Gå til innhold

Særbo vs sambo

Gjest er det best å være alene?

Anbefalte innlegg

Gjest er det best å være alene?
Skrevet

Noen som har erfaring med å være særbo, og kan fortelle meg fordeler og ulemper.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

11

• Lillemus

9

• morsan

9

• Babette

6

Skrevet

Fordeler: det er innimellom godt å være helt alene, bestemme at man vil se på BBC Lifestyle hele kvelden og bare være lat :o) Man kan selv bestemme hva man vil ha til middag uten å ta hensyn til andre. :o) Godt å slippe å ta den andres klesvask eller krangle om hvem sin tur det er til å ta oppvasken.

Ulemper: det er kjedelig å legge seg alene :o( Det kan bli kjedelig om det blir mange kvelder uten voksenselskap og det kan bli kjedelig å måtte spise middag alene litt for ofte. Kjedelig å betale husleie for en leilighet man kanskje ikke benytter så mye.

Jeg hadde mye heller vært samboer enn særboer om jeg kunne velge, men det kan jeg ikke akkurat nå.

Skrevet

Ulemper:

Du har ingen å dele hverdagen med

Du kunne tenkt deg avlastning med unger, husarbeid og middagslaging

Du spiser middag aleine når ungene er hos den andre forelderen, likeledes har du ingen å dele ei flaske vin med på kvelden

Du har ingen å splitte husleie og strømregning med

Du har ingen som serverer deg kaffe på senga, klør deg på ryggen eller skjemmer deg bort når du er syk

Du må fikse pc, bilgreier og andre tekniske drittsaker sjøl

Du må skifte alle lyspærer sjøl

Du må hente noe å stå på hver gang du skal ha tak i noe du ikke rekker opp til (kanskje bare et problem for oss som aldri runda 160 cm?)

Du må bære alle tunge poser fra butikken sjøl (Jeg passer alltid på å kjøpe 2 kg pakker med mel og ikke minst den jævla pelletsen til hamsterburet til guttungen når kjæresten er her som bærehjælp, haha!)

Fordeler:

Du har ingen som irriterer deg når du er morragretten

Du har ubegrensa tilgang på varmtvann i dusjen om morran

Du kan bruke så lang tid på badet du bare gidder uten at noen maser

Du slipper å vaske skittentøyet hans

Du får så mye stilletid du sjøl trenger

Du slipper å irritere deg over andres rot - annet enn unga sitt, selvfølgelig

Du får være i fred når du er i dårlig humør

Du slipper å høre på alternativ countrymusikk i tide og utide (What's the difference between a puppy and a singer-songwriter? Eventually, the puppy will stop whining.)

Du slipper skyhøye telefonregninger (så sant dere ikke har hatt vett på å lage en sånn derre familieavtale på mobilen)

Ingen legger seg opp i hvor mye tid du bruker i telefonen med venninner

Du har herredømme over fjernkontrollen (ihvertfall etter at unga er i seng)

*erfaren*

Gjest er det best å være alene
Skrevet

Fordeler: det er innimellom godt å være helt alene, bestemme at man vil se på BBC Lifestyle hele kvelden og bare være lat :o) Man kan selv bestemme hva man vil ha til middag uten å ta hensyn til andre. :o) Godt å slippe å ta den andres klesvask eller krangle om hvem sin tur det er til å ta oppvasken.

Ulemper: det er kjedelig å legge seg alene :o( Det kan bli kjedelig om det blir mange kvelder uten voksenselskap og det kan bli kjedelig å måtte spise middag alene litt for ofte. Kjedelig å betale husleie for en leilighet man kanskje ikke benytter så mye.

Jeg hadde mye heller vært samboer enn særboer om jeg kunne velge, men det kan jeg ikke akkurat nå.

Hvorfor kan du ikke være samboer hvis du ønsker det?

