Gjest Mirakelet Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Fokuserer dere veldig på å kalle halvsøsken halvsøsken? Eller varierer det litt etter hvor god kontakt dere har, om dere har vokst opp sammen osv? Jeg har en eldre bror som jeg har vokst opp sammen med, han har alltid vært broren min og den eneste broren min. da jeg var 10 år fikk jeg vite at vi ikke har samme far, han er altså halvbroren min. Likevel er han fullt ut broren min for meg. Jeg finner aldri på å snakke om han som "halvbroren min".... Hva tror dere? Er det mer sånn om man ikke har vokst opp sammen man kaller dem halvbrødre? Rent genetisk er vi jo halvsøsken, men sosialt sett er vi søsken. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 I vanlige samtaler refererer jeg til min halvsøster som "søster". Halvsøster sier jeg bare hvis selve slektskapsforholdet er temaet i samtalen. 0 Siter
Mrs D Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Noen jeg kjenner er veldig på det der med halvsøsken, og skal stadig understreke dette med halvsøsken kontra helsøsken. I vår familie er det bare søsken, og det er det ordet vi bruker på alle typer søsken enten de er hele, halve eller adopterte. 0 Siter
Gjest nmwtfia Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 jeg har en søster,samt tilsammen 5 halvsøsken...3 av dem har jeg aldri møtt,de regner jeg ikke med.de 2 andre er halvsøsken,selv om jeg kjenner dem godt 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har bare halvsøsken, ene har jeg vokst opp med, de to andre ikke. Jeg kaller alle for søsken. Det er bare dersom jeg skal forklare familieforhold at jeg sier halvsøsken. Jeg ser på hele bunten som mine søsken ) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Noen jeg kjenner er veldig på det der med halvsøsken, og skal stadig understreke dette med halvsøsken kontra helsøsken. I vår familie er det bare søsken, og det er det ordet vi bruker på alle typer søsken enten de er hele, halve eller adopterte. Jeg kjenner også noen som er slik. Skal påpeke at jeg stakkars ikke har helsøsken. Jeg bare himler litt med øynene jeg da. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 I vanlige samtaler refererer jeg til min halvsøster som "søster". Halvsøster sier jeg bare hvis selve slektskapsforholdet er temaet i samtalen. ''I vanlige samtaler refererer jeg til min halvsøster som "søster". Halvsøster sier jeg bare hvis selve slektskapsforholdet er temaet i samtalen.'' Samme her, ang. mine barne og deres halvsøsken. Selv om jeg definitivt ikke ser på dem som mine barn, omtaler jeg dem som søsken av mine egne. Med mindre jeg snakker om dem til folk som ikke kjenner forholdene, og vil belyse at jeg ikke har _så_ voksne barn... 0 Siter
Luska Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har ingen halvsøsken, men jeg vil bare fortelle om fødselsannonsen til noen bekjente av meg som fikk sitt første felles barn sammen, en av de hadde to barn fra før: "Per og Kari har fått en flott sønn, og Lise og Pia har fått en halvbror." 0 Siter
Speak Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har også vokst opp med en halvbror. Han er broren min!!! Jeg har også to halvsøsken. Den ene har jeg aldri truffet. Den andre har jeg truffet noen få ganger. De er halvsøsken. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har ingen hele søsken, men jeg bodde alltid sammen med to søsken fra jeg ble født. De har ikke hatt kontakt med sin far og ser på min far som sin far... ALtså er vi fem en helt vanlig kjernefamilie og mange (som ikke kjenner oss godt) vet ikke om noe annet heller og har blitt overrasket når de får vite hvordan ståa er. Jeg tenker på de som hele søsken og omtaler de som søsken. Men så har jeg en halvbror til som jeg aldri har hatt kontakt med og han tenker jeg på som halvbror. Han er på et vis ikke en del av familien og har aldri vært det. Jeg tar meg også ofte i å si at jeg har to søsken når jeg blir kjent med nye mennesker og akkurat når jeg sier det kommer jeg på at jeg har tre søsken. Så det kommer nok veldig an på hva man er vant til, hvordan man er vokst opp osv. 0 Siter
