Gå til innhold

Hvilken type jobb kan ikke ha redusert stilling?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på dette ja.
Skrevet

Her inne så skrives det mye om at i "mitt yrke så kan jeg ikke jobbe redusert."

Da spør jeg rett ut: Hva slags yrker er dette? Hva slags yrker er så uunnverlig at man ikke kan være fra jobb en dag?

Dere må gjerne skrive anonymt for det er ikke meningen å oute dere. Kun nysgjerrig for hva det kan være.

Skrevet

Det er vel helst feil bruk av ordet "yrke". Men at det er vanskelig for mange i deres stillinger å jobbe redusert, det tror jeg nok. Blant annet for de som jobber i små virksomheter som ikke kan avse en medarbeider i en viss prosent, og som har problem med å få fylt den lille prosentandelen som man evt sier fra seg. Eller de som har smale kompetanseområder.

Eksempelvis er min venninne kommunalt ansatt logoped. Hun er den eneste i kommunen, og alle som trenger hjelp er henvist til å forholde seg til henne. I utgangspunktet er det langt større behov enn hun kan dekke, men de klarer ikke å få fylt den andre stillingen. Nå har hun små barn, og har rett til å ta redusert stilling. Men hun vet at hun ikke kan erstattes i 20%, og at det eneste en reduksjon medfører er at hun må gjøre samme jobb på mindre tid, evt få 80% lønn for å gjøre full jobb og vel så det.

Skrevet

Når man har åpningstid og mye alenevakt sier det seg selv at man ikke kan gå ned i stilling uten videre.

Gjest men det burde la seg ordne
Skrevet

Jeg jobbet 80% første året datteren min gikk i barnehagen, det var ingen som tok over de 20% jeg i prinsippet ikke skulle gjøre lenger, så resultatet var at jeg gjorde det samme som før (med mye mer stress mens jeg var på jobben, og med oppgaver jeg måtte gjøre hjemmefra om kvelden) men med 80% lønn..

Det kommer an på hvilke oppgaver du har, om det er noen andre som kan overta noen av disse, om du har en leder som hjelper deg med å definere hvilke oppgaver som ikke skal gjøres osv.

Eller om du er alene på et kontor, en butikk eller noe slik, og det kreves spesialkunnskap slik at det ikke bare er å sette inn en ekstrahjelp 20% av tiden.

Etter jeg var ferdig å studere, har jeg ikke hatt stillinger der jeg har fått overtidsbetalt, jeg har hatt en fast lønn for jobben jeg skal gjøre, jobber jeg utover en kveld for å få gjort det jeg skal så er det innbakt i lønnen. Sier jeg at jeg skal jobbe 80 % og feks ta en dag fri, vil det i praksis si at jeg må jobbe lenger om kvelden andre dager i uken..

Skrevet

Kommer jo også an på om arbeidsgiver ønsker å dele opp stillingen på flere deltidsasatte, eller om de ønsker samme person i full stilling.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jobber hvor den ansattes oppgaver kun blir ivaretatt av den spesifikke ansatte.

så når den ansatte går ned i stilling, så blir det bare mer jobb å gjøre på kortere arbeidstid....Eller haugen av arbeid øker. Det siste er ikke tilfredstillende.

Gjest MayLynn
Skrevet

Hvis man arbeider med et yrke som det ikke er andre i firmaet som har feks? Og arbeidsmengden er så stor at dersom man vil gå ned i stilling så må det ansettes en til? Men ikke lett å få noen ansatt i 20%... Ihvertfall ikke til en krevende jobb som krever en del egenskaper samt erfaring?

Noen firmaer vil at en bestemt stilling skal "være der" hele tiden pga service etc? Dette blir jo også i et yrke som man ikke kan ta inn "hvem som helst". Det har med kjennskap til selskapet og jobben å gjøre også.

Vet ikke - bare noen eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...