Gå til innhold

Dere som har litt erfaring med trening

Anbefalte innlegg

Gjest ikkeakkuratnei
Skrevet

Etter mange år med diagnoser som utbrenthet og angst, er jeg nå på bedringens vei. Har nettopp begynt på dette med fysisk trening, og starter forsiktig på et treningssenter. Fordi jeg har vært i ro veldig lenge, starter jeg med å gå på tredemølle nå noen uker, etterhvert skal jeg også bli med på gruppetrening. Jeg tror jeg trener passe mye, 2-3 ganger i uker går jeg ca 3 km per gang. Nå har jeg bare holdt på et par uker, men jeg går liksom og venter på dette overskuddet alle skryter så av. Er det noe som kommer etter en stund? Kan det tyde på at jeg trener for mye eller for lite, siden jeg ikke merker noen effekt? Skal jeg bare fortsette og se det an?

Skrevet

2-3 km 2-3 ganger i uka?

Tja, det kommer jo an på formen din ellers. Du må ikke gjøre mer enn du synes du orker. Om man starter for brått, med for mye, kan man miste motet.

Jeg husker da jeg startet opp med jevnlig trening under sykdom. Tenker det var noe sånt som det du gjør nå.

Skrevet

Synes du det er gøy på det treningsstedet, eller å gå på tredemølle? Tror det er litt viktig for opplevelsen.

Skrevet

3 km gange 3 ganger i uka er nok i minste laget, dessverre. Det er selvfølgelig mye mer enn ingenting, men du må ta deg ut ganske skikkelig så du blir svett og sliten før du merker at det er utrolig godt etterpå. Og det kan ta mange uker og kanskje måneder før lykkerusen ved trening kommer.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er litt vanskelig å si om det er for lite/passe/for mye det du gjør nå, siden vi ikke vet noe om din fysiske form eller om du er overvektig.

3 km er ikke kjempemye, men det er absolutt mye mer enn ingenting. :-) Og hvis du har tempo i det du gjør, slik at du blir svett og sliten, så kan 3 km 3 ganger i uka (det bør nok være 3 ganger i uka, ikke 2...) være veldig bra.

Synes du det er gøy å gå på tredemølle, da? Og - kan du spe på med litt forsiktig styrketrening?

Treningsopplegget ditt, er det noe du har funnet ut selv, eller har du fått hjelp av noen til å bestemme hva og hvor mye?

Håper du føler at det blir litt bedre ganske snart, for jeg skjønner at det kan være vanskelig å holde motivasjonen oppe når du ikke oppnår forventet effekt. Men husk bare på, da, at om du ikke føler at du gjør noe veldig mye med overskudd og energi, så hjelper du kroppen din veldig. Hjerte og lunger får det bedre, og musklene dine storkoser seg om dagen. :-)

Skrevet

Dette kommer med formen. Med så lite og moderat trening har nok ikke formen forbedret seg noe særlig. Fortsett å tren og trapp opp dette gradvis. Etter et par mnd. merker du nok at du får litt mer overskudd:-)

Gjest marthaa
Skrevet

Du trener nok for lite til at det skal merkes særlig godt, ja. Det er for all del fortsatt en bra start, så ikke gi deg.

Bare tredemølle kan imidlertid bli litt ensformig, men jeg ser at du skal melde deg på gruppetimer - det er kjempegøy! Hvis du ikke er så vant til koordinasjon, bør du velge step før aerobic hvis det er den type timer du tenker på. Jeg synes iallfall at step er enklere til å begynne med.

Har du tenkt på spinning? Da sitter du på sykkelen i mørket og styrer tempo og belastning helt selv uten at noen ser hvordan du ligger an.

Og så er det jo veldig deilig å gå ute, så hvis du har muligheten til å ta treningsgåturene i frisk luft vil du kanskje få litt mer overskudd? :)

Skrevet

Det spørs litt hvordan du går når du er ute på tur? Det blir stor forskjell på rusle/gå en kosetur og skikkelig power-walking. Bruker du hele kroppen og tar deg skikkelig ut i motbakker så er 3x3 km i uka veldig bra. Er du bare ute og rusler uten at du får pulsen opp så gir det nok ikke store utbyttet. Men mye bedre enn å sitte i sofaen er det jo uansett:-)

Gjest ikkeakkuratnei
Skrevet

Det er litt vanskelig å si om det er for lite/passe/for mye det du gjør nå, siden vi ikke vet noe om din fysiske form eller om du er overvektig.

3 km er ikke kjempemye, men det er absolutt mye mer enn ingenting. :-) Og hvis du har tempo i det du gjør, slik at du blir svett og sliten, så kan 3 km 3 ganger i uka (det bør nok være 3 ganger i uka, ikke 2...) være veldig bra.

Synes du det er gøy å gå på tredemølle, da? Og - kan du spe på med litt forsiktig styrketrening?

Treningsopplegget ditt, er det noe du har funnet ut selv, eller har du fått hjelp av noen til å bestemme hva og hvor mye?

