Gå til innhold

Nesten full D-stasjon på ny pc.

Anbefalte innlegg

Gjest Pontiac
Skrevet

Guttungen kjøpte seg ny pc i går.

På en annen pc vi har kjøpt som var nesten lik så måtte vi selv dele harddisken ved oppstart + en del annet.

I går måtte jeg la maskinen innstallere seg men alt gikk greit uten større spørsmål el.

Så ser jeg i dag at det er oppdelt i to stasjoner C og D. D er backuppdisk som det heter og den er nesten helt full.

Men går jeg inn for å se hva som er der så kommer ikke noe opp, siden er blank.

Hva er dette?

Det er 32 bit så jeg vet at en del av minne får vi ikke brukt men blir dette automatisk lagt på D, og hvorfor kommer ikke noe opp når jeg trykker på det?

Noen som kan fortelle litt hvordan nye pc`r blir "behandlet", og hvorfor det blir gjort forskjellig?

Skrevet

En liten oppklaring først: Dette med 32/64bit og minne har å gjøre med arbeidsminnet til PCen, ikke med harddisken. Så det har ingenting med saken å gjøre.

Hvis du ikke får se hva som er på disken høres det ut som det er noe galt med den. Du kan prøve å bruke kommandolinje for å se på den: Trykk Start-knappen og velg Run, skriv "cmd" og trykk OK. Da får du opp et kommandovindu. Der skriver du først "d:" og trykker enter. Så skriver du "dir" og trykker enter. Da skal du få en liste over filene som ligger der, eventuelt en feilmelding om det er noe galt.

Skrevet

Kanskje innholdet er skjult for at det ikke skal bli slettet ved en feiltagelse? Vi har hp pavillion(mumlemumle) og der kommer det opp en advarsel om å ikke slette filer hvis jeg klikker på d-disken. For å kunne utforske innholdet eller egenskaper for disken, må jeg høyreklikke på den.

Våre d-disker er forøvrig også så godt som fulle.( Noe som har irritert meg helt siden jeg kjøpte maskinene! Jeg foretrekker å ha en egen partisjon hvor jeg lagrer ting jeg ikke vil ha slettet i en formattering, men med denne pcen får jeg ikke det til. Det er kanskje mulig å splitte hoveddisken i to partisjoner med den rette programvaren, men jeg har ikke funnet den.)

Gjest Pontiac
Skrevet

En liten oppklaring først: Dette med 32/64bit og minne har å gjøre med arbeidsminnet til PCen, ikke med harddisken. Så det har ingenting med saken å gjøre.

Hvis du ikke får se hva som er på disken høres det ut som det er noe galt med den. Du kan prøve å bruke kommandolinje for å se på den: Trykk Start-knappen og velg Run, skriv "cmd" og trykk OK. Da får du opp et kommandovindu. Der skriver du først "d:" og trykker enter. Så skriver du "dir" og trykker enter. Da skal du få en liste over filene som ligger der, eventuelt en feilmelding om det er noe galt.

Når jeg gjør som du sier (var litt annerledes på Vista) så kommer opp at disk d inneholder backup. Men så sier de også "finner ikke filen"

???

Disken er på 1 gb, dvs at det er nesten 3 gb tilgjengelig på disk C.

Første gang jeg har vært ute for noe slikt, og vi har kjøpt flere pc`r det siste året.

Gjest Pontiac
Skrevet

Kanskje innholdet er skjult for at det ikke skal bli slettet ved en feiltagelse? Vi har hp pavillion(mumlemumle) og der kommer det opp en advarsel om å ikke slette filer hvis jeg klikker på d-disken. For å kunne utforske innholdet eller egenskaper for disken, må jeg høyreklikke på den.

Våre d-disker er forøvrig også så godt som fulle.( Noe som har irritert meg helt siden jeg kjøpte maskinene! Jeg foretrekker å ha en egen partisjon hvor jeg lagrer ting jeg ikke vil ha slettet i en formattering, men med denne pcen får jeg ikke det til. Det er kanskje mulig å splitte hoveddisken i to partisjoner med den rette programvaren, men jeg har ikke funnet den.)

Vår er også HP men vi kjøpte en HP (modellen før) for bare noen få måneder siden og da var det ikke slik. Da fikk jeg lov å partisjonere selv og måtte brenne backupcd`r ved oppstart.

D disken her er på 1 gb, og altså nesten full

Dvs at C disken, som er den eneste vi kan bruke nå, er på nesten 3 gb.

