Gjest Geir Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Er det noen som kan forklare meg forskjellen på etikk & moral? 0 Siter
Gjest VannLilja29 Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Etikk er grunnlaget for moral. 0 Siter
erin Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 ETIKK (av gr. ethos, skikk), læren om (inkl. begrunnelsene for) de normer og verdier som skal styre våre handlinger med sikte på rett og galt, godt og ondt. — etisk, moralsk, sedelig, riktig handlemåte. MORAL (av lat. moralis, til mos, flertall mores, sed(vane), skikk og bruk), sedelighet, sedelighetslære (jf. etikk); sett el. system av normer og regler for hva som anses som tilbørlig, som rett og riktig i et samfunn el. en samfunnsgruppe, og atferd i samsvar med disse normer og regler. www.caplex.no 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Etikk er grunnlaget for moral. Javel? Takk. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 ETIKK (av gr. ethos, skikk), læren om (inkl. begrunnelsene for) de normer og verdier som skal styre våre handlinger med sikte på rett og galt, godt og ondt. — etisk, moralsk, sedelig, riktig handlemåte. MORAL (av lat. moralis, til mos, flertall mores, sed(vane), skikk og bruk), sedelighet, sedelighetslære (jf. etikk); sett el. system av normer og regler for hva som anses som tilbørlig, som rett og riktig i et samfunn el. en samfunnsgruppe, og atferd i samsvar med disse normer og regler. www.caplex.no Takk. Det var en forståelig beskrivelse. (som er lagret i word:-)) Eg har inntrykk av at det er mange som "blander" disse begrepene. 0 Siter
frosken Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Takk. Det var en forståelig beskrivelse. (som er lagret i word:-)) Eg har inntrykk av at det er mange som "blander" disse begrepene. Grunnen til at du oppfatter det som om det er uklart hva hhv 'etikk' og 'moral' betegner, er at det ikke foreligger noen generell enighet mht hvorvidt det skal være et skarpt skille mellom dem eller ikke . I utgangspunktet forstås "etikk" som refleksjon over "moral", mens "moral" forstås som hvordan vi faktisk handler. Dette skillet forkaster flere av de forskere som for tiden skriver mye om etikk og moral, blant annet Arne Johan Vetlesen. Vetlesen kom i 2007 med boken "Hva er etikk?" . Den er lettlest og interessant, synes jeg:-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Grunnen til at du oppfatter det som om det er uklart hva hhv 'etikk' og 'moral' betegner, er at det ikke foreligger noen generell enighet mht hvorvidt det skal være et skarpt skille mellom dem eller ikke . I utgangspunktet forstås "etikk" som refleksjon over "moral", mens "moral" forstås som hvordan vi faktisk handler. Dette skillet forkaster flere av de forskere som for tiden skriver mye om etikk og moral, blant annet Arne Johan Vetlesen. Vetlesen kom i 2007 med boken "Hva er etikk?" . Den er lettlest og interessant, synes jeg:-) Mener du da at "etikk" er et filosofisk begrep, og "moral" er en konkret handling? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.