Gå til innhold

Fikk bilder av fysisk straff av et barn i Iran

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dypt sjokkert og forbanna akkurat nå. En kollega sendte meg akkurat en mail (en slik type som du blir bedt om å sende videre til flest mulig). Den inneholdt en bildeserie av en 8 år gammel gutt i Iran. Han var blitt tatt for å stjele brød, og straffen var at armen hans skulle kjøres over av en bil.

Bildeserien viser altså hele hendelsesforløpet under avstraffelsen. Vi ser han blir holdt fast av en voksen, med armen rett foran dekket. Deretter ser vi bilder etter hvert som bilen kjører over armen hans, ser smerten og fortvilelsen i ansiktet hans. Det var grusomt å se på.

Hadde jeg visst hva mailen inneholdt, hadde jeg ikke åpnet den. Men har jeg lov å bli sint på mailens avsender? For det ble jeg faktisk, fordi vedkommende utsatte meg for disse bildene som jeg syns var grusomme.

Men mest av alt blir jeg forbanna over at sånt foregår i verden i dag, i 2009, faktisk. Islam, ja... Fytti H....! Kommer nok til å være forbanna resten av dagen, dette var altfor sterk kost for meg i hvertfall. Og så hjelpesløse vi er her, vi får ikke gjort noe for å hindre sånt...

Måtte bare få det ut her! :o(

Skrevet

Uff,jeg forstår ikke at folk kan sende sånt rundt,og helt forferdelig at sånt skjer i verden!

Ble uvel bare av å lese det : (

Hadde aldri klart å sett det,og det mener jeg folk må få velge selv.

Skrevet

Uff,jeg forstår ikke at folk kan sende sånt rundt,og helt forferdelig at sånt skjer i verden!

Ble uvel bare av å lese det : (

Hadde aldri klart å sett det,og det mener jeg folk må få velge selv.

Ja, jeg kjenner jeg fremdeles er forbanna og satt ut. Jeg orker ikke å åpne mailen og kikke en gang til. Direkte kvalm er jeg nå.

Sikkert flere her som får/har fått samme mailen, vil jeg tro. Men som du sier, man vil gjerne velge selv om man vil se slike bilder eller ei.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg fikk noe lignende av en venninne her en dag. Det var utrolig sterke bilder, og jeg ble helt satt ut. Sånt videresender jeg aldri.

Jeg forstår godt du ble opprørt!

Skrevet

Ja jeg fikk den mailen for noen måneder siden.

Bare til info så er den ikke ekte. Det avsløres på snopes.com. Det er en gateopptreden der de gjør en "magic act" og gutten kommer helskinnet ut igjen med begge armer i god behold. Det er altså bare tull.

Skrevet

Bare til info så er den ikke ekte. Det avsløres på snopes.com. Det er en gateopptreden der de gjør en "magic act" og gutten kommer helskinnet ut igjen med begge armer i god behold. Det er altså bare tull.

skulle stått snopes.com

Skrevet

Jeg også irriterer meg over mennesker som ukritisk sender slike mailer videre. Jeg tåler absolutt ikke å se slike bilder/filmer, og blir fysisk dårlig...

Skrevet

Det var godt å høre!

Skrevet

Klart du kan bli forbanna når folk sender sånt uten å advare. Jeg fikk etter 11.sept tilsendt et umerket bilde på msn. Jeg åpnet det og ante fred og ingen fare fordi jeg "kjente" avsenderen. Det var et bilde av en av hopperne som lå på bakken. Fy faen, det er det verste jeg noen gang har sett. Jeg får det fortsatt på netthinnen av og til nå, mange år etterpå. Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å sende sånt rundt. Det er ikke alt vi trenger å se.

Skrevet

Ja vel. Men hvordan kan man være sikker på at det bare er tull? Syns gutten så ekte fortvilet ut, jeg... :o(

Skrevet

Ja vel. Men hvordan kan man være sikker på at det bare er tull? Syns gutten så ekte fortvilet ut, jeg... :o(

Det er viktig å være kritisk når man får sånt via mail. Disse bildene er fra 2005 og på nettsiden som publiserte bildene viste viste de gutten i god behold etterpå, og de avslørte også hvordan ”magic acten” foregikk (gutten var altså med på det).

Sannsynligvis ble disse bildene spredt via e-mail til folk for å spre propoganda eller for å få inn penger til å operere guttens arm.

