Gå til innhold

Hjelp - min sønn på 6 år spiser nesten ikke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper noen her inne har noen erfaringer og gode råd og dele med meg. :-)

Jeg har en sønn på 6 år som nå går på skolen. Han har laktoseintoleranse, og tåler ikke melkeprodukter. Han har pga. dette vært svært liten og tynn i forhold til de andre barna, og kameratene er ofte et hode høyere enn han. Han er svært spinkel, og har hele tiden vært undervektig i forhold til alderen.

Han har etter babystadiet vært svært småspist, og veldig selektiv på hva han spiser. Han får i seg en brødskive til frokost, spiser matpakken sin kun hvis det er rett type brød og pålegg, og middag nekter han å spise hvis det ikke er pølser, pizza eller taco. Han spiser hverken, kjøtt, kjøttkaker, fisk eller poteter. En sjelden gang ris. Vil kun ha makaroni eller spaghetti ved siden av.

Dette er altså ikke bare en "periode som går over av seg selv", vi har prøvd alt for å få ham til å spise middag, både overse at han ikke spise, la ham få være med å lage middag, lage "spesialmat" til ham, lokke med belønning, og true med å ta vekk barne-TV, lørdagsgodt etc.

Han sier han ikke vil ha maten pga smaken (selv om han ikke har smakt), og får brekninger hvis han "må" spise.

Nå har min samboer og jeg funnet ut at dette ikke kan fortsette, gutten MÅ lære seg å spise vanlig mat. Det er ikke bare en fase han går igjennom, men noe jeg vil karakterisere nesten som en spiseforstyrrelse. Det sitter i hodet på ham. Når min samboer har klart å få i ham middag i mikrobiter, med intens jobbing, brekninger iblant, oppmuntring og hjelp med å få det inn, sier gutten "takk for at du hjalp meg å spise". Dette har skjedd flere ganger. Men i en travel hverdag er det ikke alltid vi har mulighet for å sitte 2 timer ved middagsbordet.

Er det noen som kan hjelpe oss?

Noen som har vært borti noe lignende?

Gutten er jo sulten, men hopper heller over maten enn å spise...

Skrevet

Kanskje dere burde kontakte en dyktig lege?

Barnelegen sier at så lenge gutten er frisk og rask, og ikke viser tegn til å være slapp, apatisk etc., så er det ikke noe å bekymre seg for...

Skrevet

Barnelegen sier at så lenge gutten er frisk og rask, og ikke viser tegn til å være slapp, apatisk etc., så er det ikke noe å bekymre seg for...

Vet du, da ville jeg godt til en annen lege...

Vi har fått god hjelp, jeg har svart deg i en annen tråd om samme tema.

Lykke til

Skrevet

Dette er nesten en beskrivelse av min egen sønn, slik han var.

Det feilte han ingen ting, men han har alltid vært småspist, liten og tynn. Menyen din hadde passet perfekt inn her den også. Gutten har vært sjekka på kryss og tvers. Har t.o.m. fått tatt røntgenbilde av svelget. Tenkte kanskje han var trang der… men neida.. (og bra er jo det altså) Legen har alltid sagt at så lenge han er kvikk og rask og almentilstanden er god er det ikke grunn til bekymring. Alle har ikke samme appetitt (og bra er jo det også) Jeg har også matet. Lillebroren sitter med kniv og gaffel og appetitt på høyeste nivå og storebror brekker seg, ja sånn har det vært. Hvis han fikk en bok eller blad (er lesehest) og all konsentrasjon var rettet dit, kunne jeg lirke en del inn ved mating. Jeg sa gap…og han gapte, uten å ane at han spiste ;-)

For å gjøre en lang historie kort.. så er gutten nå tenåring. Han er ingen storspiser i dag heller, men han tør smake på mer og han synes en del mat er riktig god. Ja enkelte retter sitter han faktisk smattende og gleder seg til. Han får handle lunsj hver dag på skolen for jeg har lagt merke til at sammen med kompisene spiser han det de spiser. Han vokser og trives og er aktiv til tusen, så i dag bekymrer jeg meg ikke! Kusina mi var akkurat likens. Jeg har også hørt om flere med lignende erfaringer, og i alle tilfellene har matlysten kommet med alder og vett.

Jeg tror dere skal la være å fokusere for mye på dette med mat. Gutten kan bli stresset selv og få negative følelser for maten. Legen min sa alltid "Gi han pannekaker hvis det er det han vil ha" og det er igrunn et godt råd ;-)

Sitter på jobb, så det ble nok et rotete innlegg... men lykke til!

Skrevet

Fungerer magen hans bra, eller blir han ofte løs i magen av middagsmat?

Skrevet

Høres nesten ut som vår sønn dette. han kan spise pølser, men det er lenge mellom hver gang det skjer. han spiser ikke annen kjøttmat, ikke poteter eller saus. lite brød mat for tiden kun knekkebrød uten pålegg. Dette er slitsomt, jeg prøver rett og slett å ikke tenke så mye på det. vi har prøvd alt.

Skrevet

Jeg synes at måten du beskriver hans forhold til mat, tyder i retning av mer omfattende problemstilling enn bare "en småspist gutt".

Du nevner selv en slags spiseforstyrrelse. Han kan for eksempel ha fått aversjon mot mat som følge av at han reagerer intolerant eller allergisk på visse matvarer. En annen mulighet er forsnevringer i spiserør eller andre sykdommer i mage/tarm som en annen nedenfor her nevner.

Jeg ville forsøkt i første omgang en second opinion hos en dyktig barnelege som har kompetanse på kombinasjonen barn, psykologi og ernæring/matallergi. Det er mulig du må på de større sykehusene for å finne dette.

Skrevet

Jeg synes at måten du beskriver hans forhold til mat, tyder i retning av mer omfattende problemstilling enn bare "en småspist gutt".

Du nevner selv en slags spiseforstyrrelse. Han kan for eksempel ha fått aversjon mot mat som følge av at han reagerer intolerant eller allergisk på visse matvarer. En annen mulighet er forsnevringer i spiserør eller andre sykdommer i mage/tarm som en annen nedenfor her nevner.

Jeg ville forsøkt i første omgang en second opinion hos en dyktig barnelege som har kompetanse på kombinasjonen barn, psykologi og ernæring/matallergi. Det er mulig du må på de større sykehusene for å finne dette.

Tusen takk for svar alle sammen!

Tar med meg alle erfaringer og råd videre.

Første stopp blir på helsestasjonen i morgen, så får vi se hva blodprøvene vi tok hos legen viser etterhvert.

Vil ha en grundig sjekk av gutten ja, det holder ikke å bare si at "han vokser det nok av seg" fra legen. Har fått en ny lege nå.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...