Gå til innhold

Hva er passende betaling?

Anbefalte innlegg

Gjest schmock
Skrevet

Når jeg ser denne diskusjonen, så tenker jeg at dette må tariffestes. Evt be barneombudet om en uttalelse.

Skrevet

''Greit med lønn, det liker vi alle, men jeg hadde aldri akseptert at mine barn fikk så mye for så lite''

I teorien høres det ut som en enkel jobb, men i praksis vil et slikt ansvar 5 dager i uka kunne bli et stort problem for ungommen i forhold til venner.

Mine ungdommer tar også buss til skolen. Etter skoletid drar ofte sønnen min og kameratene hans rett til ungdomskafeen som ligger like ved skolen og spiller biljard. Der har de mye av sitt sosiale liv etter skoletid de dagene det ikke er trening. Dette ville ikke han kunne blitt med på om han var bundet til å følge et barn hjem med bussen. Noen ganger er han også med kamerater hjem som har gåavstand til skolen. Dette kunne han ikke gjort om han måtte følge barnet hjem. Andre ganger drar ha på frivillig leksehjelp rett etter skoletid.

Datteren min går på piano som er rett etter skoletid. Det kunne hun ikke gjort om hun skulle følge et barn hjem.

Ofte er hun også med venner hjem og gjør lekser sammen sammen med dem. Hender hun overnatter også. Alle disse vennene tar ikke samme bussen som henne. De bor på forskjellige steder.

Dette er bare noen eksempler. Ungdommene skal da ha et sosialt liv med venner i den alderen og en jobb som i utgangspunkter virker enkel, kan få store konsekvenser for dem, da de kan ramle utenfor i venneflokken i verste fall. Blir ikke så lett å opprettholde et sosialt liv.

En med en slik timeplan sier vel ikke ja til jobben heller, og når aktivitetene på skoleveien er viktigst har ikke penger betydning. Selv titusen i uka hadde ført til samme komplikasjoner

Gjest svar til Mistera
Skrevet

Gode gjerninger?

dette er jo en jobb, så da jobber du vel gratis overtid du da?

Klart de skal ha betalt, for å passe andres barn, å passe andres barn er ikke en "god gjerning" det er en jobb

Å ta følge med noen eller å hente og bringe noen kan vel til nød kalles en jobb. Det blir et definisjonsspørsmål om det er en tjeneste eller en jobb, egentlig. Hvis jeg hadde en kollega som trengte følge eller å bli hentet og bringet til jobb så ville jeg ikke krevd betalt for å stille opp, nei. Ville du?

Og jeg får ikke overtidsbetalt i jobben min, får vanlig betalt og det hender jeg må jobbe litt lengre dager selv om jeg kunne heller tenke meg å dra hjem. Sånn er livet, er ikke alt som lønner seg så veldig økonomisk, men det er en god følelse å kunne hjelpe også.

Skrevet

Å ta følge med noen eller å hente og bringe noen kan vel til nød kalles en jobb. Det blir et definisjonsspørsmål om det er en tjeneste eller en jobb, egentlig. Hvis jeg hadde en kollega som trengte følge eller å bli hentet og bringet til jobb så ville jeg ikke krevd betalt for å stille opp, nei. Ville du?

Og jeg får ikke overtidsbetalt i jobben min, får vanlig betalt og det hender jeg må jobbe litt lengre dager selv om jeg kunne heller tenke meg å dra hjem. Sånn er livet, er ikke alt som lønner seg så veldig økonomisk, men det er en god følelse å kunne hjelpe også.

Å ta ansvar for en 6åring daglig når du selv er 13, bør så avgjort likestilles med det å gjøre en jobb. En haug med ting 13-åringen da forplikter seg til å la være og som vanligvis vil være interessante for den aldersgruppen.

Skrevet

Å ta ansvar for en 6åring daglig når du selv er 13, bør så avgjort likestilles med det å gjøre en jobb. En haug med ting 13-åringen da forplikter seg til å la være og som vanligvis vil være interessante for den aldersgruppen.

Ja, da sier man nei takk da?! Har ikke sagt at jeg syns personen skal gjøre det helt gratis heller. Men syns det er tull å overbetale en unge for en slik oppgave.

Virker som ungene skal skånes for å gjøre noe rimelig eller gratis og skal de ta valg så må det ha minst mulig konsekvenser og være så lette valg som mulig.

Skrevet

Ja, da sier man nei takk da?! Har ikke sagt at jeg syns personen skal gjøre det helt gratis heller. Men syns det er tull å overbetale en unge for en slik oppgave.

Virker som ungene skal skånes for å gjøre noe rimelig eller gratis og skal de ta valg så må det ha minst mulig konsekvenser og være så lette valg som mulig.

Poenget mitt er at dersom foreldrene til 6åringen ønsker den utrolig gode hjelpen det er at en annen henter jenta hjemme og bringer henne til skolen 5 dager pr uke, samt returnerer henne 3 dager i uken, så bør de normalt også være villige til å betale ok for det. Barnevakt betales her jeg bor med ca kr. 60,- pr time til den aldersgruppen (samt at man som regel også sørger for noe godt å spise til barnevakten). I de fleste jobbsammenhenger betaler man en del pr oppmøte, og med 8 økter pr uke, så mener jeg at det ikke er urimelig å betale såpass mye som kr. 400,- pr uke, det utgjør kr. 50,- pr økt. Hvis det betales vesentlig mindre enn dette, så ville jeg ikke anbefalt de 13 åringer jeg kjenner å ta en slik jobb.

Gjest svar.t.frosk
Skrevet

Poenget mitt er at dersom foreldrene til 6åringen ønsker den utrolig gode hjelpen det er at en annen henter jenta hjemme og bringer henne til skolen 5 dager pr uke, samt returnerer henne 3 dager i uken, så bør de normalt også være villige til å betale ok for det. Barnevakt betales her jeg bor med ca kr. 60,- pr time til den aldersgruppen (samt at man som regel også sørger for noe godt å spise til barnevakten). I de fleste jobbsammenhenger betaler man en del pr oppmøte, og med 8 økter pr uke, så mener jeg at det ikke er urimelig å betale såpass mye som kr. 400,- pr uke, det utgjør kr. 50,- pr økt. Hvis det betales vesentlig mindre enn dette, så ville jeg ikke anbefalt de 13 åringer jeg kjenner å ta en slik jobb.

Jeg ville som forelder lagt vekt på om det gikk utover ungens skolearbeid, helse, sosiale liv, ikke om det gikk utover økonomien.. Ville frarådet det uavhengig av hva lønna om jeg mente det var uheldig for ungen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...