Gå til innhold

Hva er passende betaling?

Anbefalte innlegg

Gjest skolefølge
Skrevet

(skriver dette både på Åpent, Småbarn og Tenåringer)

Hva er passende betaling for en 8.klassing for å følge en 1.klassing til og fra skolen med buss, når de går på samme skole? Det vil antakelig bli 5 morgener og 3 ettermiddager i uken. 8.klassingen skal hente barnet på døren (bor 5 min fra) og gå til bussen 5 min unna, ta bussen i 10 min, derfra 10 min gange. De går altså på samme skole (grendeskole).

Skal enten betale pr.gang eller pr uke. Er helt i villrede når det gjelder passende betaling.

Skrevet

100,- i uka?

Jeg vet 8. klassingen min hadde vært fornøyd med den summen.

Blir det for lite er det ikke motiverende nok. De har jo et ansvar også selv om de skal samme vei

Skrevet

400,- pr uke.

For ca 4 timers "arbeid"? Er ikke det litt mye?!

Skrevet

1600,- i mnd.? De er jo bare 13 år jo.

Det innebærer for 8.klassingen å dra på en liten unge hver eneste dag på vei til skolen samt hjemover også de fleste dagene. Dermed må hun passe på hva hun kan si til vennene sine og kontakt med venner er vel omtrent det viktigste for ungdomsskoleelevene. Derfor mener jeg at et slikt ansvar bør belønnes med ordentlig betaling.

Skrevet

For ca 4 timers "arbeid"? Er ikke det litt mye?!

Hun blir bundet opp om morgenen 5 dager i uken og om ettermiddagen 3 dager. Kan ikke gjøre ting med venner rett etter skoletid f.eks. de dagene hun skal ta med jentungen hjemover, og kan ikke skravle om hva hun vil med andre på vei til skolen .

Jeg mener at dette er verdt minst kr 80,- pr dag.

Gjest tikkiataka
Skrevet

150 kr uka og masse takk og ros.

Unger har ikke vondt av å gjøre gode gjerninger uten at det nødvendigvis skal lønne seg så veldig økonomisk.

Skrevet

Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg hadde frarådet mine ungdommer til å ta på seg en slik jobb 5 dager i uka.

Ikke kan de overnatte hos venner og ikke kan de avtale med venner etter skoletid.

Jeg tror ungdommen kan gå fort lei om du ikke betaler godt.

Skrevet

Til sammenligning betaler jeg barnevaktene våre 60,- i timen. De går i hhv 9. og 10. klasse.

Jeg synes det er en ganske ansvarsfull oppgave, som kommer til å stjele mye av 8.-klassingens fritid, og ville også belønna det ganske høyt. 300,- i uka? Jeg mener det ihvertfall ikke er for mye.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg ville gitt 250 kr uka,

dvs 1000 pr mnd. En bra lønn for en 8. klassing.

Skrevet

Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg hadde frarådet mine ungdommer til å ta på seg en slik jobb 5 dager i uka.

Ikke kan de overnatte hos venner og ikke kan de avtale med venner etter skoletid.

Endelig noen som ser ut til å være litt enig med meg:-)

(Vet ikke om det er i denne tråden jeg har svart da, innlegget er postet flere steder.)

Skrevet

Hun blir bundet opp om morgenen 5 dager i uken og om ettermiddagen 3 dager. Kan ikke gjøre ting med venner rett etter skoletid f.eks. de dagene hun skal ta med jentungen hjemover, og kan ikke skravle om hva hun vil med andre på vei til skolen .

Jeg mener at dette er verdt minst kr 80,- pr dag.

Enig!

Skrevet

Det innebærer for 8.klassingen å dra på en liten unge hver eneste dag på vei til skolen samt hjemover også de fleste dagene. Dermed må hun passe på hva hun kan si til vennene sine og kontakt med venner er vel omtrent det viktigste for ungdomsskoleelevene. Derfor mener jeg at et slikt ansvar bør belønnes med ordentlig betaling.

"Dra på en liten unge" Det høres så negativt ut. Regner med 8. klassingen ikke hadde sagt ja til "jobben" om hun (var det en hun?) ikke selv synes dette er ok.

