Gå til innhold

Er du, eller har du vært, redd politiet?

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=539984

Nederst i artiklen sier jenta at hun aldri har vært så redd før i sitt liv. Det er ikke nødvendigvis riktig tolkning av meg, men jeg leser det som hun er redd politiet.

For meg framstår det som litt utenkelig. Jeg har alltid hatt stor tiltro til politiet, jeg har aldri blitt skremt med "nå komme politiet og tar deg om du ikke er snill" e.l. Politiet som _etat_, som yrkesgruppe, har alltid representert en trygghet i hodet mitt.

Hvordan er det med dere?

Gjest høstløv
Skrevet

Politiets hovedoppgave er å sikre trygghet, lov og orden.

Og det må da medføre at en er trygg i forhold til måten politiet utfører sine oppgaver.

Jeg har aldri vært redd politiet, heller ikke når jeg er blitt stoppet i trafikken.

Skrevet

Vi er voksne og hun var bare et barn og ble påsatt håndjern. Jeg har ingen problemer med å forstå at hun ble redd.

Skrevet

Jeg har ikke "fryktet" politiet siden jeg var 16 år og gjorde guttestreker.

Jeg har egentlig fått mindre respekt for dem. Jeg har heller ingen tiltro til at de er der den dagen jeg måtte trenger dem. Årsaken til dette er alt tullet man hører i media og servicen jeg har opplevd da bilen ble stjålet etc.

Om politiet hadde stormet huset mitt hadde jeg nok ikke blitt redd, men forfjamset og fly forbannet da det ikke ville vært særlig velbegrunnet :)

Gjest ViViola
Skrevet

Vi er voksne og hun var bare et barn og ble påsatt håndjern. Jeg har ingen problemer med å forstå at hun ble redd.

Ikke? Men da må man vel kanskje gå ut fra at hun fryktet politiet på forhånd?

Gjest blandete følelser
Skrevet

En blanding. Etter jeg ble voksen har jeg hatt et ambivalent forhold til politiet. Enda jeg er lovlydig, jeg. Men jeg har hørt og sett så mye, og sett hvor mye svikt det skjer blant dem, at jeg ofte blir sint.

Skrevet

Ikke? Men da må man vel kanskje gå ut fra at hun fryktet politiet på forhånd?

Jeg tror ikke du trenger å være redd for politiet på forhånd, for å bli redd i en slik situasjon.

Jeg tror jeg selv også ville blitt ganske skvetten hvis jeg ble påsatt håndjern uten at jeg skjønte hvorfor. For en 13-åring må det ha vært ganske traumatisk.

Skrevet

Jeg er helt enig med VKF. Jeg har stor forståelse for at jenta ble redd, og at dette kan ha vært en traumatisk opplevelse for henne. Mange har jo kansje stor respekt for dem, jeg er en av de.

Men personlig har jeg fått et mye mer avslappende forhold til dem iforbindelse med voldsalarmen jeg hadde; hvor jeg kom tettere innpå dem - både med og uten uniform.

Skrevet

Sitat jenta: "I ettertid har jeg tenkt mye på hvordan politiet kunne være så hensynsløse når de visste at det var barn i huset, sa hun."

''''

Man kan jo spørre seg hvem hun har hørt denne uttalelsen fra før hun kom på å si det selv.

For et fokus på feil ting, hvordan kunne _faren_ være så hensynsløs at han drev med narkotika når han hadde barn å ta vare på.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å være redd for politiet på forhånd, for å bli redd i en slik situasjon.

Jeg tror jeg selv også ville blitt ganske skvetten hvis jeg ble påsatt håndjern uten at jeg skjønte hvorfor. For en 13-åring må det ha vært ganske traumatisk.

Det kan godt hende du har aldeles rett, jeg hadde nok også blitt redd om det kom inn en gjeng maskerte menn og gjorde det, men jeg er ikke sikker på om politiet hadde frambragt _frykt_ hos meg.

Men jeg har ingen erfaring, da, så sikkert kan jeg jo ikke si det.

Gjest ViViola
Skrevet

Sitat jenta: "I ettertid har jeg tenkt mye på hvordan politiet kunne være så hensynsløse når de visste at det var barn i huset, sa hun."

''''

Man kan jo spørre seg hvem hun har hørt denne uttalelsen fra før hun kom på å si det selv.

For et fokus på feil ting, hvordan kunne _faren_ være så hensynsløs at han drev med narkotika når han hadde barn å ta vare på.

Ja nei altså, selve _saken_ er jo helt absurd, jeg har nok de samme tankene som deg ang. faren.

Jeg bare begynte å tenke litt på dette med å bli så redd politiet - om det er det mest vanlige å være.