Skrevet

Kjæresten bor 5 mil unna og nekter å flytte til byen (det skjønner jeg godt). Jeg har to barn som jeg nekter å flytte på og rive dem opp fra skole, venner og nærmiljø, far og stemor - og jeg hadde bare fått med meg den ene for den del, en bor hos meg og en hos faren, men vi har mye samvær begge to.

Så derfor - inntil videre er vi særbo.

Skrevet

Ulemper:

Du spiser middag aleine når ungene er hos den andre forelderen, likeledes har du ingen å dele ei flaske vin med på kvelden

Du har ingen som serverer deg kaffe på senga, klør deg på ryggen eller skjemmer deg bort når du er syk

Du må hente noe å stå på hver gang du skal ha tak i noe du ikke rekker opp til (kanskje bare et problem for oss som aldri runda 160 cm?)

Du må bære alle tunge poser fra butikken sjøl (Jeg passer alltid på å kjøpe 2 kg pakker med mel og ikke minst den jævla pelletsen til hamsterburet til guttungen når kjæresten er her som bærehjælp, haha!)

Fordeler:

Du slipper å høre på alternativ countrymusikk i tide og utide (What's the difference between a puppy and a singer-songwriter? Eventually, the puppy will stop whining.)

Du slipper skyhøye telefonregninger (så sant dere ikke har hatt vett på å lage en sånn derre familieavtale på mobilen)

*erfaren*

Huska ikke at du var så kort? Hvor lange er de forhatte skiene dine??? Selge dem til meg for en rimelig penge - ja? Om de er max. 185 cm lange da...

Skrevet

Huska ikke at du var så kort? Hvor lange er de forhatte skiene dine??? Selge dem til meg for en rimelig penge - ja? Om de er max. 185 cm lange da...

Aner ikke hvor lange de er. Skal sjekke neste gang jeg er på hytta, det er der jeg har parkert dem. ;)

Skrevet

Ulemper:

Fordeler:

*erfaren*

Men er det ikke flere fordeler av å ha en fjern-kjærestse? ''Du må fikse pc, bilgreier og andre tekniske drittsaker sjøl'' Dersom du ikke fikser sånt selv, er ikke særboeren gem og hjelper deg litt i helgen? Og så kan du legge opp buksa hans til gjengjeld?

Skrevet

Ville bare si, ang Lillemus sin beskrivelse ''Det kan bli kjedelig om det blir mange kvelder uten voksenselskap og det kan bli kjedelig å måtte spise middag alene litt for ofte. '' at når man bor samme sted, kan man ses oftere, og få dekket mer av behovet for voksenselskap og felles middager.

Jeg ville vært særbo en stund, og deretter sambo. Hva vil du/han?

Skrevet

Men er det ikke flere fordeler av å ha en fjern-kjærestse? ''Du må fikse pc, bilgreier og andre tekniske drittsaker sjøl'' Dersom du ikke fikser sånt selv, er ikke særboeren gem og hjelper deg litt i helgen? Og så kan du legge opp buksa hans til gjengjeld?

Han gjør selvfølgelig slike ting for meg når han først er her. Men jeg synes tekniske drittgreier har en tendens til å klappe sammen når harn IKKE er her, og da må jeg ordne det sjøl.

Når det gjelder å legge opp bukser, har jeg fint lite å bidra med. Men jeg er ganske flink til å vaske opp, sette på en maskinvask, brette klær o.l. når jeg er hos han. :)

Skrevet

Han gjør selvfølgelig slike ting for meg når han først er her. Men jeg synes tekniske drittgreier har en tendens til å klappe sammen når harn IKKE er her, og da må jeg ordne det sjøl.

Når det gjelder å legge opp bukser, har jeg fint lite å bidra med. Men jeg er ganske flink til å vaske opp, sette på en maskinvask, brette klær o.l. når jeg er hos han. :)

Ja, det med buksene var bare et eksempel. Men hadde vært fint å ha en mann i huset, ja, bare man fikk beholde sin integritet. Og ikke måtte forte seg på badet osv. Finne en avslappet måte å være sammen på. *sukk*

Skrevet

Ja, det med buksene var bare et eksempel. Men hadde vært fint å ha en mann i huset, ja, bare man fikk beholde sin integritet. Og ikke måtte forte seg på badet osv. Finne en avslappet måte å være sammen på. *sukk*

Jepp. :)

Skrevet

Ulemper:

Fordeler:

*erfaren*

''Du må hente noe å stå på hver gang du skal ha tak i noe du ikke rekker opp til (kanskje bare et problem for oss som aldri runda 160 cm?)''

