Gå til innhold

Kosttilskudd for gravide

Anbefalte innlegg

Gjest gravid snart?
Skrevet

Jeg og samboer planlegger graviditet, men jeg har foreløpig litt for høye stoffskifteverdier. Skal ta nye prøver om 1 mnd og håper på klarsignal til å prøve da. Har kjøpt meg "gravid" kosttilskudd på apoteket med folsyre. Hun sa at man burde starte på de 3 mnd før graviditet. Spørsmålet mitt er om det er farlig å bruke dette tilskuddet lenger? Jeg vet jo ikke enda om jeg kan bli gravid om 1 mnd, og hvis jeg får klarsignal kan det jo ta mange måneder før jeg blir gravid. Tenkte egentlig å starte på pillene idag i tilfelle jeg får klarsignal om 1 måned og klarer det rimelig fort.

hjernetrimmern
Skrevet

Nei, det er ikke farlig å bruke det kosttilskuddet lengre enn 3 måneder...det er jo bare vanlige vitaminer og mineraler som finnes i mange varianter av vitamintilskudd!

Det eneste er at det inneholder dobbelt så mye folat, enn det som er normaldosring. Dette fordi det er anbefalt for de som prøver og bli gravide eller har blitt gravide...for å forebygge ryggmarksbrokk hos barn.

Jeg tar selv vanlig Nycoplus Multivitamin og en extrapille med Nycoplus Folsyre, nå som vi prøver å bli gravide, og har nok tatt det mer eller mindre i månedsvis...

Vitaminer generelt er jo bra for kroppen, og det er ikke alltid kostholdet kan gi opptimalt med dette, så det er greit med tillskudd uansett tenker jeg da...

Og Folat er jo et b-vitamin, som forsvinner ut av kroppen igjen med urin, om det skulle bli for mye, så det er ikke fare for overdosering...men veldig bra for hud, hår og negler i samme slengen. Jeg har merket det godt på meg hvertfall...

Håper dette kom klart frem...

Lykke til da!!

Skrevet

Folsyre er et vannløselig B-vitamin. Skulle du mot formodning få i deg for mye, så tisser du overskuddet ut igjen. Det er overhodet ikke farlig!

Skrevet

Nei, det er ikke farlig å bruke det kosttilskuddet lengre enn 3 måneder...det er jo bare vanlige vitaminer og mineraler som finnes i mange varianter av vitamintilskudd!

Det eneste er at det inneholder dobbelt så mye folat, enn det som er normaldosring. Dette fordi det er anbefalt for de som prøver og bli gravide eller har blitt gravide...for å forebygge ryggmarksbrokk hos barn.

Jeg tar selv vanlig Nycoplus Multivitamin og en extrapille med Nycoplus Folsyre, nå som vi prøver å bli gravide, og har nok tatt det mer eller mindre i månedsvis...

Vitaminer generelt er jo bra for kroppen, og det er ikke alltid kostholdet kan gi opptimalt med dette, så det er greit med tillskudd uansett tenker jeg da...

Og Folat er jo et b-vitamin, som forsvinner ut av kroppen igjen med urin, om det skulle bli for mye, så det er ikke fare for overdosering...men veldig bra for hud, hår og negler i samme slengen. Jeg har merket det godt på meg hvertfall...

Lykke til da!!

''for å forebygge ryggmarksbrokk hos barn.''

Ikke "bare" ryggmargsbrokk, men alle nevralrørsdefekter.

Gjest gravid snart
Skrevet

Lykke til da!!

Ok da kjører jeg på. Kjøpte med meg en pakke b-vitamin i samme slengen, nettopp pga. at jeg mister så mye hår og har tørr hud. Tar i tillegg en multivitamin daglig. Håper det ikke blir overdose vitaminer nå. Kanskje jeg bør kutte ut multivitaminen hvis gravid-tilskuddet fungerer som en multivitamin?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...