Gå til innhold

Soner og kollektiv transport og sånn

Anbefalte innlegg

Gjest Kolombus
Skrevet

Jeg har månedskort over 4 soner. Reiser fra B og nordover til D og tilbake hver dag. Dette kortet kan jeg også bruke sørover - til A om jeg måtte ønske. Men - kan jeg heller kjøpe månedskortet i C byen? Da ville billetten bli billigere da jeg kun trengte å kjøpe for 2 soner. Jeg ha aldri behov for å reise til A for å si det sånn..

I det knappe året jeg har reist med dette toget så har jeg opplevd kontroll i månedskort vogna 2 ganger. Om det var kontroll så ville jeg jo ha gyldig billett?

candyqueen_83
Skrevet

Men trenger du ikke billett til og fra B?

Gjest Kolombus
Skrevet

Men trenger du ikke billett til og fra B?

Jo - men hvis jeg kjøper bilett på C så kan jeg reise 2 soner nordover (til D) på den og 2 soner sørover (Til B). Akkurat som jeg nå kan reise sørover 4 soner til A, men jeg gjør jo aldri det.

Det er billigere å kjøre et 2 sone kort enn et 4 soners kort.

candyqueen_83
Skrevet

Jo - men hvis jeg kjøper bilett på C så kan jeg reise 2 soner nordover (til D) på den og 2 soner sørover (Til B). Akkurat som jeg nå kan reise sørover 4 soner til A, men jeg gjør jo aldri det.

Det er billigere å kjøre et 2 sone kort enn et 4 soners kort.

Men hvorfor spør du egentlig da? Når du vet svaret, og at det er billigere?

Gjest Kolombus
Skrevet

Men hvorfor spør du egentlig da? Når du vet svaret, og at det er billigere?

Jeg lurer jo på om det er lov da... :-)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg lurer jo på om det er lov da... :-)

Selvfølgelig er det lov, om du kan bruke det fra sone B-D, den strekningen du skal kjøre.

Gjest Kolombus
Skrevet

Selvfølgelig er det lov, om du kan bruke det fra sone B-D, den strekningen du skal kjøre.

Det er det jeg er litt usikker på... TROR egentlig ikke det er lov. Håpte at noen her visste helt sikkert.

Skrevet

Det er det jeg er litt usikker på... TROR egentlig ikke det er lov. Håpte at noen her visste helt sikkert.

Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være lov, så lenge du reiser innenfor de sonene du har kort til. Ring eller send en e-post og spør.

Skrevet

Så du beveger deg innen tre soner, fra B via C til D? stemmer det? Også vil du kjøpe et kort i C slik at du kan si at du skal, eller gikk på i C om det ble kontroll? (avhengig av hvor kontrollen blir) Det skjønner du jo selv ikke er helt greit. Da er du innom 3 soner, og kan ikke ha et kort som kun gjelder for 2 soner.

Om du kan få det til å fungere er en annen sak.

Gjest nmwtfia
Skrevet

her jeg bor er det mange som "misbruker" kortet sitt,evt billetten,og kjører lenger enn betalt for(lett å spille "dum" ved kontroll).men her har de lagt om systemet så tåpelig at det er lett å gjøre.men så det er sagt,gjør ikke det selv!!(på honnør-billett er det lite å tjene uansett)

Gjest Kolombus
Skrevet

Så du beveger deg innen tre soner, fra B via C til D? stemmer det? Også vil du kjøpe et kort i C slik at du kan si at du skal, eller gikk på i C om det ble kontroll? (avhengig av hvor kontrollen blir) Det skjønner du jo selv ikke er helt greit. Da er du innom 3 soner, og kan ikke ha et kort som kun gjelder for 2 soner.

Om du kan få det til å fungere er en annen sak.

Ja det er det jeg mener (bortsett fra at det er 4 soner)

Kanskje du har rett - men hvorfor skulle det ikke være lov? Kortet gjelder jo fra B til C og fra C til D. Forskjellen blir at jeg kjøper kortet i C byen i stedet for B byen. Da kan jeg reise i de 2 sonene - både nord og sør. Vil det bli kontroll vil jeg vel alltid ha gyldig bilett?

Når vi var i London så kjøpte vi jo et sone kort - og da kunne vi reise innenfor de sonene slik som vi ville.

Gjest Kolombus
Skrevet

her jeg bor er det mange som "misbruker" kortet sitt,evt billetten,og kjører lenger enn betalt for(lett å spille "dum" ved kontroll).men her har de lagt om systemet så tåpelig at det er lett å gjøre.men så det er sagt,gjør ikke det selv!!(på honnør-billett er det lite å tjene uansett)

Men hvis kontroll - hvordan kan kontrolløren si at de har brukt kortet feil? Man har jo egentlig gyldig bilett der og da? Regner ikke med at de følger med på alle når de kom på og når de gikk av?

Alternativet er jo å gå av toget på C og så gå på igjen...

Gjest nmwtfia
Skrevet

Men hvis kontroll - hvordan kan kontrolløren si at de har brukt kortet feil? Man har jo egentlig gyldig bilett der og da? Regner ikke med at de følger med på alle når de kom på og når de gikk av?

Alternativet er jo å gå av toget på C og så gå på igjen...

lagrer ikke kortet på- og avstigning?men som du sier,gå av og så på igjen om nødvendig.

prøv deg frem du,så lenge du har gyldig billett/kort,go for it:)

Gjest Kolombus
Skrevet

lagrer ikke kortet på- og avstigning?men som du sier,gå av og så på igjen om nødvendig.

prøv deg frem du,så lenge du har gyldig billett/kort,go for it:)

Nei - vi "drar" ikke kortet - har det bare tilgjengelig ved forespørsel. Og sitter i månedsvogn så det er sjelden noen som etterspør det.

Dersom det brukes på bussen så drar vi det, men jeg tar helst toget.

Gjest nmwtfia
Skrevet

Nei - vi "drar" ikke kortet - har det bare tilgjengelig ved forespørsel. Og sitter i månedsvogn så det er sjelden noen som etterspør det.

Dersom det brukes på bussen så drar vi det, men jeg tar helst toget.

ok,blandet med buss,der turens lengde blir lagret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...