Gå til innhold

fjerning av føflekker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest nmwtfia

det varierer hvem som fjerner.en tidl fastlege fjernet en hos meg.da gikk det på frikortet men med tillegg i utstyr kostet det jo litt.min næverende fastlege fjerner ikke føflekker overhodet, uansett hvor de er...kjedelig det da.så nå gjøres det privat,eller på sykehus etter henvisning fra fastlegen

Gjest usikker ang. dette...

det varierer hvem som fjerner.en tidl fastlege fjernet en hos meg.da gikk det på frikortet men med tillegg i utstyr kostet det jo litt.min næverende fastlege fjerner ikke føflekker overhodet, uansett hvor de er...kjedelig det da.så nå gjøres det privat,eller på sykehus etter henvisning fra fastlegen

ok. Hvor mye kostet det? (husker du det??) Er det billigere dersom man får henvisning fra fastlegen enn dersom man bestiller en time hos noen selv?

Gjest nmwtfia

ok. Hvor mye kostet det? (husker du det??) Er det billigere dersom man får henvisning fra fastlegen enn dersom man bestiller en time hos noen selv?

husker ikke prisene nå altså,beklager:( blir dumt å gjette også.men billigst var det når fastlegen tok det.

men som sagt,ikke alle som har kompetanse.ikke noe særlig med store arr heller(som i verste fall klør).

håper andre er mer oppdatrerte ift pris og evt hva som er best men samtidig ok pris

Alternativene er vel enten hudlege eller sånn plastikkirurgi-lignende sted. Stor prisforskjell,. Men kanskje det blir avgjort fra om det er medisinske årsaker til at de skal vekk, eller bare kosmetiske. Og om det er overflate-føflekker, eller sånn at de må skjære dypt. Det vil du vel ikke, hvis det ikke er medisinsk nødvendig, da får du stort arr i mange mange år tror jeg. Men spør legen din, davel.

Gjest gjorde jeg

Jeg hadde en større en på ryggen og ble henvist til kirurg av min fatlege. Kan ikke huske jeg betalte noen formue for det. Og arret ble fint.

Annonse

Ikke la fastlegen fjerne føflekker i ansiktet med mindre du vet at h*n kommer til å gjøre en god jobb.

Jeg fikk fjernet flere føflekker i anskitet på sykehuset hos hudlege - vanlig henvisning fra fastlegen og egenandel på ca kr300. Arrene er helt usynlige selv om noen av føflekkene var store.

Senere fikk jeg fjernet en føflekk på magen hos fastlegen, tenkte de ikke var så nøye når det gjaldt magen. Har nå et bredt arr på ca 2cm - føflekken var på ca 4mm i diameter.

Fastlegen får ikke ta flere føflekker!

Gjest nmwtfia

Ikke la fastlegen fjerne føflekker i ansiktet med mindre du vet at h*n kommer til å gjøre en god jobb.

Jeg fikk fjernet flere føflekker i anskitet på sykehuset hos hudlege - vanlig henvisning fra fastlegen og egenandel på ca kr300. Arrene er helt usynlige selv om noen av føflekkene var store.

Senere fikk jeg fjernet en føflekk på magen hos fastlegen, tenkte de ikke var så nøye når det gjaldt magen. Har nå et bredt arr på ca 2cm - føflekken var på ca 4mm i diameter.

varierer veldig fra lege til lege! en av legene lagde store arr på armen min,mens en anna "vanlig" lege fjernet i ansiktet i problemet(men lurer på om ikke han hadde hatt kirurgi som eget fag)

Til din fastleges "forsvar" bør nevnes at det mye lettere dannes brede/stygge arr på kroppen enn i ansiktet. Særlig gjelder dette på bryst og rygg, men også generelt gror det best i ansiktet.

På kroppen er det derfor ekstra viktig å stripse godt etter at stingene er fjernet, da det tar opptil 6 uker før underhuden gror og i denne perioden kan arret lett bli bredt. Områder med mye muskeldrag er også ekstra utsatt for brede arr.

Ikke la fastlegen fjerne i ansiktet. Be om henvisning til hudlege i første omgang. Ring så rundt til hudleger hvis det finnes flere i området du bor. Ikke alle hudleger fjerner føflekker i ansiktet heller, og det kan avhenge av størrelsen på føflekken. Alternativet da er henvisning til plastisk kirurg dersom føflekken er skjemmende for deg.

Noen ganger må det tas en biopsi (bitteliten prøve) først for å bestemme om føflekken er farlig og dette avgjør hvor god margin man må skjære med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...