Skrevet

Det var selvsagt helt unødvendig av politiet å sette håndjern på en 13 år gammel jente! Og jeg skjønner godt at hun ble redd.

Ikke bare pga håndjernene, men det faktum at politiet uanmeldt plutselig kommer brasende inn i hjemmet hennes på jakt etter faren, er vel skremmende nok i seg selv!

Utrolig uprofft av politiet å ikke ha back up plan for tilfeller som dette. Så de kunne taklet det på en måte som ble minst mulig traumatisk for jenta.

Det er jo så lite som skal til, egentlig...

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg er helt enig med VKF. Jeg har stor forståelse for at jenta ble redd, og at dette kan ha vært en traumatisk opplevelse for henne. Mange har jo kansje stor respekt for dem, jeg er en av de.

Men personlig har jeg fått et mye mer avslappende forhold til dem iforbindelse med voldsalarmen jeg hadde; hvor jeg kom tettere innpå dem - både med og uten uniform.

Dere kan meget vel ha rett, jeg lurer mest på om det er vanlig å være redd politiet.

Hadde en gjeng maskerte menn kommet ramlende inn i huset mitt og satt på meg håndjern hadde jeg garantert blitt redd, men jeg tror kanskje ikke frykten hadde vært så stor om det var politiet som kom.

Jeg _vet_ heldigvis ikke, da, hvordan jeg hadde reagert.

Gjest ViViola
Skrevet

Det var selvsagt helt unødvendig av politiet å sette håndjern på en 13 år gammel jente! Og jeg skjønner godt at hun ble redd.

Ikke bare pga håndjernene, men det faktum at politiet uanmeldt plutselig kommer brasende inn i hjemmet hennes på jakt etter faren, er vel skremmende nok i seg selv!

Utrolig uprofft av politiet å ikke ha back up plan for tilfeller som dette. Så de kunne taklet det på en måte som ble minst mulig traumatisk for jenta.

Det er jo så lite som skal til, egentlig...

Nja, selve saken er en annen diskusjon, kanskje, jeg tenkte mest på selve følelsen av frykt for _politiet_. Jeg hadde nok blitt vettskrem om maskerte menn hadde satt meg i sofan med håndjern, men jeg vet ikke om politiet hadde frambragt frykt hos meg.

Hva saken ellers angår, så kan man jo lure på hva som får en far til å utsette sitt barn for slikt også, kanskje...

Gjest ViViola
Skrevet

En blanding. Etter jeg ble voksen har jeg hatt et ambivalent forhold til politiet. Enda jeg er lovlydig, jeg. Men jeg har hørt og sett så mye, og sett hvor mye svikt det skjer blant dem, at jeg ofte blir sint.

Men er du redd den enkelte politimann? ("mann" - som i politibetjent)

Gjest ViViola
Skrevet

Politiets hovedoppgave er å sikre trygghet, lov og orden.

Og det må da medføre at en er trygg i forhold til måten politiet utfører sine oppgaver.

Jeg har aldri vært redd politiet, heller ikke når jeg er blitt stoppet i trafikken.

Nei, jeg tenker også litt slik.

(Men jeg skvetter litt når jeg får blålysa i bakspeilet, innrømmer det!)

Skrevet

Nja, selve saken er en annen diskusjon, kanskje, jeg tenkte mest på selve følelsen av frykt for _politiet_. Jeg hadde nok blitt vettskrem om maskerte menn hadde satt meg i sofan med håndjern, men jeg vet ikke om politiet hadde frambragt frykt hos meg.

Hva saken ellers angår, så kan man jo lure på hva som får en far til å utsette sitt barn for slikt også, kanskje...

Jeg tror ikke man nødvendigvis trenger å ha frykt for politiet i forkant for å bli vettskremt i en slik situasjon.

Ingen 13 åring jente - som ikke har gjort noe galt, forventer å bli satt i håndjern, uansett hvilken oppfatning man har om politet fra før.

Forøvrig oppfattes det sikkert vel så traumatisk hvis man har en oppfatning av politiet som "de snille og beskyttende", og deretter erfarer det stikk motsatte...

Skrevet

Enig med deg.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg tror ikke man nødvendigvis trenger å ha frykt for politiet i forkant for å bli vettskremt i en slik situasjon.

Ingen 13 åring jente - som ikke har gjort noe galt, forventer å bli satt i håndjern, uansett hvilken oppfatning man har om politet fra før.

Forøvrig oppfattes det sikkert vel så traumatisk hvis man har en oppfatning av politiet som "de snille og beskyttende", og deretter erfarer det stikk motsatte...

Du kan godt ha rett, for alt jeg vet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...