Greit med lønn, det liker vi alle, men jeg hadde aldri akseptert at mine barn fikk så mye for så lite. Jeg prøver stadig å minne dem på at det går an å gjøre noe for andre uten at det følger penger med. Dessuten bør lønn stå i forhold til alder og innsats. 100 kroner timen for en 13 åring er uhørt. Mange voksne har ikke det en gang.

1600,- er ikke det omtrent halvparten av hva en barnehageplass koster i dag? Jeg prøver bare å se utgiftssida i perspektiv ;-)

Skrevet

"Dra på en liten unge" Det høres så negativt ut. Regner med 8. klassingen ikke hadde sagt ja til "jobben" om hun (var det en hun?) ikke selv synes dette er ok.

Greit med lønn, det liker vi alle, men jeg hadde aldri akseptert at mine barn fikk så mye for så lite. Jeg prøver stadig å minne dem på at det går an å gjøre noe for andre uten at det følger penger med. Dessuten bør lønn stå i forhold til alder og innsats. 100 kroner timen for en 13 åring er uhørt. Mange voksne har ikke det en gang.

1600,- er ikke det omtrent halvparten av hva en barnehageplass koster i dag? Jeg prøver bare å se utgiftssida i perspektiv ;-)

Som foreldre ville jeg vært utrolig glad for om noen var villig til å sørge for at ungen kom både til og fra skolen daglig. Det er jo i utgangspunktet foreldrenes ansvar, og dersom noen hadde vært villig til å spare dem for den jobben så synes jeg ikke det er urimelig at dette er noe det betales godt for. Foreldrene har mulighet til å spare adskillig tid på å ikke følge og hente selv.

Men egentlig er jeg jo enig med VKF at jeg ikke ville anbefalt en 8.klassing å forplikte seg til noe som legger såpass sterke restriksjoner i forhold til andre aktiviteter.

Skrevet

Endelig noen som ser ut til å være litt enig med meg:-)

(Vet ikke om det er i denne tråden jeg har svart da, innlegget er postet flere steder.)

Jeg er også enig med deg:)

Skrevet

''Greit med lønn, det liker vi alle, men jeg hadde aldri akseptert at mine barn fikk så mye for så lite''

I teorien høres det ut som en enkel jobb, men i praksis vil et slikt ansvar 5 dager i uka kunne bli et stort problem for ungommen i forhold til venner.

Mine ungdommer tar også buss til skolen. Etter skoletid drar ofte sønnen min og kameratene hans rett til ungdomskafeen som ligger like ved skolen og spiller biljard. Der har de mye av sitt sosiale liv etter skoletid de dagene det ikke er trening. Dette ville ikke han kunne blitt med på om han var bundet til å følge et barn hjem med bussen. Noen ganger er han også med kamerater hjem som har gåavstand til skolen. Dette kunne han ikke gjort om han måtte følge barnet hjem. Andre ganger drar ha på frivillig leksehjelp rett etter skoletid.

Datteren min går på piano som er rett etter skoletid. Det kunne hun ikke gjort om hun skulle følge et barn hjem.

Ofte er hun også med venner hjem og gjør lekser sammen sammen med dem. Hender hun overnatter også. Alle disse vennene tar ikke samme bussen som henne. De bor på forskjellige steder.

Dette er bare noen eksempler. Ungdommene skal da ha et sosialt liv med venner i den alderen og en jobb som i utgangspunkter virker enkel, kan få store konsekvenser for dem, da de kan ramle utenfor i venneflokken i verste fall. Blir ikke så lett å opprettholde et sosialt liv.

Skrevet

''jeg hadde frarådet mine ungdommer til å ta på seg en slik jobb 5 dager i uka.

''

Helt enig.

Skrevet

I min kommune husker jeg at det var store skolejenter som hadde noe tilsyn med barnehagebarn på buss m.m. til skole/barnehage (som lå et stykke fra hverandre). I det tilfelle betalte kommunen elevene, men jeg har jo glemt hvor mye de fikk.

Skrevet

150 kr uka og masse takk og ros.

Unger har ikke vondt av å gjøre gode gjerninger uten at det nødvendigvis skal lønne seg så veldig økonomisk.

Gode gjerninger?

dette er jo en jobb, så da jobber du vel gratis overtid du da?

Klart de skal ha betalt, for å passe andres barn, å passe andres barn er ikke en "god gjerning" det er en jobb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...