Gå til innhold

forslag til frivillig arbeid?

Anbefalte innlegg

Gjest ufør,men oppegående:)
Skrevet

jeg er 100% ufør,men savner noe nyttig å bruke tiden på.tidl har jeg vært frivillig medarbeider i en psykiatrisk instutisjon.nå lurer jeg på om noen har forslag til noe annet nyttig.gjerne innen psykiatri,omsorg,hjelp og støtte...

vil både ha konkrete råd(bor i stavanger),og også gjerne andres erfaringer med frivillig arbeid(hva er mest givende,hvor mye tid krever det etc)

AneM1365380603
Skrevet

Jeg kjenner ei som er i fengselet og snakker med insatte regelmessig. Hun synes det er både givende og interessant. For mange av dem som er der betyr det veldig mye å få besøk.

Gjest hippikayeyey
Skrevet

Ville prøvd frivillighetssentralen eller røde kors. Evt kommunen. Eventuelt en hjelpetelefon? Besøke eldre, ensomme, rusmisbrukere, folk i fengsel, være støttekontakt for noen?

Spesielt en del rumisbrukere har lite nettverk, er ensomme og deprimerte og har vanskelig for å få kontakt med nyktre folk så jeg syns det er en viktig gruppe å fokusere på.

Gjest ufør,men oppegående
Skrevet

Jeg kjenner ei som er i fengselet og snakker med insatte regelmessig. Hun synes det er både givende og interessant. For mange av dem som er der betyr det veldig mye å få besøk.

er det bare å ringe fengsel,eller?

du har noe nr/mail?mulig det er i en slags besøks-ordning?

ikke så verst forslag det,er ikke så langt til nærmeste fengsel heller

AneM1365380603
Skrevet

er det bare å ringe fengsel,eller?

du har noe nr/mail?mulig det er i en slags besøks-ordning?

ikke så verst forslag det,er ikke så langt til nærmeste fengsel heller

Jeg tror hun jeg kjenner har fått "jobben" gjennom Røde kors. Du kan jo ringe fengselet og høre om fremgangsmåter.

Skrevet

Ville prøvd frivillighetssentralen eller røde kors. Evt kommunen. Eventuelt en hjelpetelefon? Besøke eldre, ensomme, rusmisbrukere, folk i fengsel, være støttekontakt for noen?

Spesielt en del rumisbrukere har lite nettverk, er ensomme og deprimerte og har vanskelig for å få kontakt med nyktre folk så jeg syns det er en viktig gruppe å fokusere på.

takk for mange gode tips:) dette skal jeg virkelig sjekke opp.en del av det du nevnte,har jeg ikke tenkt på engang.

støtte for rusmisbrukere hadde jeg nok ikke kommet på selv.de har nok godt av kontakter utenom miljøet sitt.

skal sjekke rundt,noe av dette bør jeg da få til:)

Skrevet

Jeg tror hun jeg kjenner har fått "jobben" gjennom Røde kors. Du kan jo ringe fengselet og høre om fremgangsmåter.

takk for svar.skal sjekke litt rundt ja.trodde i hovedsak fengselet ønsket tidl kriminelle med erfaring fra den slags,det har jo ikke jeg.men en besøksvenn kan jeg jo prøve på:)

Skrevet

Så flott at du vil jobbe frivillig. :) I min kommune er det noe som heter Flyktning-guide, de matcher flyktninger og nordmenn med samme interesser for å bedre integrere flyktninger i nærmiljøet. Kanskje det kunne vært noe? De fleste sykehjem trenger besøksvenner til de eldre. Og har du interesse og tid trenger barnevernet alltid avlastningshjem eller støttekontakter, alt fra et par timer i uka til annenhver helg, og det får du faktisk littegrann betalt for også. Som uføretrygdet kan du jo tjene opptil 1 G i året. :)

De fleste foreninger og klubber trenger noen ildsjeler så om du har en interesse/hobby du vil jobbe mer aktivt med så ta kontakt med nærmeste aktuelle forening, du blir sikkert tatt i mot med åpne armer. :)

Skrevet

Sjekk aller først at NAV ikke vil begrense trygdeutbetalingene dine dersom du jobber som frivillig. Jeg har forstått det slik at de i noen tilfelle gjør det "for hvis du kan jobbe frivillig kan du alltids jobbe". (noe jeg er uenig i, men sjekk som sagt for sikkerhets skyld).

Kjempefint at du vil gjøre en innsats!

Skrevet

Sjekk aller først at NAV ikke vil begrense trygdeutbetalingene dine dersom du jobber som frivillig. Jeg har forstått det slik at de i noen tilfelle gjør det "for hvis du kan jobbe frivillig kan du alltids jobbe". (noe jeg er uenig i, men sjekk som sagt for sikkerhets skyld).

Kjempefint at du vil gjøre en innsats!

nav vet godt at jeg har jobbet frivillig før.det krever jo på langt nær like mye som en jobb.trygda mi vil jeg få...uten å utdype hva slags sykdommer jeg har.men takk for påminnelsen:)

de på tidl trygdekontor så det som noe nyttig å bruke tiden på.dagene blir ofte lange,og det er greit å ha noe å gjøre

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...