Gå til innhold

Finns det falske antivirusprogram?

Anbefalte innlegg

Gjest bare meg denne gang
Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål. Men kunne det hende man kunne få en mail med å oppdatere sitt anti-virus/sikkerhetsprogram, og så viste det seg egentlig å være en falsk versjon, som var ute etter å snoke informasjon?

Jeg kom bare på tanken, da jeg i dag lastet ned en slik oppdatering av Norton Internet Security. Den tilbyr også å huske alle mine passord (på de sidene jeg er oftest), men det syntes jeg hørtes såpass skummelt ut så det valgte jeg nei på. I det hele tatt er det så mye jeg ikke vet om slike programmer, at jeg kjenner jeg er skeptisk til at selve programmet skal vite så mye informasjon om meg og mine passord.

Jeg mener ikke at den versjonen jeg lastet ned er farlig altså, men jeg begynte å lure på om det teoretisk ville kunne skjedd, at et falskt anti-virus program ga seg ut for å være et veletablert og trygt...

Kan noen med peiling si noe mer om dette?

Gjest yhsdfhs
Skrevet

''Kanskje et dumt spørsmål. Men kunne det hende man kunne få en mail med å oppdatere sitt anti-virus/sikkerhetsprogram, og så viste det seg egentlig å være en falsk versjon, som var ute etter å snoke informasjon?''

Ja, ikke umulig. Er du inne på noe du vil ha for seg selv på nettet, f.eks. nettbank, så ha ikke ha faner til andre nettsteder åpent samtidig.

''Jeg kom bare på tanken, da jeg i dag lastet ned en slik oppdatering av Norton Internet Security. Den tilbyr også å huske alle mine passord (på de sidene jeg er oftest), men det syntes jeg hørtes såpass skummelt ut så det valgte jeg nei på. I det hele tatt er det så mye jeg ikke vet om slike programmer, at jeg kjenner jeg er skeptisk til at selve programmet skal vite så mye informasjon om meg og mine passord.''

Enig.

''Jeg mener ikke at den versjonen jeg lastet ned er farlig altså, men jeg begynte å lure på om det teoretisk ville kunne skjedd, at et falskt anti-virus program ga seg ut for å være et veletablert og trygt...''

En jeg kjenner, prøvde et gratis anti-virusprogram som vi fikk mistanke om var svindel. Det var svært vanskelig å avinstallere, men da det endelig var borte, virket maskinen normalt. Det er faktisk de som mener at noen anti-virusselskaper lager virus for leggere kunne selge programmer som motmiddel. Men den store mengden er sannsynligvis laget av ødeleggelselystne og svindlere. Moral: Hold deg til et kjent anti-virusprogram.

Gjest x-x-x ccc
Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Oft e popper det opp slike vinduer i internet-explorer og de sier at en må trykke her og der for å laste ned siste versjon. Når slike programmer dukker opp, merk deg navnet og søk på google så finner du fort ut at det er noe kødd.

Skrevet

''Kanskje et dumt spørsmål. Men kunne det hende man kunne få en mail med å oppdatere sitt anti-virus/sikkerhetsprogram, og så viste det seg egentlig å være en falsk versjon, som var ute etter å snoke informasjon?''

Ja, ikke umulig. Er du inne på noe du vil ha for seg selv på nettet, f.eks. nettbank, så ha ikke ha faner til andre nettsteder åpent samtidig.

''Jeg kom bare på tanken, da jeg i dag lastet ned en slik oppdatering av Norton Internet Security. Den tilbyr også å huske alle mine passord (på de sidene jeg er oftest), men det syntes jeg hørtes såpass skummelt ut så det valgte jeg nei på. I det hele tatt er det så mye jeg ikke vet om slike programmer, at jeg kjenner jeg er skeptisk til at selve programmet skal vite så mye informasjon om meg og mine passord.''

Enig.

''Jeg mener ikke at den versjonen jeg lastet ned er farlig altså, men jeg begynte å lure på om det teoretisk ville kunne skjedd, at et falskt anti-virus program ga seg ut for å være et veletablert og trygt...''

En jeg kjenner, prøvde et gratis anti-virusprogram som vi fikk mistanke om var svindel. Det var svært vanskelig å avinstallere, men da det endelig var borte, virket maskinen normalt. Det er faktisk de som mener at noen anti-virusselskaper lager virus for leggere kunne selge programmer som motmiddel. Men den store mengden er sannsynligvis laget av ødeleggelselystne og svindlere. Moral: Hold deg til et kjent anti-virusprogram.

Men tror dere det kan være falsk dette Norton programmet som jeg har oppdatert nå da? Var det ikke et merkelig spørsmål fra programmet, om det skal huske alle mine passord? (som jeg sa nei til) Etter at jeg har oppdatert det, sitter jeg her og føler meg veldig overvåket av anti-virusprogrammet.... det føles nesten ekkelt.

Jeg fikk mailen om oppdateringen sendt til min online-adresse, det sto at den var fra Telenor, med følgende avsenderadresse:

[email protected]

Trenger jeg å frykte?

Skrevet

Takk for svar. Jeg har for sikkerhets skyld sendt en kopi av mailen jeg fikk (som var undertegnet Telenor) til Telenor direkte og spurt om denne mailen om oppdatering kom fra dem.

Gjest yhsdfhs
Skrevet

Men tror dere det kan være falsk dette Norton programmet som jeg har oppdatert nå da? Var det ikke et merkelig spørsmål fra programmet, om det skal huske alle mine passord? (som jeg sa nei til) Etter at jeg har oppdatert det, sitter jeg her og føler meg veldig overvåket av anti-virusprogrammet.... det føles nesten ekkelt.

Jeg fikk mailen om oppdateringen sendt til min online-adresse, det sto at den var fra Telenor, med følgende avsenderadresse:

[email protected]

Trenger jeg å frykte?

Norton har faktisk en slik funksjon. Den bruker jeg ikke fordi jeg ikke stoler på den og ikke vil gjøre meg avhengig av den. Jeg beholder passordene i holdet.

Om avsenderadressen virker mistenkelig vet jeg ikke. Det finnes faktisk et slikt selskap med navn som som tilsvarer denne adressen: http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=990453217

Dette er et bedriftsrådgivningsselskap og ikke noe dataselskap, derfor var det underlig at de skulle sendt deg denne mailen. Er du i tvil, kan du ringe dem. Denne adressen trenger heller ikke være den virkelige avsenderen. En virusspreder kan godt utgi seg seg for å være en seriøs aktør, men viruset stjeler passord og sender det ut på nettet til et helt annet stedet enn den oppgitte adressen. Slike virusspredere lager seg gjerne databaser på nettet som tar i mot oppsamling av passord. Det er grunnlaget for identitetstyveri. Altså lar du være å bruke denne funksjonen.

Mitt råd: Grundig gjennomgang av alt du har på maskinen, ta backup av alle tekst-, lyd- og bildefiler. Klarer du ikke opprydding selv, så skaff hjelp. Se på hvilke programmer som lastes inn når maskinen startes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...