Gå til innhold

Labradoodle

Anbefalte innlegg

Gjest Labradoodle
Skrevet

Vi hadde puddel da jeg var barn, men det var ikke mitt hovedansvar å stelle pelsen dens.

Men jeg tenker slik i dag at dersom jeg skulle hatt hund, ville jeg helst hatt puddel eller annen hund som ikke røyter, da det er bedre med litt pelsstell enn alt for mye "husstell"! ;-)

Skal man ha utstillingspuddel er det sikkert kjempemye jobb, men vi hadde dette bare som kjæledyr, og hunden var stort sett klipt i lammeklipp.

Hos oss var det moren min som klippet puddelen, et par tre ganger i året (?), og litt oftere under potene og på snuten. Ellers ble puddelen børstet de fleste dagene - ofte av oss barna.

Hunden elsket dette og kom løpende hvis den hørte lyden av hårbørsta som banket mot en krakk på kjøkkenet;-) Etterpå måtte den ut og "vise seg frem" - sto ute og sparket bakut og kom med et par tre små bjeff - "se på meg så fin jeg er". *S*

Den hunden jeg har nå, blir det mer hustell enn pelstell. Og er helt motsatt av den dere hadde, liker ikke å bli børstet noe særlig, eller dvs. det går helt greit altså, men han kommer ikke akuratt løpende.

Heller pelstell en hustell, helt enig med deg.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Lillemus

5

• candyqueen_83

4

• adelie

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Labradoodle
Skrevet

Pelsstell hos pudler kan faktisk som du sier være barbering et par ganger i året (kanskje 4-6 ganger hvis den skal være fin).

Utstillingshunder bades en gang i uken hos de proffe oppdretterne. Vanlige folk bader dem en gang ca. hver tredje måned. Da fønes de tørre, mens man børster pelsen, før den klippes med saks og maskin. Mine pudler har hatt løveklipp, men uten dusker på beina (det er ikke in i Norge), derfor klippet jeg det meste med saks. Labbene bør holdes pelsfrie, men på en stor hund er disse lette å klippe.

Man kan fint stelle en puddel selv. En nabo har en puddel som hun steller selv. Jeg ser noen detaljer som hun kunne rettet på, men den er absolutt presentabel. Eieren har ikke gått på klippekurs.

Det er kjempedyrt å få dem badet og klippet på salong. Jeg ville ikke kjøpt en rase som jeg ikke hadde kunnet stelle selv.

Seriøse oppdrettere ser på hundens egenskaper, utseende og sykdomshistorie før de bruker den til avl. På stamtavlene står det om de er HD-røntget og om de er øyelyst (de vanligste plager hos puddel), og hvilket resultat det ble på testen. Seriøse oppdrettere snakker ikke bare om hva foreldrene har, men går minst helt opp til tippoldeforeldre. Hvem som eide dem og alle resultater både her og der.

Jeg regner med at de som driver med avl av den typen du ser på også kan dokumentere foreldrenes historie i generasjoner tilbake.

Tusen takk for svar. Til tross for at jeg er en dreven hundeeier, så er det ikke så lett når man har tenkt å bytte rase, nei :-D

Det virker som en veldig seriøs oppdretter, man får på lik linje stamtavle begge veier, og avlshundene er rønket, øylyst og alt som skal til.

Har du hund fremdeles? Jeg må si at jeg tiltrekkes veldig av at hunder som ikke røyter, men vil heller ikke la det bli helt avgjørende i mitt valg. Jeg må finne en hund som passer hele familien, og en hund som kan trives med det livet vi har.

Gruer meg til dagen kommer, det har vært nære på mange ganger, og jeg ler litt av at han er heldig som kom til oss, og er kosehund, i brukt hund miljøet ville det nok vært over og ut for han for lenge siden ;-(

Igjen, takk for svar

Skrevet

Jeg er ikke helt enig.

Pudler skal ha kort pels på snuten, de skal være høyreiste og stolte, halen på en glad puddel står rett i været.

Denne har alt for mye pels, som også ser ustelt ut. I tillegg er den ikke glad.

Her er en virkelig søt en:

http://www.dyrenes-forum.dk/puddel.jpg

Den var da ikke særlig søt...

Gjest eks puddeleier
Skrevet

Tusen takk for svar. Til tross for at jeg er en dreven hundeeier, så er det ikke så lett når man har tenkt å bytte rase, nei :-D

Det virker som en veldig seriøs oppdretter, man får på lik linje stamtavle begge veier, og avlshundene er rønket, øylyst og alt som skal til.

