annet Arne Johan Vetlesen.

Vetlesen kom i 2007 med boken "Hva er etikk?" . Den er lettlest og interessant, synes jeg:-)

Skrevet

Grunnen til at du oppfatter det som om det er uklart hva hhv 'etikk' og 'moral' betegner, er at det ikke foreligger noen generell enighet mht hvorvidt det skal være et skarpt skille mellom dem eller ikke . I utgangspunktet forstås "etikk" som refleksjon over "moral", mens "moral" forstås som hvordan vi faktisk handler. Dette skillet forkaster flere av de forskere som for tiden skriver mye om etikk og moral, blant annet Arne Johan Vetlesen.

Vetlesen kom i 2007 med boken "Hva er etikk?" . Den er lettlest og interessant, synes jeg:-)

Mener du da at "etikk" er et filosofisk begrep, og "moral" er en konkret handling?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...