Skrevet

Når jeg gjør som du sier (var litt annerledes på Vista) så kommer opp at disk d inneholder backup. Men så sier de også "finner ikke filen"

???

Første gang jeg har vært ute for noe slikt, og vi har kjøpt flere pc`r det siste året.

1gb er veldig lite. Det er 3gb også, for den saks skyld. Moderne disker er som regel på ca 500gb tilsammen.

Foreslår at du tar en telefon til leverandøren, de kjenner denne modellen og oppsettet og forstår sannsynligvis bedre hva du ser og hva som kan være problemet.

Gjest Pontiac
Skrevet

1gb er veldig lite. Det er 3gb også, for den saks skyld. Moderne disker er som regel på ca 500gb tilsammen.

Foreslår at du tar en telefon til leverandøren, de kjenner denne modellen og oppsettet og forstår sannsynligvis bedre hva du ser og hva som kan være problemet.

Okey.

Jeg har ikke funnet maskiner ennå med mer enn 4 gb på jeg da. Og med Vista 32b så er det tilgjengelig for bruk nesten tre av disse.

Har ikke sett en med mer enn det?

Vi har en Acer til 6500.- som er under halvt år gammel, en HP til 10500.- som er kanskje tre måneder gammel og denne nye til 9500.- som også er HP (nyere modell av den forrige)

Alle har 4gb

Jeg har skrevet opp meldingene jeg fikk ved å gjøre som du sa og drar innom butikken etterpå.

Gjest tingtangen
Skrevet

Okey.

Jeg har ikke funnet maskiner ennå med mer enn 4 gb på jeg da. Og med Vista 32b så er det tilgjengelig for bruk nesten tre av disse.

Har ikke sett en med mer enn det?

Vi har en Acer til 6500.- som er under halvt år gammel, en HP til 10500.- som er kanskje tre måneder gammel og denne nye til 9500.- som også er HP (nyere modell av den forrige)

Alle har 4gb

Jeg har skrevet opp meldingene jeg fikk ved å gjøre som du sa og drar innom butikken etterpå.

4gb er normalt sett minnet, ikke harddisken.

Gjest Pontiac
Skrevet

4gb er normalt sett minnet, ikke harddisken.

Jo, det har du jo rett i.

Hvordan blir det å forklare det da?

På den forrige pc`n fikk jeg jo beskjed om bestemme størrelse selv og om jeg ville ha en eller to partisjoner.

Denne kom ferdig oppdelt med C og D. D er 1 gb og C er vel 3

Det "andre minnet" er vel på 512 kanskje?

Skrevet

Jo, det har du jo rett i.

Hvordan blir det å forklare det da?

På den forrige pc`n fikk jeg jo beskjed om bestemme størrelse selv og om jeg ville ha en eller to partisjoner.

Denne kom ferdig oppdelt med C og D. D er 1 gb og C er vel 3

Det "andre minnet" er vel på 512 kanskje?

Åpne Windows Explorer, høyreklikk på C: og velg Egenskaper nederst i menyen. Da får du se hvor mye lagringsplass det er på den partisjonen. Gjør så det samme med D:.

Gjest Pontiac
Skrevet

Åpne Windows Explorer, høyreklikk på C: og velg Egenskaper nederst i menyen. Da får du se hvor mye lagringsplass det er på den partisjonen. Gjør så det samme med D:.

Kunne ikke gjøre hva du ba om i sta siden jeg var på jobben.

Men jeg gikk innom butikken med lapper og forklaringer og i følge butikken så skulle det visst være slik. Dette er backuppen til maskinen og det "vises" slik.

Vel, vel, da er det vel sånn :)

Jeg er fornøyd jeg, for da har jeg en 12 åring som slipper å levere tilbake maskinen (og det når de til og med ikke har andre like i noen av butikkene, eller tilsvarende maskiner som koster under fem tusen mer...)

• 2 uker senere...
Skrevet

???

Svært mange bærbare PCer med Windows har installasjonen liggende på en egen partisjon på harddisken. Altså de filene du skal bruke om du må reinstallere operativsystemet senere. Det kan høres ut som om det er dette som ligger på D:, og da må du for all del ikke røre de filene. En ny maskin med Windows på skjuler automatisk systemfilene, og det kan være grunnen til at du ikke ser filene på D:.

Skrevet

???

3 giga tilgjengelig? Det kan da umulig være riktig om du ikke har en netbook med bare flashminne og ingen harddisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...