Gå til innhold

Foodprocessor vs blender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gammel foodprocessor som nå for tiden kun brukes til å laga smoothie. Da ungene var små laget jeg babymat med den, men den er lite brukt. Likeve- den er temmelig herpa, og går bare på godviljen, føler jeg.

Når den en gang tar kvelden helt, så må vi kjøpe noe vi kan lage smoothie med. Er det blender vi trenger da? Fungerer det egentlig på samme måte, med en kniv i bunnen?

Til vanlig kakerøre har jeg egen miksmaster, og når vi rasper gulrøtter, gjør vi det med vanlig råkostjern.

Stavmikser fikk jeg til jul for et år siden, men jeg har vel bare brukt den 3-4 ganger....

Men altså - hva er egentlig forskjellen på blender og foodprocessor?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er ikke den rette til å forklare deg om distinksjonene, vil bare si at jeg er veldig fornøyd med vår Kenwood Major maskin, som kan alt (dvs. om du kjøper litt ekstrautstyr).

Hadde en god blender fra før, men det fulgte også med en blender med Kenwood'en, dermed ble den gamle (og egentlig gode) blenderen overflødig.

Kenwood'en har en suveren mixmaster/eltemaskin. Før jul kjøpte jeg også "kvernetilbehør", som både kan raspe gulrøtter, rive ost, kverne mandler med mere.

*reklamerer litt*

mil1365380270
Skrevet

Forskjellen på resultatet avhengig av om du bruker blender eller foodprocessor, kjenner jeg ikke. Ikke har jeg mye erfaring heller. Men to ting har jeg lært:

Velg en blender som faktisk er laget for å knuse is.

Og prøv hvordan det er å sette kolben fast på basen, om det går lett. Det skal være superlett, ellers kan du, som jeg, komme til å angre (- les: kjøpe ny ;-))

Skrevet

Hvis du kun skal lage smoothie med den, så trenger du bare en blender. Den har tre små kniver nederst. Kan ikke brukes til så mye annet. Har en kjekk en fra kenwood, kosta vel 300 kr tror jeg for et par år siden. Fungerer som bare det. Putter alt oppi og blander, og tapper ut av krana. Lett å rengjøre.

Det jeg savner mer og mer, er en kjøkkenmaskin til å elte deig med, så det står på min ønskeliste:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...