He he, jeg heller til at det siste er den beste forklaringen her. Når husbonden er bortreist, tenker jeg overhodet ikke på at jeg skulle ha hatt han til å rekke opp til noe.

Men av og til skulle jeg ønske han var der og kunne skru opp noe, f eks hvis jeg ikke får opp den nye krukka med sylteagurk el lign;-)

Skrevet

''Du må hente noe å stå på hver gang du skal ha tak i noe du ikke rekker opp til (kanskje bare et problem for oss som aldri runda 160 cm?)''

He he, jeg heller til at det siste er den beste forklaringen her. Når husbonden er bortreist, tenker jeg overhodet ikke på at jeg skulle ha hatt han til å rekke opp til noe.

Men av og til skulle jeg ønske han var der og kunne skru opp noe, f eks hvis jeg ikke får opp den nye krukka med sylteagurk el lign;-)

Lokk og sånn får jeg alltid opp på egenhånd. Men jeg skulle hatt sånne senkbare skap på kjøkkenet. ;)

Skrevet

''Men av og til skulle jeg ønske han var der og kunne skru opp noe, f eks hvis jeg ikke får opp den nye krukka med sylteagurk el lign;-)''

Sånt får du kjøpt et hendig verktøy til på Jernia.

Skrevet

Noen fordeler ved særbo: Man møtes bare når man vil, forholdet preges mer av helger, romantikk, fest og hygge, enn hverdag. Hvis én er utslitt, må grytidlig opp, har det veldig travelt eller noe, angår det ikke den andre. Man kan ha nyvasket sengetøy, nyryddet hus og fint undertøy når man sees. Man kan dra hjem til seg selv når det passer seg slik. Man gleder seg til man skal møtes, og gjør seg litt umake. Mindre hverdag i forholdet, mindre rutine, mer ferie og bedre sex. Jeg trivdes veldig godt som særbo, og forholdet vårt hadde veldig godt av det (vi var samboere først, også særbo i to år av jobbmessige årsaker). Nå er vi gift, og det har mange fordeler det også, men jeg er ganske glad når han reiser bort av og til :)

Skrevet

''Men av og til skulle jeg ønske han var der og kunne skru opp noe, f eks hvis jeg ikke får opp den nye krukka med sylteagurk el lign;-)''

Eller bare stikker en liten kniv innunder lokket for å få vekk vakumet. :)

Skrevet

Slikt tenker jeg ikke på annet enn akkurat der jeg står og vrir meg gul & blå! :-)

Junior vil gjerne være gentleman og hjelpe til, men foreløpig stiller jeg bedre rustet enn han.

Skrevet

Eller bare stikker en liten kniv innunder lokket for å få vekk vakumet. :)

Ja, den tyr jeg til hvis intet annet nytter. Før det prøver jeg å varme lokket under springen, samt skru med en slags antiskli-klut i et gummiaktig materiale.

Skrevet

Jeg er samboer, men vi har innrettet oss slik at vi likevel kan nyte de fleste fordelene ved å være særboer.

Eksempelvis har vi hvert vårt soverom. Han må opp lenge før meg på hverdager og slipper å vekke meg. Men jeg har dobbeltseng og han en kjempebred enkeltseng, så vi kan sove sammen når vi vil.

Vi har også hvert vårt bad, og vi har kjellerstue med TV og en annen TV i hovedstua. Vi slipper med andre ord å krangle om fjernkontrollen.

Jeg har også et rom jeg kan evakuere til med boka mi når ungene hans er på besøk og beslaglegger begge TVene eller bråker med høy musikk på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...