Gå til innhold

Hjelp - min sønn på 6 år spiser nesten ikke!


Sorgfri

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen her inne har noen erfaringer og gode råd og dele med meg. :-)

Jeg har en sønn på 6 år som nå går på skolen. Han har laktoseintoleranse, og tåler ikke melkeprodukter. Han har pga. dette vært svært liten og tynn i forhold til de andre barna, og kameratene er ofte et hode høyere enn han. Han er svært spinkel, og har hele tiden vært undervektig i forhold til alderen.

Han har etter babystadiet vært svært småspist, og veldig selektiv på hva han spiser. Han får i seg en brødskive til frokost, spiser matpakken sin kun hvis det er rett type brød og pålegg, og middag nekter han å spise hvis det ikke er pølser, pizza eller taco. Han spiser hverken, kjøtt, kjøttkaker, fisk eller poteter. En sjelden gang ris. Vil kun ha makaroni eller spaghetti ved siden av.

Dette er altså ikke bare en "periode som går over av seg selv", vi har prøvd alt for å få ham til å spise middag, både overse at han ikke spise, la ham få være med å lage middag, lage "spesialmat" til ham, lokke med belønning, og true med å ta vekk barne-TV, lørdagsgodt etc.

Han sier han ikke vil ha maten pga smaken (selv om han ikke har smakt), og får brekninger hvis han "må" spise.

Nå har min samboer og jeg funnet ut at dette ikke kan fortsette, gutten MÅ lære seg å spise vanlig mat. Det er ikke bare en fase han går igjennom, men noe jeg vil karakterisere nesten som en spiseforstyrrelse. Det sitter i hodet på ham. Når min samboer har klart å få i ham middag i mikrobiter, med intens jobbing, brekninger iblant, oppmuntring og hjelp med å få det inn, sier gutten "takk for at du hjalp meg å spise". Dette har skjedd flere ganger. Men i en travel hverdag er det ikke alltid vi har mulighet for å sitte 2 timer ved middagsbordet.

Er det noen som kan hjelpe oss?

Noen som har vært borti noe lignende?

Gutten er jo sulten, men hopper heller over maten enn å spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket om det er noe fysisk galt?

Refluks, store mandler, allergier utover laktoseintoleransen etc?

Jeg hadde tatt ham til legen og ikke gitt meg før jeg fikk noen med erfaring med spiseforstyrrelser til å se på ham, både fysisk og psykisk.

Jeg leste om en på "Nybakt Mamma" som hadde tilsvarende problemer med sin unge, han hadde i tillegg andre problemer, men mye av det hørtes likt ut. De hadde funnet én type knekkebrød som de fikk i ungen, ellers fikk de ikke i ham noenting.

-ellers har jeg en fetter som har vokst opp på svært ensidig kost (svartpølse, loff, puffet ris med melk og pannekaker), og han er det ingenting i veien med i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...