Har du hund fremdeles? Jeg må si at jeg tiltrekkes veldig av at hunder som ikke røyter, men vil heller ikke la det bli helt avgjørende i mitt valg. Jeg må finne en hund som passer hele familien, og en hund som kan trives med det livet vi har.

Gruer meg til dagen kommer, det har vært nære på mange ganger, og jeg ler litt av at han er heldig som kom til oss, og er kosehund, i brukt hund miljøet ville det nok vært over og ut for han for lenge siden ;-(

Igjen, takk for svar

Jeg har ikke hund nå lenger. Savner det av og til, men har innsett at det ikke passer inn i vår hverdag.

Både jeg og mannen jobber 100%, og vi har tre barn i barneskolen.

For vår del vil en hund komme så langt ned på prioriterings-lista i fritiden vår, at det ikke ville vært godt å være hund hos oss. Begge vi voksne er så slitne at det å ta vare på en hund desverre ville blitt et ork.

Hadde jeg jobbet mindre ville en hund stått langt opp på ønskelista. Da ville det blitt en puddel igjen, helst en aprikos eller blå. Jeg har ikke hatt andre raser selv, men jeg liker at det ikke lukter bikkje av pelsen. Jeg liker også pelsstellet.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg er ikke helt enig.

Pudler skal ha kort pels på snuten, de skal være høyreiste og stolte, halen på en glad puddel står rett i været.

Denne har alt for mye pels, som også ser ustelt ut. I tillegg er den ikke glad.

Her er en virkelig søt en:

http://www.dyrenes-forum.dk/puddel.jpg

Syns ikke den der var så veldig fin. Syns de er søtere med lang pels på snuta. Men jeg er mest for glatthårede hunder uansett, så jeg syns det er finest.

candyqueen_83
Skrevet

Nå har de tatt telefonen :-D

10.000,-

Ja, nå vet jeg det, men allikevel håper jeg det er lenge til jeg skal bestille, er jo veldig glad i hunden jeg har her også. (skjønner noen tror han er ett substitutt HAHA, tenk at jeg kunne skrive gutt om hunden min, tror det blir dyrevernet neste...)

Vennlig hilsen

Lol :o) Jeg velger hvertfall å kalle hunden min for kosegutten min :o) Selv om jeg også har kjæreste som tar seg av andre ting. Substitutt du liksom ;O)

Skrevet

Jeg skjønner godt at du vil ha en ny hund etterhvert, men det er et par ting som er lurt å tenke på før du kjøper en puddelblanding. :)

Labradoodle og goldenoodle er kjent for å ha en veldig krevende pels som floker og krever mye pelsstell samtidig som du kan risikere at hunden i tillegg røyter. Jeg er aktiv på flere amerikanske Dog-groomer forum og puddelblandinger er populære i USA og de er også oftest blant hundene som blir barbert helt ned pga av ekstreme floker, så en viss interesse for pelsstell er helt nødvendig skal du ha en puddelblanding. Det å barbere ned hunden flere ganger i året kan og skal ikke være en erstatning for jevnlig pelsstell, da flokete pels er svært smertefullt for hunden å gå med.

Det er er dyrt i lengden å sette pelsstellet bort, så en investering i klippemaskin og skjær, kammer og saks lønner seg i lengden selv om det er en dyr engangsutgift.

Hvorvidt ansiktet på en puddelblanding skal barberes handler ikke bare om estetikk, det handler om å unngå øyeproblemer og fuktsopp i skjegget. Fuktsopp i skjegget klør og skaper misfarging, langt ansiktshår (på snuterygg) kommer oftere inn på øyet og skaper irritasjon.

Når det gjelder helse er labrador, golden (og puddel i mindre grad) raser som er disponert for HD og AA. Puddelen er mer disponert for øyesykdommer (PRA). Skal du kjøpe en blanding av disse rasen ville jeg vært veldig nøye med å sjekke stamtavler og statistikk for HD og AA samt papirer på at hunden er øyelyste.

Helt ærlig ser jeg vel flere fordeler med å kjøpe en rasehund som ikke røyter enn en blanding som ikke kommer med en "garanti" slik Puddel, Portugisisk vannhund, Lagotto romagnolo eller Riesenschnauzer. Jeg synes det høres ut som en "Portis" kan passe deg ganske bra.

Skrevet

Ja, ja, du klarer å henge deg opp i mye skjønner jeg.

Til din info har jeg både mann, barn og hund. Hunden er ikke noe erstatning for noe som helst. Hunden kom inn etter mann, og jeg skjønner at du ikke er ett dyre menneske, da hadde du vel neppe hengt deg opp i ett ord i ett langt innlegg...

''jeg skjønner at du ikke er ett dyre menneske'' Du har HELT rett :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...