morsan Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har ingen halvsøsken, men jeg vil bare fortelle om fødselsannonsen til noen bekjente av meg som fikk sitt første felles barn sammen, en av de hadde to barn fra før: "Per og Kari har fått en flott sønn, og Lise og Pia har fått en halvbror." vedder på at det var han som hadde barn fra før...;-) *fordomsfull overfor mora i dette tilfellet* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har også vokst opp med en halvbror. Han er broren min!!! Jeg har også to halvsøsken. Den ene har jeg aldri truffet. Den andre har jeg truffet noen få ganger. De er halvsøsken. Oi, komplisert familie du har :-) 0 Siter
Luska Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 vedder på at det var han som hadde barn fra før...;-) *fordomsfull overfor mora i dette tilfellet* Du har helt rett. ) 0 Siter
Mrs D Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1232609567' post='4071954] Jeg kjenner også noen som er slik. Skal påpeke at jeg stakkars ikke har helsøsken. Jeg bare himler litt med øynene jeg da. Min niese har to søstre, men ikke felles biologisk far. Husker godt hun kom til tante og ville forhøre seg om dette med halvsøsken da ho var rundt ti år gammel, om det var sant at X og Y var halvsøstrene hennes. Jeg forklarte henne hva halvsøsken var, og så sa jeg at det ikke finnes halve mennesker, og at X og Y var søstrene hennes sånn som de alltid hadde vært. Dagen etter dro ho på skola og la ut for pådriverne om at det ikke finnes halve mennesker, og at ho hadde to søstre. :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har ikke noe i nærheten av samme forhold til min halvsøster som jeg ikke er oppvokst sammen som jeg har til mine to hele søsken som jeg bodde sammen med som barn og ungdom. Så jeg skiller mellom halv- og helsøsken ja. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har ingen halvsøsken, men jeg vil bare fortelle om fødselsannonsen til noen bekjente av meg som fikk sitt første felles barn sammen, en av de hadde to barn fra før: "Per og Kari har fått en flott sønn, og Lise og Pia har fått en halvbror." At det er mulig! Hvorfor valgte de å markere en splittelse i familien på den måten? De barna som bare hadde fått en "halvbror", må ha følt seg passe tilsidesatt. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Min niese har to søstre, men ikke felles biologisk far. Husker godt hun kom til tante og ville forhøre seg om dette med halvsøsken da ho var rundt ti år gammel, om det var sant at X og Y var halvsøstrene hennes. Jeg forklarte henne hva halvsøsken var, og så sa jeg at det ikke finnes halve mennesker, og at X og Y var søstrene hennes sånn som de alltid hadde vært. Dagen etter dro ho på skola og la ut for pådriverne om at det ikke finnes halve mennesker, og at ho hadde to søstre. :-) Det var en fin forklaring ) 0 Siter
Mrs D Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har ikke noe i nærheten av samme forhold til min halvsøster som jeg ikke er oppvokst sammen som jeg har til mine to hele søsken som jeg bodde sammen med som barn og ungdom. Så jeg skiller mellom halv- og helsøsken ja. Jeg kan til en viss grad forstå det når det er snakk om følelsesmessige relasjoner, men ordet halvsøsken er for meg rart uansett. 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har også vokst opp med en halvbror. Han er broren min!!! Jeg har også to halvsøsken. Den ene har jeg aldri truffet. Den andre har jeg truffet noen få ganger. De er halvsøsken. Er halvsøsken hvor man har felles mor mer nær hverandre enn halvsøsken med felles far? 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Er halvsøsken hvor man har felles mor mer nær hverandre enn halvsøsken med felles far? Genetisk sett er man like nære, men det skjer vel oftere at halvsøsken av samme mor vokser opp sammen (med mindre det er mange år mellom dem) enn halvsøsken av samme far? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.