Håper du føler at det blir litt bedre ganske snart, for jeg skjønner at det kan være vanskelig å holde motivasjonen oppe når du ikke oppnår forventet effekt. Men husk bare på, da, at om du ikke føler at du gjør noe veldig mye med overskudd og energi, så hjelper du kroppen din veldig. Hjerte og lunger får det bedre, og musklene dine storkoser seg om dagen. :-)

Jeg har vært så og si liggende i mange år, vært lite ute av huset. Det siste året har den fysiske aktivitetet utover dagligdags husarbeid bestått av noen veldig korte turer, så kondisjonen er veldig dårlig.

Målet mitt er i første rekke at jeg skal være med på noen aktiviteteter jeg synes er gøy og komme meg ut blant mennesker, siden jeg er litt sosialt underernært:)

På den ene siden er jeg veldig stolt av at jeg har kommet meg igang, på den annen side er jeg veldig ambisiøs og fort demotivert av at jeg gjør såpass lite..... Men jeg får bare tenke positivt, og som flere sier her: litt er bedre enn ingenting!

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg har vært så og si liggende i mange år, vært lite ute av huset. Det siste året har den fysiske aktivitetet utover dagligdags husarbeid bestått av noen veldig korte turer, så kondisjonen er veldig dårlig.

Målet mitt er i første rekke at jeg skal være med på noen aktiviteteter jeg synes er gøy og komme meg ut blant mennesker, siden jeg er litt sosialt underernært:)

På den ene siden er jeg veldig stolt av at jeg har kommet meg igang, på den annen side er jeg veldig ambisiøs og fort demotivert av at jeg gjør såpass lite..... Men jeg får bare tenke positivt, og som flere sier her: litt er bedre enn ingenting!

Med det utgangspunktet er 3 x 3 km _kjempebra_! Går du så du kjenner at pulsen øker? At svetten pipler litt i panna og på ryggen?

Jeg tror det er det å "slite litt" fysisk som omdannes til overskudd, jeg da, kroppen faller liksom til ro etter ei økt hvor man har brukt den. Og med ro i kroppen, så stiger den mentale energien.

Kjempeflink er du! Stå på! Og - når du nå bruker musklene dine, så styrkes de. Du får bedre blodgjennomstrømming (som kanskje er den viktigste _fysiske_ årsaken til at man føler at energien stiger), og med bedre musklatur blir også forbrenninga bedre (om det er noe poeng for deg, da).

Etter hvert kan du også spe på med litt styrketrening på overkroppen, men husk - begynn forsiktig! :-) Få hjelp til å sette opp et lite program, slik at du ikke lar ditt eget høye ambisjonsnivå ta overhånd (skjønner veldig godt hva du mener med høye ambisjoner!).

Stå på, gi det litt tid, så kjenner du resultater om ikke så lenge! :-)

Gjest ikkeakkuratnei
Skrevet

Med det utgangspunktet er 3 x 3 km _kjempebra_! Går du så du kjenner at pulsen øker? At svetten pipler litt i panna og på ryggen?

Jeg tror det er det å "slite litt" fysisk som omdannes til overskudd, jeg da, kroppen faller liksom til ro etter ei økt hvor man har brukt den. Og med ro i kroppen, så stiger den mentale energien.

Kjempeflink er du! Stå på! Og - når du nå bruker musklene dine, så styrkes de. Du får bedre blodgjennomstrømming (som kanskje er den viktigste _fysiske_ årsaken til at man føler at energien stiger), og med bedre musklatur blir også forbrenninga bedre (om det er noe poeng for deg, da).

Etter hvert kan du også spe på med litt styrketrening på overkroppen, men husk - begynn forsiktig! :-) Få hjelp til å sette opp et lite program, slik at du ikke lar ditt eget høye ambisjonsnivå ta overhånd (skjønner veldig godt hva du mener med høye ambisjoner!).

Stå på, gi det litt tid, så kjenner du resultater om ikke så lenge! :-)

Det er noe sånn jeg har tenkt også, godt å høre noen andre sier det:) Takk for oppmuntrende ord, nå er jeg motivert til å fortsette!:))

Skrevet

Jeg begynte å "trene" i fjor, med et lignende utgangspunkt. Hadde levd et veldig stillesittende liv i mange år, overvekt og diverse fysiske og psykiske plager. Jeg startet med å gå korte turer, mye kortere enn det du går på tredemølla. Jeg startet vel med omtrent 500 meter, og det var pyton i starten. Når det gikk bedre/lettere og jeg begynte å like det, passet jeg på å ikke øke mer enn at gleden ved å bevege meg fortsatt var med. Jeg gikk gjerne 1-2 ganger om dagen, da.

Nå: jeg koser meg hvis jeg kan sykle en halvtime på en treningssykkel, og vurderer å skaffe meg en selv. Jeg har et styrkeprogram som jeg gjennomfører 1-3 ganger i uka. Hvis det går noen dager uten at jeg får trent savner jeg det, og gleder meg til jeg igjen kan trene. (Som overivrig nybegynner har det blitt noen opphold fordi jeg har overdrevet treninga.) Jeg er ingen stor atlet, men sammenlignet med hvordan jeg var for et år siden er forskjellen enorm. Jeg har til og med fått muskler!

Gjest ViViola
Skrevet

Det er noe sånn jeg har tenkt også, godt å høre noen andre sier det:) Takk for oppmuntrende ord, nå er jeg motivert til å fortsette!:))

Heia deg! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...