Alle kan lage et fortvilet ansikt ikkesant? Vær kritisk til det man leser og hører om.

Skrevet

Det er viktig å være kritisk når man får sånt via mail. Disse bildene er fra 2005 og på nettsiden som publiserte bildene viste viste de gutten i god behold etterpå, og de avslørte også hvordan ”magic acten” foregikk (gutten var altså med på det).

Sannsynligvis ble disse bildene spredt via e-mail til folk for å spre propoganda eller for å få inn penger til å operere guttens arm.

Alle kan lage et fortvilet ansikt ikkesant? Vær kritisk til det man leser og hører om.

...nevner bare at en annen velkjent "hoax" som har gårtt fra mailboks til mailboks, er denne med bonsai kittens, altså folk som lar små kattunger vokse inni en glassboks for at kroppen deres skal formes etter boksen...

Er man i tvil om noe maqn har fått på mail, kan man google et sentralt ord eller to fra det man har fått + hoax, så dukker det opp oftere enn man tror...

Skrevet

...nevner bare at en annen velkjent "hoax" som har gårtt fra mailboks til mailboks, er denne med bonsai kittens, altså folk som lar små kattunger vokse inni en glassboks for at kroppen deres skal formes etter boksen...

Er man i tvil om noe maqn har fått på mail, kan man google et sentralt ord eller to fra det man har fått + hoax, så dukker det opp oftere enn man tror...

Jepp hoax er ordet her også! Man bør ihvertfal forsøke google en gang før man tror blindt på sånt e-mail rør. 99% av sånne kjedebrev er tull.

Skrevet

Jeg var inne på snopes.com for å prøve å finne saken der, men fant det ikke...

Men godt å høre at det mest sannsynlig ikke er virkelig, da. Om ikke annet, så fikk jeg bevist at jeg har en veldig godt utviklet empati... ;o)

Skrevet

Jeg var inne på snopes.com for å prøve å finne saken der, men fant det ikke...

Men godt å høre at det mest sannsynlig ikke er virkelig, da. Om ikke annet, så fikk jeg bevist at jeg har en veldig godt utviklet empati... ;o)

http://www.snopes.com/photos/gruesome/crushboy.asp

Og hvis du googler denne saken såfinner du mer om dette.

Desverre tror jeg nettsiden som først publiserte bildene ikke eksisterer lenger (dette er en snart 4 år gammel sak).

Skrevet

Jeg hadde blitt fly forbanna på avsender og trodd at personen var gal!! Slikt er ikke underholdning :-((((

Anmelde innholdet? Men det går antagelig ikke an?

Skrevet

Jeg hadde blitt fly forbanna på avsender og trodd at personen var gal!! Slikt er ikke underholdning :-((((

Anmelde innholdet? Men det går antagelig ikke an?

Du har tydeligvis misforstått helt.

Slike mailer er ikke ment som "underholdning" men som skrekk og advarsel for å bevisstgjøre folk om hva som faktisk foregår rundt omkring i verden!

Hensikten er ikke at du skal more deg, men å skape reaksjoner som forhåpentligvis fører til at noen reagerer, og tar affære.

Gjest Gi vedkommende beskjed
Skrevet

Ekte eller ei, jeg hadde blitt forbannet for at noe sendte meg det uten å sette på en advarsel.

En annen ting er denne utingen med å faktisk sende rundt alt dette som florerer.

Disse mailene er laget for å få flest mulig til å sende rundt, husker jeg leste om dette og det var laget akkurat slik at vi følte at vi burde sende det rundt.

Jeg har som prinsipp å aldri sende videre slike mail.

Uansett om de lover lykke, hell, penger, masse humor el.

Skrevet

Slike mailer er ikke ment som "underholdning" men som skrekk og advarsel for å bevisstgjøre folk om hva som faktisk foregår rundt omkring i verden!

Hensikten er ikke at du skal more deg, men å skape reaksjoner som forhåpentligvis fører til at noen reagerer, og tar affære.

...og så er det en del av disse som jo er falske,- også akkurat denne som tråden handler om - og da skader de jo sin egen sak.

Skrevet

Jeg oppfatta det som en sånn typisk moromail man sender rundt til folk, men skjønner at jeg kanskje misoppfatta det.

Når man sender rundt slike mailer, bør man iallefall gi en skikkelig forklaring mht hensikten bak mailen og gi beskjed om at det er sterke saker (godt mulig denne mailen hadde en slik advarsel).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...