Gå til innhold

Flesk vs bacon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier du komfolutt også, kanskje? Eller konfirlutt? ;-)

Har hørt begge deler.

Komfolutt, ja! Selvfølgelig :-)

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• AneM1365380603

7

• Lillemus

6

• adelie

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er helt greit:-)

Men jeg tilter hvis noen sier legimitasjon! ;-)

Skrevet

Der er vi enige! Det har aldri vært i min munn!

AneM1365380603
Skrevet

Nå sitter jeg og humrer her i sofaen :-)

Åååååååti :-DDDD

Den varianten har jeg ikke hørt før.

Hvordan sier du youghurt da?

Her i huset sier vi jogurt - med ordentlig O og ordentlig U - men vi er visst ganske alene om det.... De fleste andre sier visst jåggårt :-(

Jeg sier "jåggurt"

Godkjent?-))

Skrevet

Jeg sier "jåggurt"

Godkjent?-))

Mnnnneeeeiiiiii.....

Jeg vil helst ha den O-en med, jeg da!

AneM1365380603
Skrevet

Mnnnneeeeiiiiii.....

Jeg vil helst ha den O-en med, jeg da!

"Joggurt" altså?

AneM1365380603
Skrevet

Jeg hører fremdeles voksne si "legimitasjon". Det høres litt underlig ut, he he.

AneM1365380603
Skrevet

*he he*

En venninne av meg sier konsekvent konfirmasjon med trykk på -asj. Ellers har jeg bare hørt det med trykket på kon eller på -sjon.

Det er jo litt artig når litt eldre folk skal uttale engelske ord og uttrykk. Min eks-svigermor er så engasjert i fotball. Reglene kan hun ikke, men når hun føler noe er galt roper hun "Oppside!" ;)

Skrevet

Det er jo litt artig når litt eldre folk skal uttale engelske ord og uttrykk. Min eks-svigermor er så engasjert i fotball. Reglene kan hun ikke, men når hun føler noe er galt roper hun "Oppside!" ;)

*he he*

Eller som en gang jeg var lite barn (7-8 år kanskje?) og overhørte den feteste tanta mi fortelle noen at hun hadde begynt på en slim-kur. "Slim" ble da uttalt akkurat slik som vi uttaler det norske ordet slim...

Jeg husker jeg stusset fælt hva slags kur det kunne være - om det var noe som innebar at man kvittet seg med slim eller noe slikt. Jeg husket igjen historien etter at jeg ble stor *he he*

AneM1365380603
Skrevet

*he he*

Eller som en gang jeg var lite barn (7-8 år kanskje?) og overhørte den feteste tanta mi fortelle noen at hun hadde begynt på en slim-kur. "Slim" ble da uttalt akkurat slik som vi uttaler det norske ordet slim...

Jeg husker jeg stusset fælt hva slags kur det kunne være - om det var noe som innebar at man kvittet seg med slim eller noe slikt. Jeg husket igjen historien etter at jeg ble stor *he he*

Slim-kur høres ekkelt ut, hehe. Speiselt med den uttalen.

Ene venninna mi sier fremdeles "favorittisere" når hun mener "favorisere". I og med at jeg har korrigert henne en gang orker jeg ikke å gjøre det igjen. Det er slitsomt med pirkete venninner ;)

Skrevet

Slim-kur høres ekkelt ut, hehe. Speiselt med den uttalen.

Ene venninna mi sier fremdeles "favorittisere" når hun mener "favorisere". I og med at jeg har korrigert henne en gang orker jeg ikke å gjøre det igjen. Det er slitsomt med pirkete venninner ;)

''"favorittisere"''

Hehe, snålt ord. Sånt kan unger si, men ikke voksne...

candyqueen_83
Skrevet

Svigermor bruker ordet flesk om det jeg kaller bacon. Av og til skal hun si det litt "pent" og da sier hun "beken" :-D

hun er fra indre Vestlandet og i hennes ordforråd passer ikke bacon inn. Men flesk bruker hun - kjøper store stykker og skjører tykke skiver :-)

Jeg er vokst opp med å si "beken".

candyqueen_83
Skrevet

Jeg er vokst opp med å si "beken".

Uten at det var for å være fine.

Skrevet

LOL Sikkert veldig festlig.

"Oppside"? he.he...

Skrevet

Flesk er salt spekk. Det er kun fett, eller svært lite kjøtt. Når man steker det, enten i skiver eller terninger, avgir det veldig mye flytende fett. Jeg synes fettet er veldig godt på potet. Selve fleskebitene blir sprøde og gode. Vi bruker flesk til fisk, komle eller fleske pannekaker. Når vi har det til pannekaker, bruker vi å steike pannekakene i det flytende fettet.

Det er ikke alle steder de selger salt spekk. Her jeg bor nå, får jeg ikke tak i salt spekk. Jeg har prøvd alle steder, også steder som er kjent for å ha ekstra godt utvalg. Men i min hjemby er det veldig vanlig, og blir solgt på alle vanlige kolonialbutikker.

Skrevet

Hehe, så artig :) Jeg vet egentlig om mange slike morsomme feiluttalelser - både fra meg selv og andre, men nå er hjernen tom :-/

Jeg sa tidligere tallet 80 med lang å og med en "t" - "Å-ti". Det måtte jeg pent slutte med da jeg en periode arbeidet i en forretning. Ingen skjønte hva jeg sa når jeg sa "Åtien". ;) Her jeg bor nå blir det helt feil.

Åtteti. :o)

Skrevet

Nå sitter jeg og humrer her i sofaen :-)

Åååååååti :-DDDD

Den varianten har jeg ikke hørt før.

Hvordan sier du youghurt da?

Her i huset sier vi jogurt - med ordentlig O og ordentlig U - men vi er visst ganske alene om det.... De fleste andre sier visst jåggårt :-(

Jåggurt.

Skrevet

Og abotek?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...